Профспілка залізничників і транспортних будівельників України наполягає на невідкладній індексації залізничних вантажних тарифів та подальшому запровадженні їх автоматичної індексації на рівень індексу цін виробників промислової продукції. Відповідну заяву оприлюднено на її офіційному сайті.  

Автоматична індексація вантажних тарифів, як зазначає профспілка, встановить справедливий механізм оцінки вартості перевезень залізницею, дасть можливість інвестувати достатні кошти в оновлення основних фондів АТ «Укрзалізниця» в умовах їх критичного зношення та, найголовніше, дасть змогу покращити умови праці та посилить соціальні гарантії працівників.

«Розрив між стрімким збільшенням цін на продукцію, яку споживає транспортна галузь, і відставанням тарифів на вантажоперевезення ставить товариство в економічно нерівні та неконкурентні умови з учасниками ринку та іншими галузями економіки. Роками державно регульовані залізничні тарифи стримувалися, а ціни на продукцію, вільно сформовані ринком, стрімко зростали. Така модель не сприяє рівним умовам та прогнозованій діяльності учасників ринку. Автоматична індексація тарифів дасть змогу поступово зменшувати розрив між рівнем цін на продукцію і залізничними тарифами, оскільки її пропонується здійснювати щоквартально постфактум на рівень індексу цін виробників (ІЦВ) на основі офіційних даних Держстату», — йдеться у заяві Профспілки залізничників і транспортних будівельників України.

Профспілка зауважує, що заяви щодо негативного впливу індексації — це ні що інше, як маніпуляції, оскільки він є незначним. Зокрема, стримується та обростає дискусіями індексація на рівень ІЦВ за підсумками 2018 р. на 14,2 % на фоні зростання вартості дизельного пального, електроенергії, матеріалів.

«У разі не проведення індексації тарифів на вантажні перевезення в 2019 р. учасники ринку відчують негативні наслідки у вигляді погіршення стану вантажного парку, загострення дефіциту локомотивів, зростання соціального напруження у трудовому колективі товариства тощо», — зауважує Профспілка залізничників і транспортних будівельників України.

Як зазначає профспілка, витрати товариства зростають швидше, ніж доходи, а потреба в оновленні основних фондів через їх високе зношення колосальна. Критичний рівень зношення рухомого складу при недостатньому рівні фінансування його ремонту та оновлення ставить під загрозу забезпечення безпеки руху, належного утримання та відновлення робочого парку вантажних вагонів і локомотивів. Нині середній вік електровозів становить 40,6 року при нормативному віці 30 років, магістральних тепловозів — 30,7 року при нормативному віці 20 років, маневрових тепловозів — 35,8 року при нормативному віці 25 років», — йдеться у заяві профспілки.

Зауважується, що АТ «Укрзалізниця» не отримує відшкодування різниці між економічно обґрунтованими та державно регульованими тарифами за пасажирські перевезення. У 2018 р. на субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних спрямовано понад 11 млрд грн, а у 2019 р. за прогнозом — понад 12 млрд грн. Не повністю здійснюється компенсація від перевезень пільгових категорій пасажирів: за 2018 р. лише 13 % від суми наданих послуг. 

«Протягом більш як 25 років залізничний транспорт працює без державної підтримки. Відсутність державної підтримки негативно впливає та гальмує процеси реформування транспортної галузі», — зазначено у заяві.