Купуємо без корупції: план радикальної трансформації системи закупівель

27 вересня 2019, 16:45
Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци!
Роберт Василь, «Магістраль». Інфографіка Олексія Посудієвського

Укрзалізниця представила учасникам ринку програму докорінної перебудови системи придбавання товарів та послуг. У презентації взяли участь заступник голови наглядової ради АТ «Укрзалізниця» Даніель Білак, голова правління компанії Євген Кравцов та директор із закупівель Сергій Довгаленко.

 

Зустріч відкрив державний секретар Міністерства інфраструктури України Андрій Галущак: «Позиція міністра інфраструктури Владислава Криклія є однозначною: слова «Укрзалізниця» та «корупція» повинні стати антонімами. Водночас нині будь-який учасник ринку, зокрема недобросовісний, має можливість зупинити будь-який тендер на закупівлю вкрай важливих товарів. При цьому ми усвідомлюємо, наскільки важливо для економіки та безпеки пасажирів, щоб залізниця була вчасно і повною мірою забезпечена всім необхідним для її безперебійної роботи».

Державний службовець переконаний, що непрозора система закупівель в Укрзалізниці є не лише економічним чинником, а й фактором національної безпеки. Саме тому надзвичайно важлива докорінна трансформація системи, яку презентовано учасникам ринку.

Про основні напрями майбутніх нововведень розповів директор з питань закупівель АТ «Укрзалізниця» Сергій Довгаленко. Також фахівець представив присутнім структуру Центрального офісу закупівель (див. інфографіку), що стане одним з основних інструментів у боротьбі з корупцією.

 

 

Сім основних стратегічних ініціатив для докорінної реформи системи закупівель Укрзалізниці

 

• Трансформація — впровадження у діяльність компанії принципів роботи британського Інституту закупівель та постачання (CIPS). Ця організація є визнаним у світі лідером із розробки й запровадження найбільш передових систем. Реалізація стандартів CIPS дасть змогу зруйнувати корупційні схеми й підвищити довіру до Укрзалізниці у суспільстві.

• Категорійний менеджмент — централізація закупівельних функцій. Сьогодні в Укрзалізниці немає єдиного центру, відповідального за супровід усього процесу, від замовлення до оплати. Відповідальність розпорошена по різних підрозділах, кожен з яких здійснює свою частину операцій. Це знижує контрольованість процесів. Крім того, і постачальникам зручніше мати справу з одним партнером.

• Планування потреб і контроль витрат — доскональне вивчення потреб компанії та своєчасне їхнє задоволення. «Відомо, що найбільша економія досягається не під час самих закупівель, а на етапі їх планування, — зауважив Сергій Довгаленко. — Якщо провести якісний аналіз потреб товариства і на його основі відмовитися від придбання непотрібних товарів, це дасть змогу зекономити. Закупівлі повинні плануватися зважаючи не на можливості бюджету, а на реальну потребу в кожній позиції».

• Аналітика та звітність — впровадження сучасних ІТ-технологій збирання, обробки та зберігання інформації про ринок, потреби компанії, перебіг тендерів. Такий крок дасть змогу зробити всі бізнес-процеси ефективнішими й забезпечити своєчасне постачання всіх товарів, необхідних для успішного функціонування Укрзалізниці.

• Генерація цінності. Система закупівель повинна бути не лише каналом витрат компанії, а й виробником цінності. Для цього необхідно забезпечити високий рівень корпоративного управління та економію ресурсів.

• Запобігання корупції та управління репутацією. Компанії потрібно проводити систематичну політику протидії корупції, створити в колективі атмосферу нульової нетерпимості до її проявів. Важливими елементами підвищення авторитету Укрзалізниці мають стати регулярне відкрите спілкування із суспільством, прозорість прийняття управлінських рішень. Також планується впровадити проведення соціальних проєктів, спрямованих на підвищення репутації компанії.

• Розвиток персоналу. Всі попередні пункти неможливо виконати без колективу кваліфікованих і мотивованих фахівців. Тож Укрзалізниця має намір залучати найкращих спеціалістів у сфері закупівель, а також активно сприяти професійному зростанню власних кадрів.

 

 

Коментарі 

 

Заступник голови наглядової ради АТ «Укрзалізниця» Даніель Білак:

«Наглядова рада Укрзалізниці працює вже більше року. За цей час нам вдалося загалом стабілізувати ситуацію в компанії. Обрано новий склад правління, до якого увійшли фахівці високої кваліфікації.

Ми сформулювали три основні принципи, за якими працює наглядова рада і правління Укрзалізниці. Це — прозорість (усі наші рішення мають бути зрозумілими й доступними для суспільства), сервіс (всі клієнти, як власники вантажів, так і пасажири, мають отримувати якісне обслуговування) та ефективність. Останнього ми ніяк не можемо досягти без викриття і ліквідації корупційних схем, що є в компанії. Ми вважаємо, що закупівлі — один з основних секторів, де такі схеми поширені й завдають збитків компанії та її репутації в суспільстві. І нині презентовані зміни — перший крок до подолання цих схем».

 

 

 

Голова правління АТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов:

«Укрзалізниця є одним з найбільших підприємств в країні. На рік компанія проводить закупівлі на загальну суму майже 30 млрд грн. Вона працює з понад 10 тис. контрагентів. Ми проводимо приблизно 20 тис. тендерів на рік, з яких, на жаль, майже половина виявляється невдалою через недосконалості системи.

Наша головна проблема — недобросовісні постачальники, які перешкоджають проведенню відкритих торгів. На жаль, сьогодні немає способу занести їх до «чорного списку», щоб унеможливити повторення недружніх дій.

Наприклад, нещодавно при закупівлі дизельного пального два підприємства заблокували тендер, подавши скаргу до Антимонопольного комітету. Розгляд показав, що вони були абсолютно необґрунтованими — й АМКУ їх відхилив. Проте тендери було зірвано, і в результаті Укрзалізниця не отримала вчасно потрібне пальне.

Виникла загроза дефіциту, який міг призвести до припинення роботи залізниці на декілька днів. Це призвело б до мільярдних збитків не лише товариства, а й усієї економіки держави.

Щоб уникнути надзвичайної ситуації, Укрзалізниця змушена була провести позачергові закупівлі за договірною процедурою. І такі ситуації непоодинокі: через дії недобросовісних постачальників зривається кожен другий тендер компанії.

Також ми розуміємо, що проблеми є не лише з боку ринку. Їх дуже багато і в Укрзалізниці. Саме тому ми розпочинаємо реформи з себе. Одним із найболючіших питань є формування тендерних вимог, які обмежують доступ для учасників ринку. Багато років деякі торги Укрзалізниці прописувалися таким чином, що в них міг взяти участь лише один постачальник. З цією практикою ми маємо покінчити, забезпечивши всім учасникам ринку максимальне спрощення доступу до тендерів.

Сьогодні Укрзалізниця отримала зелене світло для проведення повного перезавантаження цієї системи. Основним завданням для нас є виправдати довіру суспільства та реалізувати всі необхідні зміни, які зроблять закупівлі Укрзалізниці відкритими, ефективними та зрозумілими для ринку і для суспільства».

 

 

Директор з питань закупівель АТ «Укрзалізниця» Сергій Довгаленко:

«Виконання запропонованих ініціатив повинно зробити систему закупівель чемпіоном змін у структурі Укрзалізниці й значно підвищити ефективність роботи компанії та її авторитет у суспільстві.

Також Укрзалізниця готова запропонувати своїм партнерам нові форми співробітництва. Наприклад, співпрацю у сфері ресурсозбереження. Компанії, які зможуть представити технології економії, що дадуть суттєвий економічний ефект, отримають можливість розділити з Укрзалізницею прибуток від таких нововведень.

Ще одним цінним ресурсом, який досі не використовується повною мірою, є клієнтська база Укрзалізниці. Залізничний транспорт в Україні дуже популярний. Тож товариство може запропонувати іншим компаніям різноманітні форми партнерства брендів, які будуть вигідними обом сторонам».

 

 

Magistral logo

Поширити y соціальній мережі


Читайте також



Чи не хочете поділитися своїми думками з цього приводу?