Випадки пожеж у приміському залізничному транспорті свідчать, що вже 30 років значно занижених тарифів і невиконання законодавчо закріпленої норми щодо підтримки залізничних пасажирських перевезень з боку держави та місцевої влади ставлять під загрозу здоров’я і життя громадян. Це зауважив директор з розвитку бізнесу АТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев.

Він зазначив, що пожежі в приміському залізничному рухомому складі спричиняють технічні несправності внаслідок тривалої експлуатації електро- та дизель-поїздів і відсутність коштів на заміну застарілого парку. Зокрема, 27 травня на станції Волочиськ сталася пожежа в електропоїзді. Крім того, за 2018 р. та чотири місяці 2019 р. сталося п‘ять пожеж у приміському рухомому складі: чотири пожежі в дизель-поїздах та одна в електропоїзді. Пасажири внаслідок пожеж, на щастя, не постраждали.

«Зношеність електропоїздів становить 87,46 % (91,63 % — змінного струму та 83,73 % — постійного струму); дизель-поїздів — 97,21 %, рейкових автобусів — 26,5 %. На початок 2019 р. потребувало виконання капітальних ремонтів в умовах заводів 73 состави дизель-поїздів та 157 составів електропоїздів. Орієнтовна необхідна сума на виконання зазначених робіт становить для дизель-поїздів 2190 млн грн без ПДВ, для електропоїздів — 4603 млн грн без ПДВ», — зазначив Андрій Рязанцев. За його словами, мінімально необхідна потреба в оновленні парку електро- та дизель-поїздів для забезпечення приміських пасажирських перевезень становить п’ять дизель-поїздів та п’ять електропоїздів щорічно.

«Укрзалізниця не має достатньої кількості фінансових ресурсів для здійснення необхідних ремонтних робіт або закупівлі нових приміських потягів. Збитки від пасажирських перевезень за 2018 р. становили понад 12 млрд грн, в тому числі 6 млрд грн за приміськими перевезеннями», — наголосив Андрій Рязанцев. Він нагадав, що Укрзалізниця звернулася до Верховної Ради України та Уряду щодо виконання положень, закріплених у законодавстві, та відшкодування перевізнику понад 7 млрд грн фактично понесених витрат за 2016—2018 рр. і відшкодування за пільгові перевезення громадян.

Андрій Рязанцев наголосив на необхідності державної підтримки щодо покриття витрат перевізнику та оновлення приміських поїздів. «Необхідна чітка позиція влади з цього питання. В інакшому випадку відбуватиметься зменшення обсягів перевезень пасажирів та зростатиме ризик катастрофи на пасажирському залізничному транспорті», — зауважив Андрій Рязанцев.

Довідка 

За 12 місяців 2018 р. Укрзалізниця виконала капітальний ремонт та модернізацію 72 секцій (15 составів) електропоїздів на суму 547,5 млн грн. Крім того, у 2018 р. виконано поточних і капітальних ремонтів рухомого складу в умовах моторвагонних депо на 507,5 млн грн. За чотири місяці 2019 р. здійснено капітальний ремонт та модернізацію двох составів електропоїздів на суму 96,9 млн грн. Крім того, за зазначений період виконано поточних і капітальних ремонтів рухомого складу господарства приміських пасажирських перевезень на суму 183,2 млн грн. У 2019 р. з метою оновлення парку моторвагонного рухомого складу заплановано придбати один сучасний дизель-поїзд на суму 147,5 млн грн та виконати капітальний ремонт і модернізацію на заводах дев’ять составів дизель-поїздів та трьох дизель-поїздів на загальну суму 385,7 млн грн, заплановано виконати поточних і капітальних ремонтів рухомого складу господарства приміських пасажирських перевезень в умовах депо на 590,7 млн грн.