Зупинка транзиту російських вантажів територією України призведе до збільшення доходів металургів і водночас до збитків Укрзалізниці. Тому компанії, які лобіюють прийняття рішення про припинення транзиту й розраховують при цьому отримати додаткові надходження, мають бути готові відшкодувати Укрзалізниці недоотриманий дохід. Прокоментував ідею зупинити транзит вантажів РФ територією України екс-заступник міністра інфраструктури України Олександр Кава.

На думку експерта, лобіюючи таке рішення, металургійні компанії планують збільшити власний експорт, а також потіснити на ринку конкурентів, які через територію України транспортують свою продукцію споживачам. «Все це призведе до збільшення доходів металургів і водночас до збитків державної залізничної компанії. Виникає питання, чому саме Укрзалізниця повинна заплатити за подібні ініціативи»,  наголосив Олександр Кава.

Він нагадав, що міжнародні транзитні перевезення є вельми прибутковою операцією для компанії. Відповідно, їх скорочення призведе до значного зниження доходів компанії. «Внаслідок прийняття такого рішення Укрзалізниці доведеться вдатися до додаткових заходів економії. У тому числі, можливо, і до скорочення розміру оплати праці співробітників»,  застеріг експерт.

Також, на думку Олександра Кави, таке рішення, якби воно було прийняте, мало б винятково політичний характер. І жодної доцільності, з точки зору економічних інтересів держави, в ньому немає. «Укрзалізниця, що є державною компанією, в такому випадку зазнала б відчутних збитків. Тому компанії, які лобіюють прийняття рішення про припинення транзиту й розраховують при цьому отримати додаткові доходи, мають бути готові відшкодувати Укрзалізниці недоотриманий дохід. У будь-якому разі Укрзалізниця не повинна ставати заручником будь-яких політичних рішень»,  наголосив він.

Крім того, Олександр Кава вважає, що прийняття подібного роду політичних рішень буде сприяти підриву авторитету України як надійної транзитної держави та призведе до мільйонних збитків. «Назвати точні цифри можна буде після того, як ми побачимо, скільки транзитних вантажів втратить Укрзалізниця і відповідно наскільки збільшиться перевезення вантажів, що належать українським олігархам. Проте, поза сумнівом, це будуть доволі значні цифри — десятки мільйонів доларів. Причому втрати ці будуть тривалими, оскільки після того, як зміниться ринкова ситуація, Україні буде дуже важко залучити назад ті вантажопотоки, які вона втратить внаслідок непродуманих рішень. Адже втратити ділову репутацію можна миттєво, а на її відновлення можуть знадобитися довгі роки»,  резюмував експерт.

Нагадаємо, українські бізнес-асоціації під егідою «Укрметалургпрому» закликали Кабмін тимчасово призупинити транзит російських вантажів через Україну. Цей захід, на їхню думку, дозволить на понад 10 % збільшити пропускну спроможність залізниці України на західних прикордонних переходах.