Про зміни у вартості залізничних перевезень Укрзалізниця повідомила своїх клієнтів завчасно, ще десять місяців тому, після проведення тривалих консультацій із найвпливовішими бізнес-асоціаціями країни. Про це розповів директор з економіки і фінансів ПАТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев.

Андрій Рязанцев нагадав, що механізм коригування вартості залізничних перевезень Укрзалізниця затвердила та оприлюднила ще на початку цього року. Новий порядок розрахунку вагонної складової покликаний вивести вартість послуг Укрзалізниці на ринковий рівень.

«Цей порядок базується на ринковій вартості вагона кожного типу, вартості та кількості ремонтів вагона протягом його життєвого циклу, ставки рентабельності відповідно до індексу цін виробників промислової продукції. Порядок також передбачає, що ставки вагонної складової переглядатимуться кожні три місяці, залежно від змін компонентів складових формули. Фактично це дає можливість кожному клієнту самостійно розрахувати приблизну вартість підвищення по мірі зміни цін та індексів», — нагадав Андрій Рязанцев.

Він також наголосив, що сьогодні Укрзалізниця не є монополістом на ринку вагонів. Частка вагонів у власності Укрзалізниці від загального робочого парку за різними типами вагонів коливається, але у середньому не перевищує 40 % і поступово зменшується. Так, за 2017—2018 р. приватний парк зерновозів збільшився з 4 тис. до майже 10 тис., при тому що кількість вагонів цього типу в Укрзалізниці не змінилась і становить 11 тис. «Це чітко вказує на те, що ринок вагонів вільний, і за бажанням кожен, хто хоче, може орендувати вагони приватного парку. Тож немає сенсу з претензіями з питань вартості вагонів йти до Укрзалізниці», — прокоментував Андрій Рязанцев.

Окрім того, Андрій Рязанцев нагадав, що перевезення рухомим складом Укрзалізниці залишаються значно дешевшими, ніж у вагонах приватних власників. За підрахунками, до ціни на вагони Укрзалізниці треба додати в середньому 87 %, щоб отримати вартість перевезення в приватному парку. А ціна на піввагони відрізняється в рази, орієнтовно у 2—3 рази дешевше перевезти вантажі вагоном Укрзалізниці, ніж приватним. Рік тому цей розрив був у 7—8 разів.

«Сьогодні учасники ринку незадоволені тим, що зменшується різниця в ціні використання парку приватних власників і Укрзалізниці. Але ми про це повідомляли офіційно ще на початку 2018 р., коли впроваджували дерегуляцію вагонної складової, а також про те, що таким чином ми плануємо вивести вартість послуг Укрзалізниці на ринковий рівень. При цьому, що важливо, ми зменшуємо той корупційний грошовий потік, на якому зручно гріти руки певним структурам», — зауважив Андрій Рязанцев.

У компанії пояснюють, що при визначенні вартості використання вагона Укрзалізниця бере за основу термін окупності вагона 22 роки. Натомість приватні власники підвищують ціни в 3 рази, намагаючись окупити нові вагони лише за кілька років. «Отже, цілком зрозуміло, що ціни задирають саме приватні власники, а не Укрзалізниця», — говорить А. Рязанцев.

Він також нагадав, що товариство публічно звітує про використання коштів, отриманих у результаті індексації тарифів на вантажні перевезення, і ця інформація, зокрема, у повному обсязі доступна на офіційному сайті компанії. А для того, щоб відкинути будь-які претензії в непрозорості використання коштів, у цьому році Укрзалізниця пішла на безпрецедентний захід – почала розміщувати інформацію про всі платежі компанії на єдиному веб-порталі використання публічних коштів E-data.