Підприємства АТ «Укрзалізниця» активно розвивають послуги з обслуговування та ремонту приватних локомотивів. Така співпраця вигідна як замовникам, так і заводам й депо. Розповімо, що саме пропонується бізнесу, які є питання та перспективи.

Понад 365 підприємств в Україні мають власні локомотиви, що атестовані та допущені до експлуатації на коліях загального користування. В їхньому арсеналі загалом понад 900 таких машин. Крім того, чимало тягових агрегатів експлуатуються винятково на території підприємств. Загалом, за оцінками фахівців Укрзалізниці, тяговий приватний парк налічує майже 2,5 тис. одиниць.

 

Якщо розглядати маневрові тепловози, то здебільшого йдеться про моделі ТГМ4, ТЕМ2 і ЧМЕ3. Вони працюють на під’їзних коліях і виконують операції з подавання-забирання вагонів до найближчих станцій. Суттєву частку приватного тягового рухомого складу становить спеціальна техніка, наприклад кар’єрні електровози. Є також невелика кількість магістральних локомотивів, зокрема 2М62 та ВЛ8.

 

Уся ця техніка може бути обслужена та відремонтована в різному обсязі на підприємствах державної залізничної компанії. Як депо, так і заводи мають величезний досвід роботи із серіями локомотивів, що є у приватній власності. Це вважається допоміжною діяльністю, котра приносить непоганий дохід.

 

 

Як розповів головний фахівець відділу ремонту тягового рухомого складу Департаменту локомотивного господарства АТ «Укрзалізниця» Сергій Феоктистов, у депо компанії виконуються роботи з обслуговування приватних локомотивів в обсязі ТО-3 і ТО-4, а також поточного ремонту ПР-1. Здійснюється, зокрема, обточування колісних пар. Значна увага приділяється приладам безпеки, адже їхня справність є необхідною умовою для отримання дозволу приватній тязі для виходу на колії загального користування.

 

Резерви технічного обслуговування

 

Зазвичай підприємства (кар’єри, щебеневі заводи, елеватори та ін.) звертаються до депо, що розташовані найближче до них або спеціалізуються на певній серії локомотивів. Серед найбільш затребуваних сторонніми підприємствами у профільному департаменті Укрзалізниці називають депо Основа, Лозова, Львів-Захід, Ковель, Чернівці, Козятин, Жмеринка, Коростень, Гречани, Шепетівка, Христинівка. Проте частка приватних локомотивів у загальній картині ремонтів незначна — лише приблизно 1 %. За словами Сергія Феоктистова, є можливість наростити обсяги робіт. Головне, щоб були запчастини. Сьогодні ж підприємства працюють на давальницькій сировині та подекуди її поставок від замовника доводиться чекати досить довго.

Для виконання глибшого ремонту машин приватним власникам уже необхідно звертатися до локомотиворемонтних заводів, яких у сфері управління Укрзалізниці три. В них є обладнання для виконання значних обсягів робіт. Наприклад, замінити електричну проводку, якої на одному локомотиві може бути до 100 км. До розповсюджених робіт належить перемотування якоря двигунів, ремонт вузлів дизеля. Під час капітального ремонту з подовженням терміну експлуатації замінюється практично все обладнання, окрім несучої конструкції. Для її обстеження залучають кваліфікованих фахівців з неруйнівного контролю, які працюють на заводах.

Підприємства Укрзалізниці мають усе необхідне устаткування не лише для ремонту, а й для виготовлення широкої номенклатури запчастин. Найповніше освоєно випуск деталей до тепловозів ЧМЕ3 — майже 80 % найменувань.

 

Від кар’єрного агрегату — до магістрального електровоза

 

Нині локомотиворемонтні заводи готові до приймання замовлень від приватних підприємств, активно удосконалюють і розширюють списки своїх послуг. Зокрема, на ПрАТ «Запорізький електровозоремонтний завод» (ПрАТ «ЗЕРЗ») цього року відновили ремонт кар’єрних електровозів. Перший після тривалої перерви капітально відремонтований в обсязі КР-2 тяговий агрегат ОПЕ1АМ вийшов за ворота підприємства наприкінці липня. Відновлений він на замовлення ПрАТ «Полтавський гірничо-збагачувальний комбінат» (група Ferrexpo).

 

Кар’єрний тяговий агрегат — для Полтавського ГЗК

 

Як повідомили на підприємстві, ремонт проведено за низкою основних вузлів і агрегатів. Зокрема, оновлено кузов тягового агрегату, візки, колісно-моторні блоки (тягові двигуни, колісні пари, кожухи), апаратуру, допоміжні машини (моторні вентилятори, компресори). Переважно роботи проводилися власними силами із залученням працівників ПрАТ «ЗЕРЗ». На потужностях і обладнанні заводу виготовлялися деталі та запасні частини.

Не забули і про поліпшення умов праці машиністів. Кабіну управління обладнали кондиціонером, мікрохвильовою піччю і холодильником. Отже, працювати на локомотиві буде значно комфортніше.

Послуги з капітального ремонту промислових кар’єрних електровозів серій ПЕ2М, ПЕ2У, ОПЕ1АМ, ОПЕ1БМ пропонує також ПрАТ «Львівський локомотиворемонтний завод» (ПрАТ «ЛЛРЗ»). Модернізація тягових агрегатів, що виконується на заводі, передбачає не лише відновлення локомотивів, а й розв’язання нових завдань завдяки застосуванню сучасних систем управління та діагностики технічного стану. Кабіни машиністів оснащуються системами підтримання мікроклімату і побутовими приладами.

Новітня послуга заводу стосується приватних електровозів ВЛ8. Як повідомив член правління ПрАТ «ЛЛРЗ» Олег Головащенко, нещодавно виконано ремонт такого локомотива на замовлення комбінату «Азовсталь» (група «Метінвест»).

 

Якість і гарантія

 

На тепловозній тязі спеціалізується ПрАТ «Дніпропетровський тепловозоремонтний завод» (ПрАТ «ДТРЗ»). Згідно з комерційною пропозицією, афілійоване підприємство Укрзалізниці виконує капітальний ремонт локомотивів серій 2ТЕ116, 2ТЕ10, ЧМЕ3, ТЕМ2, ТЕМ15, ТЕМ18 усіх модифікацій за циклом КР-1, КР-2, КРП (з подовженням терміну служби) з модернізацією на замовлення. Крім того, здійснюється капітальний ремонт окремих лінійних вузлів і агрегатів, зокрема колісних пар. Налагоджений серійний випуск запасних частин і гумотехнічних виробів до тепловозів. Можливі послуги з ливарного виробництва та кузні.

 

Оновлений залізничний електровоз для маріупольської «Азовсталі»

 

«Гарантуємо високу якість, стислі терміни ремонту, адекватне ціноутворення», — йдеться у комерційній пропозиції. Зокрема зазначається, що термін виконання ремонтних робіт — до 45 календарних днів. Після цього на тепловоз надається гарантія до 1,5 року. Система управління якістю ПрАТ «ДТРЗ» сертифікована відповідно до міжнародних стандартів ISO 9001, підприємство має відділ технічного контролю та власну лабораторію.

За додатковою інформацією щодо виконання ремонтів на потужностях підприємств державної залізничної компанії можна звертатися безпосередньо до керівництва заводів або до Департаменту локомотивного господарства АТ «Укрзалізниця».

 

Директор з розвитку бізнесу АТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев:

«Ми зацікавлені у ремонті приватних локомотивів на наших підприємствах. У зв’язку з цим проводимо перемови з найбільшими власниками тягового рухомого складу: Метінвест, Ferrexpo тощо. Завдяки ціновій гнучкості та якості нам уже вдалося залучити до роботи Запорізький і Львівський заводи. Завдання, поставлене головою правління АТ «Укрзалізниця», — вийти на 30 % доходу локомотиворемонтних підприємств від зовнішніх замовлень».