Україна припиняє імпорт рухомого складу з країни-агресора

12 листопада 2019, 16:56
Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци!
Микола Копилов

Кабінет Міністрів України минулого тижня ухвалив рішення прискорити введення заборони на імпорт з Російської Федерації до нашої країни вагонів, що були у користуванні. Постанова розширює список санкційних товарів та має позитивно позначитися на підтримці вітчизняних машинобудівних підприємств. Наказано заборонити імпорт російських вагонів уже з 20 листопада.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Понаднормовий фактор

Проблема ввезення приватними компаніями в Україну з Росії старих вагонів актуальна вже кілька років. Особливого масштабу вона набула після введення у сусідній державі в 2016 р. заборони на використання вантажного рухомого складу з понаднормовим терміном експлуатації. Це, своєю чергою, було викликано профіцитом вагонів у РФ і запуском нового потужного заводу з їхнього виробництва в м. Тихвін (Ленінградська обл.). Як наслідок, рухомий склад із понаднормовим терміном експлуатації виявився непотрібним, а отже, дешевим.

Цим скористалися вітчизняні оператори рухомого складу, які почали масово скуповувати та завозити в Україну такі вагони. Тут їх ремонтували й запускали у роботу. Невеликі вкладення, порівняно із придбанням нового рухомого складу, окупалися лише за рік—півтора. До «бізнесу» долучилося чимало підприємців. Особливого розмаху процес досяг цього року, після виходу в травні Постанови Уряду (№ 535 від 15 травня 2019 р.), якою передбачалося накласти заборону на ввезення рухомого складу з 1 березня 2020 р.

За інформацією АТ «Укрзалізниця», тільки у період з червня до жовтня на територію України для розмитнення було ввезено понад 3 тис. вагонів. Переважна більшість із них були побудовані ще 30—40 років тому. В цей період імпортували один із найбільш затребуваних типів рухомого складу — зерновози.

 

Негативний процес

Звісно, операторам і зернотрейдерам це давало прибутки. Проте для держави загалом та вітчизняних виробників рухомого складу зокрема процес, м’яко кажучи, не дуже позитивний. І вони, а також асоціації, що відстоюють їхні інтереси, не раз порушували питання перед органами влади. Лунали заклики щодо заборони ввезення вагонів і з боку представників АТ «Укрзалізниця». Як наголошував директор з розвитку бізнесу товариства Андрій Рязанцев, старі вагони частіше виходять із ладу, потребують позапланових ремонтів, отже, перешкоджають організації ефективного перевізного процесу.

Як наслідок, ухвалене рішення Кабміну про введення заборони на імпорт старих вагонів діятиме вже з 20 листопада. Проте, як вважає один із ініціаторів змін, Федерація роботодавців України (ФРУ), документ вирішує проблему лише частково. «Тепер маємо відповісти на питання щодо того, як виводити з обігу вже завезені вагони, термін використання яких сплив... Також необхідно унеможливити імпорт такого рухомого складу, який у Литві, Латвії, Молдові, Естонії, Білорусі вже списаний», — йдеться у повідомленні прес-служби ФРУ, розміщеному на офіційному сайті. Як додає голова федерації Дмитро Олійник, «прем’єр підтримав нашу позицію і дав відповідне доручення Мінінфраструктури, Мінекономіки, Укрзалізниці та Федерації роботодавців з тим, аби найближчим часом через внутрішні регламенти й накази вивести з обігу такі вагони й унеможливити подовження їхньої експлуатації».

Те, що ведеться робота щодо можливої заборони експлуатації вантажного рухомого складу з вичерпаним терміном експлуатації, підтверджує і міністр інфраструктури Владислав Криклій в одному із коментарів у мережі Facebook.

З другого боку, погляди на питання, чи використовувати такі вагони, у світі неоднозначні. Приміром, у США взагалі немає такого поняття, як термін служби. «Це дуже індивідуально. Наприклад, один вагон може бути списаний після 20 років, а інший пропрацює до 40. Це залежить від інтенсивності експлуатації. Крім того, кожен власник (а весь рухомий склад у США приватний) сам вирішує: вкладати кошти у старі вагони або краще придбати нові», — розповідав раніше в інтерв’ю для «Магістралі» представник одного з провідних американських виробників та власників рухомого складу — компанії Amsted Rail — Ерік Луманн. Проте цього разу на перший план виходять питання бережливої експлуатації, зокрема заборона на використання грейферів при розвантажуванні, а також контролю за технічним станом.

Голова правління АТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов:

«Що це (заборона імпорту старих вантажних вагонів з Росії, — прим. ред.) означає для України та Укрзалізниці? Підтримку вітчизняного виробництва вагонів, що локалізоване більш ніж на 90 %. Українська промисловість може забезпечити оновлення всього парку. Ефективність перевезень. Нові вагони ламаються в дорозі до 10 разів менше російського металобрухту, отже, не буде потреби на кожній станції розформовувати поїзди, а це збільшить швидкість руху та зменшить витрати».

 

 

 

Magistral logo

Поширити y соціальній мережі


Читайте також



Чи не хочете поділитися своїми думками з цього приводу?