Реанімація колишніх потужностей Укрзалізниці потребує інвестицій та продуманої логістичної системи

Директор з економіки та фінансів ПАТ «Укрзалізниця»

 

Оновлення локомотивного парку — таке ж важливе завдання для менеджменту компанії, як і «омолодження» парку вантажних вагонів та модернізація інфраструктури. Перший, дуже важливий крок ми вже зробили у напрямку оновлення тепловозної тяги.

Хто «сильніший»: електровоз чи тепловоз

Укрзалізницю спонукали прийняти таке рішення результати аналізу, які свідчать про те, що хоч середній вік електровоза в парку Укрзалізниці і більший, ніж тепловоза, але останній значно швидше зношується. Такий стан речей обумовлено технічними характеристиками електродвигунів.

Упродовж 2008—2016 рр. у середньому за добу в розпорядженні ПАТ «Укрзалізниця» електровозів стало менше на 248 одиниць (13,6 %), а тепловозів — на 605 (24,9 %). За цього експлуатований парк тепловозів має у зазначений період ще більші втрати, порівняно з електровозами: 752 (45,9 %) проти 425 (32 %).

З іншого боку, проаналізувавши статистичні дані за останні 10 років, бачимо, що електротягою перевозиться понад 80 % усіх вантажів компанії. Це цілком раціональне рішення, оскільки вартість пального, що є одним із основних компонентів собівартості перевезень, для тепловоза майже в 7 разів вища, ніж для електротяги. З огляду на ці нюанси, при загальному скороченні експлуатаційної довжини колії на 4,2 % протягом аналізованого періоду, довжина електрифікованої колії збільшилася на 3,9 % (або приблизно 400 км).

У поточному році Укрзалізниця продовжить цей тренд. На черзі — стратегічна лінія Долинська—Миколаїв— Колосівка, на яку Європейський банк реконструкції та розвитку і Європейський інвестиційний банк виділяють $ 300 млн кредитного фінансування.

Відповідно вплив парку електровозів на діяльність компанії з кожним роком зростає. Тож, незважаючи на те, що технічний стан цього тягового рухомого складу та його кількість нині кращі, ніж у тепловозному парку, компанія має працювати на випередження й не допустити проблеми дефіциту електровозів.

В Україні фактично зникла ціла галузь локомотивобудування, й наразі нам дуже важливо робити кроки до її відбудови. Укрзалізниця вже здійснила низку перемовин із найбільшими виробниками електровозів Bombardier та Siemens, які мають досвід роботи на Євразійському континенті. На нарадах розглядалися можливі варіанти стратегії співпраці в цьому напрямку.

Сьогодні на нашій території є підприємства, зокрема й залізничні, що виготовляють запасні частини та здійснюють ремонти локомотивів. Також низка майнових комплексів підприємств спеціалізувалися на цьому раніше. Власне їх технічну базу можна модернізувати й адаптувати під потреби локалізації виробництва сучасних електровозів. Утім, тут, як і у випадку із закупівлею тепловозів, має бути чітка позиція держави щодо необхідного рівня локалізації виробництва такої техніки в Україні.

Коли час окупності локомотива — це «ніколи», немає як залучати ринковові механізми оновлення

Цей крок може стати потужним поштовхом для розвитку економіки держави. Укрзалізниця — одна з трьох найбільших залізниць на Євразійському континенті, що має втричі більшу потужність, ніж та, яку задіяно сьогодні для перевезень. Ще на початку 90-х років минулого сторіччя українською залізничною інфраструктурою перевозилося понад 1 млрд т на рік. З того часу довжина залізничного полотна зменшилася лише на 8 %, за цього кількість електрифікованих ділянок зросла майже на 30 %.

Укрзалізниця, може, й повинна працювати ефективніше та перевозити більше. Але реанімація колишніх потужностей потребує як інвестицій, так і продуманого підходу в частині побудови логістичної системи. У сьогоднішніх умовах, коли час окупності локомотива чи об’єкта інфраструктури — це «ніколи», немає перспективи залучення ринкових механізмів в оновлення. Втім, Українська залізниця є інвестиційно привабливою в частині розвитку різних моделей бізнесу. Але вони можуть бути успішними лише за умови перегляду та приведення вартості послуги перевезення до рівня, який забезпечить відновлення тягового складу й інфраструктури протягом нормативного терміну використання.

Відповідно до протокольного рішення засідання урядового комітету з питань економічної, фінансової, та правової політики, розвитку паливно-енергетичного комплексу, інфраструктури, оборонної та правоохоронної діяльності від 9 лютого 2018 р. за № 6, менеджмент Укрзалізниці отримав завдання за результатами роботи компанії у першому кварталі нинішнього року опрацювати питання щодо приведення тарифів на використання локомотивної тяги у відповідність до ринкових умов господарювання. Наразі активно готуємо відповідні пропозиції, що будуть подані на розгляд Національного комітету промислового розвитку. Плануємо залучити також до проекту науковців залізничної галузі.