28 серпня 2019, 14:50
Створення єдиної для всіх працівників Укрзалізниці моделі компетенцій покращить якість управлінських рішень

Створення єдиної для всіх працівників Укрзалізниці моделі компетенцій покращить якість управлінських рішень

Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци!
Євген Козак

Ще за радянських часів існували неформальні, але важливі критерії оцінювання працівника — наприклад «надійність», «користується повагою у колективі» та інші. Поняття «надійний/ненадійний» залежало винятково від особистісної оцінки керівника, що базувалася на його власній думці та ставленні до підлеглого. Конкретних критеріїв «надійності», які можна було б відстежити у повсякденній поведінці підлеглого, на робочому місці не було.

Ще у 70-х роках ХХ ст. у розвинених країнах світу з’явились інші підходи та методи управління персоналом, зокрема «модель компетенцій», «оцінка компетенцій» тощо.

Модель компетенцій — це набір особистісних характеристик працівника, який разом зі знаннями та навичками забезпечує його максимальну ефективність на посаді.

Наприклад, для бухгалтера вкрай потрібні такі якості, як уважність та здатність оперативно і коректно обробляти числову інформацію. Для керівника будь-якого рівня надважливо володіти аналітичним мисленням, навичками прийняття рішень, вмінням мотивувати підлеглих тощо. Проте ці якості, зокрема уважність — для бухгалтера, аналітичне мислення — для керівника, не прописані у жодних кваліфікаційних вимогах чи посадових інструкціях, але очевидно, що без них ефективно виконувати свої функції просто неможливо.

Над визначенням переліку таких компетенцій для різних спеціальностей наразі працюють і фахівці з управління персоналом Укрзалізниці. Вони будуть оформлені у так звані моделі корпоративних компетенцій. Для цього проводиться інтерв’ювання керівників різних рівнів, які відповідають, зокрема, на питання «Якими особистими рисами має володіти фахівець тієї чи іншої посади, щоб товариство досягло стратегічних цілей максимально швидко та ефективно?».

Модель компетенцій матиме вплив на всі процеси у системі управління персоналу, зокрема: підбір, ротація, кадровий резерв, плани розвитку та навчання, наставництво, оцінювання діяльності тощо. Керівник зможе обґрунтувати своє рішення, відштовхуючись від комплексу об’єктивних характеристик, що унеможливить підхід «подобається/не подобається» працівник.

Наразі є бачення, що модель складатиметься з чотирьох рівнів: від топ-менеджера до фахівця. Компетенції, необхідні для успіху компанії, будуть однакові на усіх рівнях. А от поведінкові індикатори, що описують ці компетенції конкретними діями, відрізнятимуться залежно від рівня.

На компетентнісному підході зараз побудована і система професійних стандартів, у тому числі для робітничих професій. У підсумку складається комплекс, де поєднуються знання, вміння та компетентність працівника загалом. 

Magistral logo

Поширити y соціальній мережі



Чи не хочете поділитися своїми думками з цього приводу?