У липні українські землероби починають масовий збір зернових. Велика частина цієї продукції традиційно прямує на експорт. Відповідно, різко зростають перевезення збіжжя залізницею. Зважаючи на те, що зернові культури — один із наймасовіших вантажів у державі, який приносить Укрзалізниці значний прибуток, компанія докладає всіх зусиль, аби максимально задовольнити потреби аграріїв, запропонувавши якісне обслуговування. З цією метою у нинішньому році запроваджено щотижневі наради керівників профільних підрозділів Укрзалізниці з представниками зернотрейдерів. На них вирішують питання ремонту інфраструктури, крадіжок вантажів, дедлайнів навантаження і вивантаження зерновозів та багато іншого.

 

Спільний ремонт

— На зустрічі, що відбуваються щочетверга, ми запрошуємо представників департаментів, відповідальних за вирішення питань, які хвилюють наших партнерів. Це допомагає організувати ефективну комунікацію між сторонами й оперативно розв’язувати всі проблеми, що виникають у процесі спільної роботи, — розповідає директор філії «Центр транспортної логістики» АТ «Укрзалізниця» Даніїл Глущенко.

Приміром, нещодавно представник одного з великих зернотрейдерів звернув увагу на те, що негайного ремонту потребують колії, які ведуть до елеватора, де його підприємство накопичує значну кількість зерна. Щоб вирішити це питання, ми запросили на одну з нарад представника Департаменту колії та споруд. Сторони швидко домовилися про проведення ремонту. При цьому бізнес-структура, зацікавлена в якнайшвидшому вивезенні зернових, взяла на себе зобов’язання закупити необхідну кількість шпал, а залізничники — у найкоротші терміни виконати необхідні роботи.

Невдовзі представник зернотрейдера повідомив, що шпали вже придбані й колійники найближчими днями стануть до роботи. Це наочний приклад того, наскільки позитивні результати може давати конструктивне співробітництво залізниці та її клієнтів.

 

Обсяги та поліція

За даними філії «Центр транспортної логістики», сезон перевезення зернових у цьому році стартував успішно. Якщо на початку липня середньодобове навантаження збіжжя становило майже 15 тис. т, то наразі цифра зросла до 72 тис. т на добу. До речі, у деякі дні обсяги навантаження зерна перевищують 100 тис. т. При цьому тенденція до зростання вантажопотоку зберігається.

 

Ще одне питання, яке турбує багатьох представників бізнесу, — збереження вантажів під час транспортування. На жаль, нині розкрадання зернових на деяких залізничних станціях набуває масового характеру.

Звісно, Укрзалізниця вживає всіх можливих заходів для подолання цього явища. Проте самостійно перевізник впоратися зі злочинцями не може: необхідна політична воля й активна позиція Національної поліції. Робота у цьому напрямі ведеться. Зокрема, вже розроблений і підписаний порядок взаємодії воєнізованої охорони Укрзалізниці з поліцією, який дасть змогу пришвидшити реагування правоохоронців на випадки розкрадання вантажів.

Також у відповідь на звернення Укрзалізниці у складі Національної поліції створено спеціальний відділ, який займатиметься злочинами на транспорті. Його співробітники будуть оперативно виїжджати на місця правопорушень для їхньої фіксації й розшуку винуватців.

Воєнізована охорона також докладає чимало зусиль для запобігання злочинності. Проте через обмежену чисельність співробітники не мають змоги супроводжувати всі вантажі. Однак зараз у складі служби створюються мобільні групи, які регулярно перевірятимуть станції, де фіксується найбільша кількість крадіжок.

Також компанія співпрацює із законодавцями, вважаючи за необхідне підсилити кримінальну відповідальність за такі злочини. Адже наявна статистика поки що невтішна. Із сотень справ, які порушують проти злодіїв, лише десятки доходять до суду, і тільки одиниці доводяться до реальних вироків. Звісно, така безкарність лише заохочує злочинців.

Ще один напрям боротьби із розкраданням вантажів — удосконалення конструкції вагонів. Відповідні технічні рішення вже є, і Укрзалізниця поступово впроваджує їх на власному рухомому складі, що надходить для ремонту в депо. Аналогічні доопрацювання здійснюють і деякі приватні власники вагонів. Також напрацьовані варіанти вдосконалення системи пломбування рухомого складу, що мають стати на заваді злочинцям. Укрзалізниця пропонує власникам вагонів та зернотрейдерам спільно оцінити доцільність впровадження таких удосконалень.

 

Довгостроковий інструмент

Наближення пікового сезону перевезень традиційно активізує питання щодо розподілу рухомого складу. Цьогоріч Укрзалізниця впровадила новий інструмент — довгострокові договори, за якими підприємства можуть придбати певну кількість вагоновідправлень за визначений термін.

— Довгострокові договори дуже зацікавили наших партнерів, — зазначив Даніїл Глущенко. — Вони матимуть можливість отримати вагони за нижчою ціною й одночасно — гарантію своєчасної подачі їх до елеваторів. Також договори містять гарантію, що клієнти вчасно завантажать вагони. Для укладення довгострокових договорів було виділено квоту в 3 тис. 300 вагоновідправлень (це майже 10 % нашого парку). І практично всі вони вже законтрактовані.

 

Частина вагонів нині також реалізується через систему ProZorro.Продажі на так званих голландських аукціонах. Цей інструмент застосовується тому, що попит на ринку наразі ще не досяг максимуму і спостерігається профіцит рухомого складу. Вміру збільшення навантаження ціни на аукціонах поступово підвищуватимуться.

Фахівці Укрзалізниці запевнили клієнтів у тому, що компанія обов’язково виконає всі свої зобов’язання щодо подачі вагонів, як за довгостроковими контрактами, так і за угодами, укладеними через систему ProZorro.Продажі. Деякі затримки можуть бути пов’язані з виведенням вагонів із сезонного резерву, проте ці проблеми оперативно вирішуватимуться.

На закінчення наради Даніїл Глущенко ще раз підкреслив, що Укрзалізниця готова уважно розглянути зауваження своїх партнерів та їхні пропозиції, спрямовані на вдосконалення послуг, що надає Укрзалізниця.

— Упевнений, спільно ми завжди знайдемо рішення усіх проблем, — зазначив очільник філії.

Враховуючи попит на таку форму співробітництва, керівництво філії «Центр транспортної логістики» та Департаменту комерційної роботи ініціювало перед правлінням АТ «Укрзалізниця» виділення на серпень 2020 р. додатково 3 тис. вагоновідправлень хопер-зерновозів. Правління ухвалило відповідне рішення, тож філія «Центр транспортної логістики» уже приймає заявки.