Формульне ціноутворення: рік досвіду

15 лютого 2019, 12:52
Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци!
Роберт Василь, «Магістраль». Фото Сергія Друченка

Рік тому, у лютому 2018 р., АТ «Укрзалізниця» першою серед державних компаній провело аукціони із закупівлі дизельного пального за формульною ціною. З того часу вартість дизеля для компанії перестала залежати від випадкових факторів і визначається лише за ринковими показниками. Яку користь це дало товариству та як тепер визначається ціна пального, розповідає в. о. директора філії «Центр забезпечення виробництва» АТ «Укрзалізниця» Євген Нікітін.

 

— Чому перейшли на новий порядок закупівлі дизельного пального?

— Головним завданням, яке стоїть перед філією «Центр забезпечення виробництва», є прозора закупівля товарів та послуг за ринковими цінами. Але колишній порядок визначення вартості дизпального не зовсім відповідав цій вимозі. Відповідно до законодавства, після підписання договору на закупівлю певного виду товару перегляд ціни на нього можливий. Тобто пальне могло здорожчати до 10 % з одночасним зменшенням об’єму, що постачається.

Цей механізм містив певні ризики через те, що не було чітких і прозорих критеріїв обґрунтування зміни ціни. Це, в свою чергу, створювало певні умови для зловживань. Тому керівництво Укрзалізниці ухвалило рішення перейти до такого порядку визначення ціни, коли вона залежить лише від об’єктивних даних ринку. Це дало змогу забезпечити максимально прозорі умови проведення тендерів.

— Які дані увійшли до формули розрахунку ціни?

— У першу чергу це, звісно, ринкові котирування цін на нафтопродукти, зокрема дизельне пальне, якими користуються всі провідні компанії світу. Щоб показник максимально відповідав дійсності та не залежав від впливу місцевих зацікавлених осіб, ми підписали договір із відомим міжнародним інформаційним агентством Platts. Воно регулярно надає Укрзалізниці котирування цін на нафтопродукти, що базуються на об’єктивній інформації про ринок. Також враховується актуальний на момент закупівлі курс валюти.

— Як сприйняли учасники ринку перехід на формульне ціноутворення?

— Багатьом це не зовсім сподобалось. Адже схема, що використовувалася раніше, давала можливість часом підвищувати ціну на продукцію до 10 % без суттєвих причин. Тепер же такі зміни жорстко прив’язані до об’єктивних даних, які не залежать ані від продавця, ані від покупця.

Деякі трейдери навіть звернулися зі скаргою до Антимонопольного комітету України (АМКУ), вимагаючи відмінити прийняте рішення. Проте АМКУ, вивчивши питання, став на бік Укрзалізниці та визнав, що новий порядок закупівлі є ринковим.

— Це змусило когось із постачальників відмовитися від участі в тендерах?

— Незважаючи на певне невдоволення, майже всі великі підприємства, що реалізують нафтопродукти в Україні, продовжили брати участь у тендерах. Втім, це й не дивно, бо Укрзалізниця є одним із найбільших оптових покупців пального в країні. Без сумніву, при формульному ціноутворенні трейдери отримують прибуток. Тож пропозицій не бракує.

— Скільки пального було закуплено на умовах формульного ціноутворення?

— За рік з часу запровадження нового порядку Укрзалізниця уклала угоди на придбання 257 тис. т дизельного пального. Щоправда, нині отримано ще не весь цей об’єм, адже договори підписуються на певний термін і пальне постачається згідно з визначеним графіком.

— Чи дає формульне ціноутворення фінансову економію, порівняно з традиційними закупівлями?

— При розрахунку економії ми порівнюємо ціни за нашими контрактами з середніми на ринку, які надає консалтингове агентство «А-95». Однак потрібно зазначити, що агентство враховує вартість нафтопродуктів за умови 100-відсоткової попередньої передоплати, тоді як Укрзалізниця купує дизель із відтермінуванням платежу. Відтак аби забезпечити коректне порівняння, ми також моніторимо ціни, за якими закуповують пальне інші державні підприємства та органи влади (НАК «Енергоатом», «Укроборонпром», Міністерство оборони України тощо). Також отримуємо інформацію про середні ринкові ціни від ДП «Держзовнішінформ». Остаточний показник можна визначити після виконання всіх контрактів. Наразі важко передбачити, як змінюватимуться котирування Platts (відповідно ціна закупівлі пального) найближчим часом. Якщо врахувати тенденції на ринку, то припускаємо, що до закінчення терміну всіх підписаних протягом минулого року контрактів сума заощадження сягне кількох десятків мільйонів гривень.

Проте найважливішим є не точні цифри економії, а те, що АТ «Укрзалізниця» завжди отримує пальне за цінами, що відповідають ринковим на момент поставки. Також є чіткий законний механізм перегляду вартості при зміні індексу Platts, що значно знижує ризик тиску з боку постачальників.

— Ви розповідали, що до того як було впроваджене формульне ціноутворення при закупівлі пального, зростання вартості тягло за собою зниження об’ємів постачання. Це спричиняло необхідність проведення нових аукціонів. Чи відбувається так само і при формульному ціноутворенні?

— Ні, в цьому випадку будь-які коливання цін, відповідно до ситуації на ринку, на об’єми постачання не впливають. Ми отримуємо саме ту кількість пального, яка зазначена в підписаному з трейдером договорі. Це дає змогу уникнути проведення додаткових тендерів і забезпечує можливість краще планувати постачання.

— Чи планується поширити цю практику на інші товари, які закуповує Укрзалізниця?

— Такий порядок визначення ціни є доцільним тоді, коли продукції закуповується багато. Формульне ціноутворення неможливо застосувати до дрібних запчастин, яких є сотні позицій і закупівля проводиться невеликими партіями.

Втім, сьогодні ведеться робота щодо переходу на формульне ціноутворення за придбання деяких товарів, які Укрзалізниця закуповує масово. Зокрема, йдеться про елементи верхньої будови колії, металопродукцію, машинні оливи.

Впровадження формульної ціни дасть змогу закуповувати ці товари на прозорих ринкових умовах, так само, як дизельне пальне.

 

Коментар

Голова правління АТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов:

«Торік у лютому залізниця закупила перший літр пального за формулою. За плечима до цього у компанії було кілька паливних криз, гучні корупційні схеми й скандали. Чи мали ми супротив прийняття цього рішення? Неабиякий. Але цей революційний крок став справжнім викликом для тогочасної так званої корупції на дизелі. Сьогодні формула дає чітку відповідь, скільки платити за 1 т на дату відвантаження, і захищає від маніпуляцій та спекуляцій. Сумнівна практика раптового збільшення ціни, що складалась за результатами торгів, точно в минулому. Якщо казати у цифрах, то ми залишаємося найбільшим споживачем пального в країні. 257 тис. т дизеля закупили у 2018-му. Формульні закупівлі дали фантастичну багатомільйонну економію».

 

Довідка

Platts — американське інформаційне агентство, що спеціалізується на публікації цінових котирувань на нафту, нафтопродукти, природний газ, продукти нафтохімії та промислові метали, що реалізуються в різних регіонах світу. Є одним із двох найвпливовіших котирувальних агентств на світовому ринку нафти та нафтопродуктів. Входить до складу американського медіахолдингу McGraw-Hill, до якого також належить одне з провідних рейтингових агентств Standard & Poor’s.

 

 

Magistral logo

Поширити y соціальній мережі


Читайте також



Чи не хочете поділитися своїми думками з цього приводу?