Значна частина наявного на сьогодні вагонного парку вже виробила свій ресурс. Зокрема із 49 тис. піввагонів протягом 2019 р. закінчується нормативний термін служби у 19,2 тис., а у 2020 р. — ще у 8,5 тис. Також нинішнього року потребуватимуть капітального ремонту 1 тис. 200 зерновозів. І ще 5 тис. 300 — у 2020 р. Відповідно, найближчими роками на ринку виникне величезна потреба у проведенні капітального ремонту рухомого складу. Фахівці говорять про необхідність виконання ремонтів на спеціалізованих підприємствах, а не кустарним способом. Від цього виграють всі учасники перевізного процесу.

Парк зростає і старіє

Без сумніву, останнім часом ситуація з будівництвом рухомого складу в Україні почала змінюватися на краще. Минулого року збудовано 11 тис. вагонів. І нинішнього виробничі потужності в країні також завантажені на високому рівні.

 

 

За 15 років кількість вантажних вагонів у країні зросла на 36 % (зі 104 до 146 тис. одиниць). Проте обсяги перевезень за цей же період зменшився на 17, 3 %. «Через нестачу тягового ресурсу та складських приміщень у підприємств-виробників, а також у портах і прикордонних переходах рухомий склад частково використовується як склади на колесах», — пояснив ситуацію Андрій Рязанцев.

 

Вітчизняний парк  рухомого складу зростає за рахунок інвестицій приватних підприємств. Частка приватного рухомого складу на ринку дуже динамічно зростає. У 2017 р. приватні вагони становили 36 % від загального парку в Україні, то у 2019-му їх частка сягнула вже 46 %.

Якщо загальна кількість вантажних вагонів Укрзалізниці за 2,5 року виросла на 3 тис. одиниць (з 83 до 86 тис.), то за цей же період приватні підприємства збільшили свій парк на 22 тис. вагонів (з 58 до 80 тис.). Якщо ж говорити про найбільш затребувані види вагонів — піввагони та зерновози — спостерігається та ж сама тенденція: парк Укрзалізниці утримується на майже стабільному рівні, а приватний активно зростає.

Водночас значна частина наявного на сьогодні вагонного парку вже виробила свій ресурс. До того ж левова частка вантажних вагонів була завезена в Україну з-за кордону у незадовільному технічному стані. Наразі Укрзалізниця має можливість допомогти бізнесу у вирішенні цього завдання.

 

 

Товариство має розгалужену мережу вагоноремонтних та вагонобудівних підприємств, розташованих по всій території країни. Вона посідає провідні позиції в секторі ремонту рухомого складу. Торік підрозділи компанії виконали 60 % усіх ремонтів в Україні. Ще 27 % обсягу цієї роботи припало на частку підприємств Укрзалізниці, переданих в оренду (вагоноремонтні депо Волноваха та Кам’янське, Попаснянський вагоноремонтний завод). Частка ремонтів, проведених на приватних підприємствах, за підсумками 2018 р., становила 12 %.

При цьому кількість ремонтів протягом останніх років знижується. Якщо у 2014 р. на потужностях Укрзалізниці було полагоджено 50 тис. вагонів, то минулого року — лише майже 36 тис.

«Це свідчить про те, що у товариства є значний запас потужності, який дасть можливість при потребі різко збільшити кількість ремонтів. Зокрема приватного парку рухомого складу», — зазначив Андрій Рязанцев.

 

Якість гарантуємо

Укрзалізниця пропонує приватним власникам вагонів, які мають потребу у капітальному ремонті свого рухомого складу, не звертатися до невеликих виробників, які працюють у кустарних, непристосованих умовах, а користуватися послугами ремонтних підрозділів товариства. Вони мають величезний досвід і всі необхідні засоби для надання якісних послуг.

Утім, виробничі потужності компанії не обмежуються лише ремонтом рухомого складу. Укрзалізниця має все необхідне для того, щоб виконувати замовлення на виробництво нових вагонів. За словами директора з інженерно-технічного забезпечення АТ «Укрзалізниця» Григорія Бойка, підрозділи компанії зацікавлені в отриманні відповідних замовлень і готові запропонувати продукцію високої якості за конкурентною ціною.

«Після отримання даних про потреби ринку ми готові оперативно здійснити всі необхідні розрахунки щодо якості і ціни нашої продукції, термінів виробництва для того, щоб надати замовникам привабливі пропозиції», — зазначає Григорій Бойко.

 

 

Виробничі потужності Укрзалізниці дають можливість за короткий термін значно наростити об’єми випуску вагонів.

Зокрема, компанія здатна будувати на місяць до 500 піввагонів. Крім того, є можливість постачання й інших видів рухомого складу.

«Вже наступного року ми готові взятися до масового випуску зерновозів за власним проєктом. Вони пройшли усі необхідні узгодження і можуть бути використані, у тому числі й для міжнародних перевезень. Також підприємства Укрзалізниці готові задовольняти зростаючий попит на виробництво фітингових платформ», — зазначив директор з інженерно-технічного забезпечення.

Компанія може бути максимально гнучкою при укладанні угод на виробництво рухомого складу. Зокрема, як зазначив Григорій Бойко, можливий варіант будівництва вагонів з давальницької сировини.

 

Коментарі

Член правління АТ «Укрзалізниця» Франтішек Буреш:

«Укрзалізниця наполегливо працюватиме над вирішенням технологічних проблем, головні з яких — підвищення якості продукції і продуктивності праці на наших заводах і депо. При цьому для товариства дуже важливий продуктивний діалог із ринком. Ми зацікавлені в обговоренні з потенційними клієнтами наших можливостей і цінової політики для того, щоб виробити умови співробітництва, що будуть привабливими для обох сторін».

 

Директор з розвитку бізнесу АТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев:

«Укрзалізниця має найпотужнішу базу для здійснення всіх типів ремонтів вагонів: 45 депо та три вагоноремонтні заводи. Враховуючи постійне зростання вагонного парку інших приватних власників, вбачаємо за доцільне наростити свою питому вагу на ринку ремонтів рухомого складу. Із сьогоднішніх 16 тис. ремонтів на рік плануємо вийти на 25 тис. упродовж найближчих років.

Неякісні та нерегулярні ремонти приватного рухомого складу з кожним роком завдають все більшої шкоди перевізному процесу. Кількість ремонтів з відчепленням по цьому парку минулого року становила 115 тис. одиниць, а цього року прогнозується вже понад 120 тис. вагонів.
А загалом у ремонтах на сьогодні в середньому перебуває майже 5 % приватних вагонів. Якщо, для прикладу, взяти парк піввагонів, то це майже 2,3 тис. одиниць, яких так не вистачає ринку у пік сезону.

Учасники ринку мають розуміти, що ремонти в умовах депо та заводів покращують операційні показники перевізного процесу. Кустарні ремонти дорого коштують всім учасникам перевізного процесу».