АТ «Укрзалізниця» під час онлайн-конференції презентувало клієнтам нову пропозицію з укладання довгострокових угод на подачу вагонів та здійснення вантажних перевезень. Головна відмінність від нинішнього порядку — чим більший термін, тим нижча ціна користування рухомим складом парку державної компанії. Поки що пілотний проєкт стосується піввагонів та зерновозів, проте товариство вивчає попит і щодо інших типів рухомого складу.

 

 «Пропозиція вигідна тим, що ми гарантуємо поставку вагонів і перевезення вантажу. При цьому чим довший термін угоди, тим нижча ціна», — зауважив під час презентації продукту в мережі інтернет член правління АТ «Укрзалізниця» Ремігіуш Пашкевич. За його словами, програма — одна зі складових заходів щодо виходу з кризи, пов’язаної з пандемією COVID-19.

«Укрзалізниця працює стабільно. Проте за інформацією, яку ми отримуємо з ринку перевезень, падіння може становити 4—5 %. І треба вже сьогодні думати, як виходити з кризи. Ідучи назустріч клієнтам, у ситуації профіциту рухомого складу, ми вже двічі знижували ціну на користування вагонами в системі електронних торгів ProZorro. Зараз же пропонуємо довгострокові угоди на перевезення у вагонах нашого парку. Хотіли б почути думку клієнтів з цього приводу», — заявив він.

 

Товариство відкрите для пропозицій щодо нових продуктів, адже розуміє, що у кожної галузі, кожного бізнесу різні потреби

 

Директор з розвитку бізнесу АТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев наголосив, що продукт має на меті запобігти такій проблемі, як непрогнозовані ціни на перевезення. Тоді як для вітчизняних виробників важливим чинником є стабільність витрат на транспортування своєї продукції. «Чим більше буде вагонів, що працюють у довготривалій перспективі, тим стабільніша буде вартість. Не коливатиметься ціна на користування рухомим складом», — зазначив Андрій Рязанцев.

 

Нюанси нового підходу

Пілотний проєкт передбачає укладання додаткових угод до чинного договору на перевезення з АТ «Укрзалізниця» на термін від 9 до 12 місяців. Планується задіяти два найбільш затребувані на ринку типи вагонів — піввагони та зерновози. Загалом планується запропонувати 10 % їхнього парку. Мінімальний обсяг однієї  угоди — 500 подач вагонів одного із вказаних типів кожного місяця протягом дії контракту.

При цьому, як наголосив директор Департаменту комерційної роботи АТ «Укрзалізниця» Андрій Мірошніков, договором визначена дзеркальна відповідальність сторін. Клієнт зобов`язаний навантажити передбачену кількість вагонів і повинен сплатити за невикористаний рухомий склад (якщо це станеться) в кінці місяця. У бізнесі такий принцип називається «бери або плати». Перевізник у свою чергу несе відповідальність за своєчасну подачу вагонів згідно із замовленням та доставку вантажу. У випадку невиконання передбачені штрафні санкції.

У будь-якому разі реалізація довгострокових угод, за словами Андрія Мірошнікова, буде пріоритетною для Укрзалізниці перед короткостроковими заявками. Він наголосив, що клієнт зможе додатково замовити вагони через ProZorro, якщо йому не вистачає законтрактованої кількості. Проте вже не за фіксованою ціною, а за тією, що складеться на той момент на ринку. Роботу з продажу права на користування рухомим складом через державну систему інтернет-аукціонів компанія із запуском нових довгострокових угод не припиняє.

 

Бонуси для клієнтів

Основна перевага нової пропозиції товариства для клієнтів якраз і полягає в тому, що ціна є постійною і до того ж вигідною. Наразі залізничники пропонують зерновози вдвічі дешевші від номінальної вартості. При стартовій ціні у системі ProZorro (1136 грн за вагон) такий хопер можна буде отримувати протягом року лише за 584 грн! Якщо контракт буде підписаний на мінімальні дев’ять місяців, то за 681,33 грн.

Піввагони можна «забронювати» при початковій ціні на електронних торгах 902 грн лише за 545,74 грн, уклавши максимальну за терміном річну угоду. Якщо брати на дев’ять місяців, то за 631,18 грн. Загалом різниця у вартості за запропонованим залізничниками алгоритмом сягає 30 % залежно від терміну контракту.

 

 

Фітбек від ринку

У ході інтернет-презентації, котра викликала неабиякий ажіотаж (у системі Skype зареєструвалися понад 230 користувачів), деякі клієнти ставили питання та висловили зацікавленість в участі у пілотному проєкті. Причому йшлося не лише про зерновози, а й про фітингові платформи та цементовози. Процес прийняття зворотних пропозицій тривав і після завершення трансляції, в тому числі із залученням профільних асоціацій.

За словами Андрія Рязанцева, реалізацію нової послуги намічено розпочати в другому кварталі 2020 р., а перші угоди укласти до кінця квітня.

Паралельно з цим Укрзалізниця прийматиме пропозиції від партнерів щодо того, в якому форматі їх цікавить реалізація довгострокових контрактів. Зокрема, для певних споживачів розглядається можливість прив`язки вартості користування вагонами до котирувань цін на метал та нафту, довші терміни контрактів тощо. Як запевнили представники Укрзалізниці, компанія продовжує діалог з бізнесом про подальшу взаємовигідну співпрацю. «Ми відкриті для пропозицій щодо нових продуктів, адже розуміємо, що у кожної галузі, кожного бізнесу різні потреби», — зазначив Андрій Рязанцев під час онлайн-конференції. Він також наголошує, що новий продукт — довгострокові контракти — це не тюнінг нинішньої системи, а абсолютно новий механізм впорядкування та стабілізації логістики в країні. Він матиме позитивні наслідки для всієї економіки завдяки покращенню ритмічності та зростанню вантажообігу.

Подовження строків планування стабілізує і вартість перевезень та оптимізує операційні затрати на логістику у стейкхолдерів перевезень. А також дасть змогу ефективніше співпрацювати з портами та переходами на західному кордоні як основними експортними воротами країни.