Вартість послуги з перевезення вантажів залізницею має визначити ринок

Директор з економіки і фінансів ПАТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев: 

Ми нарешті наблизилися до другого етапу формування ринкових маркерів вартості перевезень. Це мегаважливо в країні, де 6 із 10 кг вантажів транспортується залізницею. Де вартість цієї послуги не менш важлива для стану економіки держави, ніж курс валют по відношенню до гривні або світові ціни на залізну руду чи зерно. Тому що саме залізниця перевозить майже половину експорту, а це $ 20 млрд виручки, і для деяких груп товарів сьогодні є безальтернативним видом перевезень. Але вартість саме цієї послуги ретельно приховувалася протягом багатьох років. Корупція — ось причина такого підходу.

На першому етапі ми почали встановлювати вартість одного дня перевезень у вагонах Укрзалізниці через модифіковану формулу відновлення основних засобів протягом їхнього життєвого циклу. Намагалися таким чином вирівняти вартість своєї послуги з ринковою. Частково це вдалося... Тепер ми теж можемо впливати на ринок його ж методами, а не лише адміністративними заходами. Крім того, бізнес отримав зрозуміле знаряддя для калькулювання та прогнозування своїх логістичних видатків.

Але всіх факторів, які впливають на ринок і поведінку гравців на ньому, врахувати неможливо в жодній формулі. Ані калькуляції карколомно складних тарифів, ані формальний підхід до вирахування наближеної до ринку вагонної складової не дадуть вірного результату, коли йдеться про ціну послуги. Її може визначити лише попит і пропозиція на відкритому ринку.

Саме тому разом із ДП «Прозорро.Продажі» ми запроваджуємо прозорий і зрозумілий механізм ринкового визначення ціни. Аби бізнесу було зручно та ділки перестали шепотіти на вухо нашому клієнту, що доправлять йому рухомий склад швидше, ніж Укрзалізниця, якщо їм дати 1,5—3,5 тис. грн за вагон. А потім на ці гроші корумпують наших працівників, щоб було зелене світло на всіх дільницях, ламають логістичні ланцюжки і таким чином знищують підприємство.

Вірю, що цього разу ми таки відіб’ємо цю територію для прозорого й відкритого ведення бізнесу. Вітаю всіх із подією — підписанням пакета документів, що дають старт пілотному проекту з реалізації послуг і майна ПАТ «Укрзалізниця» через електронну систему «Прозорро»! Далі буде наступний крок.