У сфері пасажирських перевезень необхідно розмежовувати бізнес і державні послуги

Експерт німецької консалтингової компанії 

Ринкова конкуренція в рамках залізничного транспорту є корисною, бо стимулює впровадження інновацій і породжує більше ідей. Але не можна допускати вибірковий підхід, виривання ласих шматків ринку. Шлях до конкуренції — добре продуманий процес. Пакет європейських директив щодо регулювання залізничних послуг, який Україна зобов’язалася імплементувати до 2022 р., має два наріжних камені: вільний доступ до інфраструктури за межами державної компанії та тендери на субсидування пасажирського бізнесу. Останній — це питання, як запровадити конкуренцію на ринку громадських перевезень на загальнодержавному рівні. Тобто у сфері пасажирських перевезень необхідно розмежовувати бізнес і державні послуги.

Важливо розуміти, що бізнес залізничних пасажирських перевезень у всіх країнах світу, окрім Японії, вимагає певного державного фінансування, бо послуги надаються за досить низькими цінами. Завдання Укрзалізниці — виокремити в одну сферу бізнесу пасажирські перевезення, що фінансуються винятково за рахунок продажу квитків. У Німеччині — це «білі потяги» далекого сполучення.

Інша частина — пасажирські перевезення, що потребують певної частки державного фінансування для рентабельності компанії-надавача послуг.

Не варто вдаватися до перехресного субсидування ні з вантажного, ні з будь-якого іншого бізнесу товариства. Потрібен чіткий контракт із державними органами. У Німеччині частка державного фінансування поширюється на «червоні потяги». Але вони не єдині. Є конкуренція за надання таких державних послуг. Але це конкуренція не на ринку, а заради ринку. Державна влада вимагає від залізничних компаній надавати певний вид і рівень послуги. Переможця визначають у результаті тендерних процедур, які виграє учасник із найкращою ціновою пропозицією. Тобто договір укладається з перевізником, котрий найефективніше надає визначену послугу. Я думаю, що це дуже вагоме впровадження.

Отже, створення конкуренції в галузі громадського транспорту відбувається паралельно з модернізацією рухомого складу. Це означає покращення сервісу, але насамперед підвищення ефективності та зменшення обсягу субсидій. Із процесом залучення конкурентів у Німеччині, як і в інших країнах, субсидії в системі громадського транспорту з кожним роком зменшувалися.

Також уряд Німеччини зобов’язаний інвестувати в залызничну інфраструктуру та її розвиток. Це також роблять усі компанії, задіяні в залізничних перевезеннях. Інфраструктура не користується попитом з точки зору ринку, але всі, хто працює на ринку залізничних перевезень, у тому числі пасажирських, повинні платити частку задля окупності інфраструктури.

Важливо уникнути ситуації, коли одержувач коштів скаже: «Ми можемо робити все, що хочемо, платить держава». Необхідна чітка система ключових показників ефективності, за допомогою яких оцінюватиметься робота інфраструктури. Це потрібно для того, щоб державні кошти використовуються найкращим чином.