11 січня 2018, 12:07
У сфері пасажирських перевезень необхідно розмежовувати бізнес і державні послуги

У сфері пасажирських перевезень необхідно розмежовувати бізнес і державні послуги

Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци!
Експерт німецької консалтингової компанії Roland Berger Strategy Consultants Мартін Штрайхфус

Експерт німецької консалтингової компанії 

Ринкова конкуренція в рамках залізничного транспорту є корисною, бо стимулює впровадження інновацій і породжує більше ідей. Але не можна допускати вибірковий підхід, виривання ласих шматків ринку. Шлях до конкуренції — добре продуманий процес. Пакет європейських директив щодо регулювання залізничних послуг, який Україна зобов’язалася імплементувати до 2022 р., має два наріжних камені: вільний доступ до інфраструктури за межами державної компанії та тендери на субсидування пасажирського бізнесу. Останній — це питання, як запровадити конкуренцію на ринку громадських перевезень на загальнодержавному рівні. Тобто у сфері пасажирських перевезень необхідно розмежовувати бізнес і державні послуги.

Важливо розуміти, що бізнес залізничних пасажирських перевезень у всіх країнах світу, окрім Японії, вимагає певного державного фінансування, бо послуги надаються за досить низькими цінами. Завдання Укрзалізниці — виокремити в одну сферу бізнесу пасажирські перевезення, що фінансуються винятково за рахунок продажу квитків. У Німеччині — це «білі потяги» далекого сполучення.

Інша частина — пасажирські перевезення, що потребують певної частки державного фінансування для рентабельності компанії-надавача послуг.

Не варто вдаватися до перехресного субсидування ні з вантажного, ні з будь-якого іншого бізнесу товариства. Потрібен чіткий контракт із державними органами. У Німеччині частка державного фінансування поширюється на «червоні потяги». Але вони не єдині. Є конкуренція за надання таких державних послуг. Але це конкуренція не на ринку, а заради ринку. Державна влада вимагає від залізничних компаній надавати певний вид і рівень послуги. Переможця визначають у результаті тендерних процедур, які виграє учасник із найкращою ціновою пропозицією. Тобто договір укладається з перевізником, котрий найефективніше надає визначену послугу. Я думаю, що це дуже вагоме впровадження.

Отже, створення конкуренції в галузі громадського транспорту відбувається паралельно з модернізацією рухомого складу. Це означає покращення сервісу, але насамперед підвищення ефективності та зменшення обсягу субсидій. Із процесом залучення конкурентів у Німеччині, як і в інших країнах, субсидії в системі громадського транспорту з кожним роком зменшувалися.

Також уряд Німеччини зобов’язаний інвестувати в залызничну інфраструктуру та її розвиток. Це також роблять усі компанії, задіяні в залізничних перевезеннях. Інфраструктура не користується попитом з точки зору ринку, але всі, хто працює на ринку залізничних перевезень, у тому числі пасажирських, повинні платити частку задля окупності інфраструктури.

Важливо уникнути ситуації, коли одержувач коштів скаже: «Ми можемо робити все, що хочемо, платить держава». Необхідна чітка система ключових показників ефективності, за допомогою яких оцінюватиметься робота інфраструктури. Це потрібно для того, щоб державні кошти використовуються найкращим чином.

Magistral logo

Поширити y соціальній мережі



Чи не хочете поділитися своїми думками з цього приводу?