Повним ходом триває збирання урожаю. За інформацією Міністерства аграрної політики та продовольства України, у південних регіонах уже майже повністю оброблено посівні площі, активно триває робота в центральних, північних та західних областях. Урожай цього року має бути чималим. Станом на кінець минулого тижня вже зібрано 28 млн т ранніх зернових та зернобобових культур з площі 7,6 млн га. Це становить 76 % до прогнозу. Переважно йдеться про пшеницю та ячмінь. Відповідно гаряча пора і в залізничників. Лише за першу декаду липня Укрзалізниця навантажила майже 613 тис. т зернових, що на 56 % більше за відповідний показник минулого року. Надалі темпи ще збільшилися. За інформацією філії «Центр транспортної логістики» АТ «Укрзалізниця», станом на кінець минулого тижня в середньому на добу навантажували понад 1,7 тис. зерновозів. При цьому майже половина з них — вагони власності державної компанії.

 

Відремонтували та зарезервували

 

До жнив залізничники підготувалися заздалегідь. Як повідомляють у Департаменті вагонного господарства АТ «Укрзалізниця», при плані 1 тис. 594 зерновозів у першому півріччі відремонтовано 1 тис. 869. Це більше на 15 %.

 

На перспективу, як зазначають у профільному департаменті, тривають роботи із облаштування виробництва для серійного виготовлення нових зерновозів на Панютинському вагоноремонтному заводі. Зразок такого спеціалізованого рухомого складу, що відрізняється більшим об’ємом кузова, представлено у травні. Укрзалізниця розраховує поповнювати ним не тільки парк свого рухомого складу, а й виготовляти на замовлення сторонніх компаній, зокрема, постачати за кордон.

 

Незважаючи на те, що приватних зерновозів уже більше, ніж спеціалізованого рухомого складу Укрзалізниці, саме у її вагони вантажовідправники навантажують продукцію в першу чергу. Резерв вагонів державної компанії вже вичерпано. Із запасу виведено понад 3 тис. одиниць рухомого складу.

 

Для оптимізації використання і вагонів, і локомотивів продовжується політика надання пріоритету маршрутним відправленням.

 

Загалом із настанням осіннього пікового періоду перевезень не тільки аграрних вантажів, а й продукції інших підприємств актуалізується питання наявності достатньої кількості тягового рухомого складу. Саме тому на виконання доручення голови правління АТ «Укрзалізниця» створено резерв локомотивів. Станом на минулий тиждень у вантажній роботі використовувалося майже 1,5 тис. магістральних та маневрових локомотивів, ще кілька сотень були в запасі. «Сьогодні АТ «Укрзалізниця» має у резерві достатню кількість локомотивів, які можуть бути задіяні у разі збільшення обсягів експлуатаційної роботи», — повідомили в Департаменті локомотивного господарства Укрзалізниці.

 

Без планування немає ритму

 

Як і раніше, актуальним лишається питання ефективної експлуатації основних засобів. Значно покращити обсяги перевезень та прискорити оборот рухомого складу могла б активна участь у процесі зернових елеваторів.

 

«Ми вже неодноразово закликали власників елеваторів долучатися до планування перевезень. У  автоматизованій системі «Месплан» навіть додали відповідну кнопку. Проте лише 30 % елеваторів оформили доступ до системи. І з них менше 10 % насправді  нею користуються, — розповідає заступник начальника відділу з організації перевезень філії «Центр транспортної логістики» АТ «Укрзалізниця» Андрій Гусак. — Участь елеваторів дала б можливість уникати випадків, коли заявки на подання рухомого складу під навантаження завищують удвічі, втричі, а інколи й у п’ять разів».

 

Наголошує на необхідності планування зернових перевезень, принаймні на три—шість місяців, директор з розвитку бізнесу АТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев. «Укрзалізниця продовжує працювати в режимі пожежної команди, коли отримує заявки на перевезення за кілька днів до бажаної дати відправлення вантажу. У всьому світі залізниці заздалегідь отримують від вантажовідправників плани на рік і, враховуючи їх, можуть скорегувати свою роботу та забезпечити ритмічність перевезень», — зазначає він.

 

Крім того, менеджер компанії наголосив, що зерновики, як і інші вантажовласники, повинні розподіляти обсяги своїх перевезень рівномірно впродовж року. «Для цього необхідно інвестувати в будівництво елеваторів, перевантажувальних центрів із збереження та переробки врожаю. Не може такий серйозний бізнес, як аграрний, працювати «з коліс», не вкладаючи кошти в розвиток відповідної інфраструктури», — коментує Андрій Рязанцев.

 

 

Як позитивний приклад такої роботи можна навести елеваторний комплекс ТОВ «Земля і воля», що на станції Бобровиця регіональної філії «Південно-Західна залізниця» АТ «Укрзалізниця». До слова, минулого тижня, коли кореспондент нашого видання побував на підприємстві, тут відвантажували у вагони урожай ще... торішньої кукурудзи. Сучасне обладнання комплексу дає змогу утримувати зерно цілим і неушкодженим тривалий час. Підприємство, інвестувавши у сучасні складські приміщення, отримало можливість не лише продавати зерно за вигіднішою ціною у міжсезоння, а й створює для залізниці умови для рівномірного розподілу обсягів своїх перевезень впродовж року.

 

Проте такі випадки вкладень в інфраструктуру, на жаль, є винятком із правила.

 

Крім того, що для покращення перевезення зернових вантажів нема довгострокового планування, бракує ще й економічно обґрунтованої системи тарифоутворення.

 

Продовження прозорості

 

Усі ці питання актуальні напередодні пікового періоду, що традиційно припадає на вересень—жовтень. З наближенням до нього до роботи треба активніше підключати вагони приватних власників, яких в Україні нараховується вже майже 12 тис. одиниць.

 

Разом із тим після сезонного затишшя на ринку урожайних перевезень залізничники відновлюють продажі послуги з надання зерновозів державної компанії для перевезення через електронні аукціони в системі «Прозорро». Перші торги були заплановані на кінець липня. А у серпні загалом намічено реалізувати право на транспортування 2 тис. зерновозів.

 

Коментарі

Голова правління АТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов:

«Наразі робочий парк зерновозів власності Укрзалізниці становить приблизно 10 тис. вагонів. Це майже на рівні минулого року, коли ми успішно впоралися з перевезенням зернових. Крім того, цього року на 55 % збільшено парк приватних вагонів, і наразі він становить понад 11,9 тис. одиниць. Ці фактори надають упевненості, що ми зможемо вчасно перевезти врожай. Тепер головне, щоб вантажовідправники забезпечували ритмічну та злагоджену роботу».

 

Директор з розвитку бізнесу АТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев:

«Фахівці Укрзалізниці постійно проводять зустрічі з представниками Української Зернової Асоціації та за допомогою цифр і фактів розповідають партнерам про підготовку компанії до перевезення зернових. Яка ж ситуація насправді? За шість місяців цього року залізницею перевезено на 23,6 % зернових більше, ніж за аналогічний період минулого року. Парк локомотивів збільшено на 12,7 %, а парк зерновозів залишився на рівні минулого року. Тож ми не розуміємо, чим мотивована така риторика представників УЗА. Але все ж таки є чинники, які справді гальмують перевезення зернових вантажів та зводять нанівець усі зусилля залізничників. По-перше, відсутність економічно обґрунтованої системи тарифоутворення: це і базовий інфраструктурний тариф, і автоматична індексація, і зближення класів з уніфікацією порожнього пробігу. По-друге, недостатня глибина планування перевезень вантажовідправниками теж залишається однією з головних і невирішених проблем. У всьому світі залізниці заздалегідь отримують від вантажовідправників плани на рік і, враховуючи їх, можуть забезпечити ритмічність перевезень. Закликаємо зернотрейдерів планувати свою роботу хоча б на три—шість місяців».