Індексація тарифів на вантажоперевезення у 2019 р. дасть змогу збільшити кошти на ремонт локомотивів на 50 %  до 3,1 млрд грн. Порівняно з 2018 р. Укрзалізниця готова вдвічі збільшити фінансування на такі цілі. Про це повідомив директор зі стратегічного розвитку АТ «Укрзалізниця» Антон Саболевський.

Укрзалізниця зможе вирішити питання забезпечення локомотивами в достатній кількості для перевезення вантажів лише за умови збільшення доходів. Одним із таких чинників є кореляція тарифів на вантажоперевезення з індексом цін виробників промислової продукції.

«Учасники ринку перевезень мають усвідомити, що доки буде тарифне протистояння, з тягою змін не відбудеться. Востаннє тарифи на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України було проіндексовано на 15 % 31 жовтня 2017 р. За цей час собівартість вантажоперевезень значно збільшилася, наприклад дизпальне здорожчало на 30 %, електроенергія — на 15 %. Щороку динаміка зміни залізничних тарифів відстає від індексу цін виробників, що обертається хронічним дефіцитом інвестицій на суттєве оновлення локомотивів та інфраструктури порівняно з потребою», — зауважив Антон Саболевський.

Тим часом за 11 місяців цього року Укрзалізниця здійснила капітальних вкладень більше, ніж отримала коштів від індексації тарифів, що надходять на окремий інвестиційний рахунок, зокрема капвкладень 11,8 млрд грн, а на інвестрахунку — 6,2 млрд грн.

Оскільки індекс цін виробників (ІЦВ) промислової продукції навіть з урахуванням індексації залишається вищим, ніж зростання вартості залізничних перевезень, у 2019 р.Укрзалізниця ініціює індексацію на ІЦВ за підсумками 2018 р., на 16,6 % на початку 2019-го та поетапну індексацію тарифів за 2019 р.

За словами Антона Саболевського, доходи від перевезень вантажів у доларовому еквіваленті значно зменшилися, а враховуючи великий ступінь зношеності парку локомотивів та здорожчання вартості комплектуючих і запчастин, ремонти локомотивів зростають у ціні. Для забезпечення економіки України потреба сьогодні не стільки у збільшенні вагонів на ринку, скільки в забезпеченні тягою.

«Порівнюємо 2012 і 2017 рр. У 2012 р. доходи від перевезень вантажів $ 5,2 млрд, у 2017 р., на жаль, $ 2,4 млрд. Середньорічний тариф за перевезення 1 т вантажу у 2012 р. становив майже $ 9, а зараз на 1 т ми заробляємо в середньому $ 5. І суттєво вплинуло на зменшення доходів скорочення обсягів транзитних перевезень. Відповідно, витрати на одиницю експлуатованого парку локомотивів зменшилися в середньому від 30 до 60 %», — зауважив Антон Саболевський.

Через старіння парку локомотивів також зростає частота позапланових видів ремонту тягового рухомого складу. Так, за 11 місяців 2018 р. вже сталося 7717 випадків, тоді як за відповідний період минулого року 5524 випадки, що додатково відволікає кошти компанії на повернення локомотивів в експлуатацію.

Довідка. Відсоток зносу інвентарного парку магістральних електровозів становить 93 %, магістральних тепловозів — 100 %.