Для удосконалення зернової логістики в Україні необхідно усунути вузькі місця в інфраструктурі, зокрема підвищити пропускну спроможність залізничних колій та швидкість руху, збільшити переробну здатність портів та елеваторів, покращити планування і зробити перевезення не сезонними, а цілорічними. Про це на ХХХІ Міжнародній агропромисловій виставці «Агро-2019» повідомив директор з розвитку бізнесу АТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев.

За словами Андрія Рязанцева, наразі кількість зерновозів приватних власників перевищує парк Укрзалізниці, їх вже 11,8 тис. Головне — не перетворювати вагони у склади на колесах. «Нарощування парку не вихід, зерновозів достатньо, потрібні локомотиви. Закуплені 30 одиниць GE демонструють кращі показники ефективності. Для подальшої їх закупівлі необхідні кошти. Є питання, що потребують вирішення усіма учасниками перевізного процесу. Укрзалізниця максимум може перевезти на місяць 4,3 млн т, але якщо перевозити не сезонно, а цілорічно, то за три місяці додатково можна перевезти 12 млн т», — зауважив Андрій Рязанцев.

За його словами, у сезон пікових перевезень, якщо зерновим буде надано пріоритет на державному рівні й Укрзалізниця отримає такі розпорядчі документи, то компанія готова перевозити зерно першочергово за інші вантажі.

Андрій Рязанцев акцентував увагу і на необхідності перегляду тарифної політики. Саме економічно обґрунтований тариф, на його переконання, дасть змогу вкладати кошти у залізничну інфраструктуру. «Базовий тариф наразі недооцінений. Ми виходимо з потреби суми коштів на відновлення основного засобу за період його нормативного терміну служби. Базовий тариф занижений у 2—3,5 раза. Навіть якщо його змінити до економічно обґрунтованого, то  складові собівартості продовжать зростати, а отже, подальша індексація буде необхідна, в ідеалі — автоматична, на індекс цін виробників продукції, адже це перегляд за підсумками зростання цін, що вже відбулося», — зазначив Андрій Рязанцев.

Він також наголосив на потребі компенсаторів на державному рівні збитків від перевезень пасажирів та утримання низькоефективної інфраструктури. «В сумі у рік це 20 млрд грн: 12 млрд — від збиткових пасажирських перевезень і 8 млрд — на утримання надлишкової інфраструктури, 42 % залізничної мережі в Україні, якою перевозиться менше 2 % вантажів від загального обсягу», — пояснив Андрій Рязанцев.

Директор з розвитку бізнесу нагадав, що для постачання вагонів на малодіяльні станції Укрзалізниця запропонувала окремі тарифи, а місцевій владі рекомендувала відшкодувати збитки залізничному перевізнику. «Нині 30 % залізничних станцій вивозять 0,76 % усіх вантажів. Витрати на них не можна порівняти з доходами. Тому ми запропонували компенсаторний механізм», — розповів Андрій Рязанцев.