Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци! Скорочення вдвічі доходів Укрзалізниці у валютному еквіваленті негативно відбилося на технічному стані локомотивів

Директор із стратегічного розвитку та інвестиційної політики АТ «Укрзалізниця» Антон Саболевський

Одним із нагальних питань Укрзалізниці є підтримка локомотивного парку в необхідному для здійснення планових перевезень обсязі. Питання непросте, враховуючи високий ступінь зношення тягового рухомого складу. Адже більша частина парку складається з серій електровозів та тепловозів, що були спроектовані та почали виготовлятися ще в далеких 50—60-х роках минулого століття. І на сьогодні 86 % електровозів та 99 % тепловозів уже відпрацювали встановлений заводами-виробниками нормативний термін служби. Середній вік машин — від 31 до 41 року, залежно від типу. Це дуже багато. Думаю, мало хто з клієнтів Укрзалізниці захотів би їздити на автомобілі, якому вже «стукнуло» стільки років. Проблема очевидна. Техніка такого поважного віку потребує більше обслуговування та ремонтів, менш надійна, частіше виходить з ладу. Отже, потрібно більше витрат на її утримання в справному стані.

З іншого боку, доходи АТ «Укрзалізниця» від вантажних перевезень у доларовому еквіваленті, а саме до курсу цієї валюти прив'язані ціни на запчастини та матеріали для ремонту, останніми роками зменшуються. Якщо у 2012-му вони становили $ 5,2 млрд, то у 2017-му, на жаль, тільки $ 2,4 млрд. За той же час середньорічний тариф за транспортування 1 т вантажу впав з $ 9 до 5. Суттєво вплинуло на зменшення доходів скорочення обсягів транзитних перевезень.

Загалом, умовно кажучи, «мішечок» із грошима схуд вдвічі. Отже, довелося скоротити й витрати на ремонти локомотивів, хоча й далеко не в тій самій пропорції. Якщо порівнювати з 2012 р., то фінансування на ремонт одиниці тягового рухомого складу скоротилося на 30—60 %.

Це не могло не позначитися на технічному стані локомотивів. Як свідчать дані Департаменту локомотивного господарства АТ «Укрзалізниця», зростаючі обсяги нездійснених внаслідок обмеженого фінансування робіт призвели до того, що на кінець 2018 р. майже половина робочого парку електровозів та тепловозів експлуатувалася з простроченими термінами ремонту. Практика економії у вигляді встановлення замість нових запчастин старопридатних або тих, що знімаються з відставленого від експлуатації рухомого складу, тільки погіршує ситуацію. Адже такі запчастини менш надійні. У підсумку зростає кількість позапланових заходів локомотивів на ремонт. За 11 місяців минулого року зафіксовано 7,7 тис. таких випадків, тоді як за аналогічний період позаторік — 5,5 тис.

Не буду вдаватися в технічні деталі, це справа фахівців, але очевидно, що роботи стає більше. І це вимагає відповідного додаткового фінансування. Його ж можна залучити лише з одного джерела — доходів від перевезення вантажів. А саме, від інфраструктурної (куди входить і локомотивна) складової тарифу на вантажні перевезення, що не переглядалася з 2017 р.

Укрзалізниця має чітке бачення виходу із ситуації, нашими фахівцями розроблені відповідні програми. Проте для їхньої реалізації потрібна індексація тарифу. Перш за все варто на початку 2019-го підняти тарифи на 16,6 %, саме стільки становило за підсумками минулого року зростання індексу цін виробників (ІЦВ). Згодом же, протягом року, здійснювати коригування рівня тарифу відповідно до зміни цього макроекономічного показника в нашій країні. Все це дасть змогу майже наполовину, порівняно з 2018 р., збільшити інвестиції в ремонт локомотивів і довести їх до 3,1 млрд грн.

Без індексації тарифу вирішити питання виділення додаткового фінансування на ремонт локомотивів неможливо. Це об'єктивний факт, що би хто не казав про зворотне. Наші партнери, учасники ринку перевезень, мають усвідомити, що, доки буде тарифне протистояння, з тягою змін на краще не відбудеться.