Днями у інформаційній агенції «Мост-Днепр» відбулася розмова про причини та наслідки невиробничого травматизму на залізничному транспорті і про те, як уникнути біди. Спікером був заступник начальника служби воєнізованої охорони регіональної філії «Придніпровська залізниця» ПАТ «Укрзалізниця» Олексій Кірейко.

 - Тема невиробничого травматизму вкрай актуальна для залізничників. Адже за сухими цифрами статистики завжди стоять людські долі.

Наведу кілька прикладів. Третього червня минулого року на станції Якимівка загинула 14-річна дівчина, яка переходила через колії по пішохідному настилу між розчепленими вагонами вантажного поїзда. Навушники у вухах не дали підліткові змогу почути оголошення чергової по станції про наближення вантажного локомотива та крики інших пішоходів. Дитина загинула.

Уже цього року, 15 березня, на перегоні Сухачівка – Правда за аналогічних обставин втратила життя 13-літня дівчина, яка йшла у капюшоні та навушниках поміж колій. Локомотив, що рухався у зустрічному напрямку, подавав попереджувальні сигнали, однак дитина їх не чула. Екстрене гальмування не допомогло уникнути наїзду.

І таких прикладів, на жаль, сотні. Загалом по Україні на залізничних об’єктах  щороку в середньому отримують травми 600 громадян. Це або пасажири, або люди, що живуть неподалік. Якщо узяти десятирічну статистику по Придніпровській залізниці, то цей показник близько 120 осіб за рік. У 2017 році маємо тенденцію до зниження: 87 постраждалих, 51 – зі смертельним наслідком, за три місяці 2018 року – 20 і 13 осіб відповідно.

Передумова всіх нещасть зі сторонніми особами на залізниці – не сприйняття громадянами потенційної небезпеки залізничного транспорту, ігнорування правил безпечної поведінки на залізничних об’єктах, особиста необережність. Зокрема, люди не усвідомлюють, що для зупинки вантажного потяга вагою 5 тис. т, який рухається зі швидкістю 60 км/год потрібно не менше 600 м за умови миттєвої реакції машиніста. Залізничний состав – це не легковик, гальмівний шлях якого набагато коротший.

Серед основних причин травмування сторонніх осіб на залізниці – перехід через колії перед рухомим складом, що наближається (менше, ніж за 400 м); у невстановлених місцях; ходіння по коліях та у міжколійному просторі; знаходження на краю платформи під час прибуття чи транзитного слідування поїзда; селфі на даху рухомого складу, зачеперство.

Слід зазначити, що становлять небезпеку і  нерухомі состави на станціях. Вони можуть розпочати рух будь-якої миті, тож не варто скорочувати шлях чи «економити» 5-10 хвилин свого часу ціною можливого каліцтва чи втрати життя.

Небезпечно знаходитися і у міжколійному просторі, особливо при зустрічному рухові поїздів обабіч. У цьому випадку виникає потужний повітряний потік, яким людину штовхне під колеса.

Найгірше, коли дорослі своїм прикладом вчать дітей, що можна порушувати правила безпеки на залізничному транспорті: мовляв, це тільки раз, адже ми дуже поспішаємо, ми обережно і т. п. Така «наука» міцно засідає в дитячій голові і з часом неодмінно буде реалізована на практиці.

 Залізничники, зі свого боку, докладають чимало зусиль, щоб змалечку виховувати культуру безпечної поведінки на залізничному транспорті. Наші фахівці  проводять лекції та бесіди у навчальних закладах, насамперед, розташованих поблизу колій, у трудових колективах, доносять інформацію через ЗМІ, наочну агітацію. Наразі, наприклад, проходить дорожній та галузевий місячник профілактики невиробничого травматизму на залізничному транспорті.

Вживаються й організаційно-технічні заходи, такі, як поліпшення освітлення станцій та пасажирських платформ, огородження місць, де найчастіше трапляються випадки невиробничого травматизму, ремонт пішохідних переходів та настилів на станціях, нагадування про правила безпеки звучать на вокзалах та у поїздах тощо.

Однак стовідсотковою запорукою безпеки є лише пильність та особиста обережність громадян на залізничному транспорті. Тож закликаю до неухильного дотримання прийнятих на залізниці правил та норм.