10 грудня 2019, 15:30
Як впровадження графікових маршрутів зводить до нуля спекуляції з вантажними вагонами

Як впровадження графікових маршрутів зводить до нуля спекуляції з вантажними вагонами

Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци!
Рязанцев Андрій

Відправники вантажів виявляють високий рівень зацікавлення маршрутними відправленнями. Коли система почала працювати у вересні в експериментальному режимі, були подані заявки на 83 маршрути. Позитивною динаміка зростання замовлень на графікові маршрути залишилася й надалі. На листопад надійшли заявки на 757 маршрутів. А на грудень їхня кількість зросла до 1100 одиниць. Тож ринок підтримав нові правила перевезень.

Досвід засвідчив, що графікові маршрутні відправлення мають високий рівень надійності. У вересні сталося лише сім відхилень від графіка. В трьох випадках з вини перевізника, у чотирьох — замовника.

Графікові маршрутні перевезення дали змогу значно підвищити ефективність використання рухомого складу. Оборот вагона при графіковому русі становить шість діб, тоді як раніше зазвичай це було вдвічі довше. Новий формат роботи допоміг також різко підвищити вантажопотік. За вересень—жовтень минулого року залізниці перевезли майже 4 млн т зернових, тоді як цьогоріч за той самий відтинок часу на 50 % більше — 6 млн т.

Завдяки скороченню періоду обороту вагонів після запровадження графікових маршрутних відправлень вдалося збільшити кількість поїздів приблизно на 20 % — з 15 до 18 на добу.

Як махлюють вантажовідправники

Практика виявила недоліки нині існуючого порядку. Користуючись тим, що санкції за відмову від замовлених маршрутів відсутні, деякі компанії почали зловживати можливостями системи, замовляючи більше ниток, ніж їм потрібно. Також зафіксовано випадки спроб пізніше перепродавати замовлені маршрути іншим учасникам ринку за вищими цінами. При цьому фірми, які займаються подібною діяльністю, практично нічим не ризикували. Не зумівши реалізувати надлишок, вони просто скасовували свої замовлення, нічого при цьому не втрачаючи.

Щоб запобігти таким недобросовісним проявам, Укрзалізниця з грудня підвищує відповідальність за відмову від замовлених маршрутів. Скасування замовлення незалежно від причини, якою воно було зумовлене (відмова клієнта, відсутність плану, непідтвердження планів портами тощо), потягне за собою штраф у розмірі 1,5 тис. грн за вагон. Це стимулюватиме клієнтів раціонально планувати свої потреби.

Нитки графіка — на аукціон

Ще однією проблемою став високий рівень попиту на графікові маршрутні перевезення. Кількість заявок на відправлення у листопаді та грудні виявилася значно більшою за технічні можливості Укрзалізниці, що становлять приблизно 15 поїздів із зерновими на добу (450 на місяць). Це зумовлено наявними потужностями інфраструктури. Насамперед — обмеженою здатністю вітчизняних портів щодо розвантаження вагонів. Немає сенсу відправляти в бік морського узбережжя більше зернових та інших товарів, ніж можливо завантажити на кораблі. Також існують певні обмеження на переміщення порожніх вагонів.

Перед компанією постало складне завдання — відібрати з них таку кількість, яку можна задовольнити засобами компанії. І зв’язку з цим виникла ідея проведення аукціонів, під час яких учасники ринку могли б запропонувати перевізнику найбільш привабливу ціну за послуги перевезення.

Початково планувалося, що торги пройдуть в один тур. Учасники мали одразу при поданні заявок запропонувати максимальну ціну, яку вони готові платити за здійснення перевезень. Проте така процедура викликала заперечення серед зернотрейдерів. Тож, врахувавши їхню думку, Укрзалізниця запропонувала вдосконалений порядок проведення аукціону.

 Фактично процедура даних торгів повторює ту, яка застосовується у системі ProZorro. Відмінність полягає тільки в тому, що програмний продукт Укрзалізниці повніше відображає особливості такого специфічного товару, як залізничні перевезення. Він допомагає врахувати логістику перевезень, технічні можливості станцій та портів. Тож учасники торгів не лише роблять цінові пропозиції, а й мають можливість одразу планувати час відправлення й прибуття поїздів.

На ринкових умовах

Оскільки кількість заявок значно перевищує кількість можливих маршрутів, на торгах спостерігається високий рівень конкуренції. Це сприяє не лише справедливому визначенню переможців, а й приносить Укрзалізниці додатковий дохід. У ході проведених аукціонів середня ціна на залізничні перевезення зерна зросла із базової ставки 1136 грн до приблизно 1700 грн за вагон.

Також нам практично вдалося позбутися спекулятивної складової на торгах. Цьому сприяло, в першу чергу, ринкове формування ціни, внаслідок чого перепродаж маршрутів стає економічно невигідним.

Крім того, було введено ще одну зміну до порядку подання заявок — від учасників торгів вимагалося надати підтвердження, що вони є власниками зерна, яке зберігається на певному елеваторі, або принаймні мають ділові стосунки з власниками, котрі є замовниками перевезень. Учасники, які приходили на торги з метою викупити максимальну кількість маршрутів і потім перепродати їх експортерам, відсіювалися в другому й третьому турах аукціону. Тож кількість відмов у грудні різко скоротилася.

Magistral logo

Поширити y соціальній мережі



Чи не хочете поділитися своїми думками з цього приводу?