Укрзалізниця тестуватиме новий спосіб публічних закупівель, купуючи постільну білизну

22 березня 2019, 12:14
Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци!
Ана Море, «Магістраль». Фото Сержа Гончарова та Сергія Друченка. Інфографіка Іллі Наумова

Наприкінці березня АТ «Укрзалізниця» апробує новий механізм закупівель під час придбання постільної білизни. Він передбачає укладання довгострокової угоди відразу з кількома переможцями відкритих торгів. Йдеться про реалізацію рамкових угод, що стало можливим після року розробки та впровадження командою фахівців Міністерства економічного розвитку і торгівлі України змін до нормативно-правової бази та доопрацювання технічних можливостей майданчика Prozorro. Цю закупівельну процедуру не реалізувала ще жодна державна компанія. Що це за інструмент, чим він зручний для Укрзалізниці, котра є крупним замовником і постійно купує великий перелік однотипних товарів, які бонуси отримають партнери та що виграє від цього виробництво, з’ясовувала журналістка «Магістралі».

АТ «Укрзалізниця» публічно проводить усі закупівлі на платформі Prozorrо з 2016 р. Зазвичай за потреби купити будь-що — від металу до туалетного паперу — товариство оголошує тендер, чекає місяць і більше, доки пройдуть відкриті торги, та підписує договір про закупівлю з переможцем.

Рамкова ж угода — це угода про наміри. У компанії з’являється можливість лише раз на рік оголосити тендер на закупівлю певної групи товарів, що постачатимуться партіями залежно від потреби компанії.

Про новий підхід

Механізм працює так: Укрзалізниця оголошує тендер, наприклад, на закупівлю фарби, обирає трьох і більше переможців із приблизно однаковою ціною за одиницю товару і укладає з ними рамкову угоду. І як тільки виникне потреба у фарбі, стартують відкриті торги між цими переможцями. Хто запропонує меншу закупівельну ціну, з тим і підписується договір про постачання. Такі угоди зручні для закупівель  товарів, які потрібні постійно у нефіксованій кількості (адже неможливо точно знати наперед, скільки фарби знадобиться саме цього місяця).

В. о. директора Департаменту матеріально-технічного забезпечення АТ «Укрзалізниця» Юрій Шиганов зазначає, що рамкові угоди значно спростять процес закупівель.

«Через тривалість тендерної процедури поставки товару можуть відбуватися тоді, коли потреба в ньому вже відпала. Наприклад, через зміну програми виробництва. Інколи, щоб уникнути невчасного надходження комплектуючих, доводиться наперед замовляти їх певний обсяг. У такому разі фінансовий ресурс не використовується тут і зараз, а, так би мовити, заморожується. Втім, якщо проводити торги на різні обсяги, залежно від існуючої на конкретний момент необхідності, ми просто не встигатимемо щоразу отримувати потрібні поставки. Плюс за звичайними угодами про закупівлю ціна на товар залишається незмінною протягом усього періоду виконання угоди, навіть за цінових коливань на ринку», — розповідає Юрій Шиганов.

Рамкова ж угода передбачає, що в системі Prozorro обирають п’ять найкращих постачальників (перший етап), між якими відбуваються міні-торги — до п’яти днів — тоді, коли компанія їх анонсує (другий етап). Тобто саме тоді, коли залізниці реально потрібна поставка товару у визначеній невеликій кількості. У такому разі Укрзалізниці не потрібно витрачати час на довготривалу процедуру перемовин. Буквально тиждень — і стане зрозуміло, хто переміг, а компанія у стислі терміни може отримувати товар. «До прикладу, ціна за одиницю товару при укладанні угоди — майже 10 грн. На першому етапі виграли кілька компаній: одна з ціною 10 грн, інша — 9 грн, третя — 12 грн. Коли ми реально хочемо купити певний обсяг товару, ці компанії влаштовують між собою тендер. Хто дав меншу ціну, той і переміг. Таким чином ми можемо купити товар і за 9,50 грн», — моделює ситуацію фахівець.

Апробація механізму

Рамкові угоди спрощують процедуру ритмічної поставки товару впродовж усього терміну, на який їх укладають (від року до чотирьох). Для Укрзалізниці це необхідно при закупівлі металу, фарби, запчастин, дизельного пального, постільної білизни, продуктів харчування, паперу і багатьох інших товарів.

Апробацію першого етапу механізму рамкової угоди АТ «Укрзалізниця» проведе вже наприкінці березня. Окремим лотом на 12 млн грн оголошено тендер на закупівлю постільної білизни (10 % річної потреби). Наступний етап планується провести у квітні. Укрзалізниця очікує, що до цього часу рамкову угоду вже буде укладено. Тривалість її дії передбачена на вісім місяців.

Спочатку рамкових угод буде небагато, пояснює Юрій Шиганов, адже це новий алгоритм закупівель, який потребує перевірки. У перспективі рамкові угоди будуть укладені на всі обсяги закупівель постільної білизни, фарби та інших товарів.

Переваги та недоліки

Рамкові угоди довгострокові, а отже, дають змогу розвивати партнерські стосунки з постачальниками та виробниками. Крім того, у компаньйонів Укрзалізниці з’являється можливість планувати ймовірні обсяги поставок.

Публічні закупівлі максимально обмежують поле для зловживань, лобіювання вигідних котрійсь зі сторін інтересів, проте рамкові угоди — ще прозоріший механізм.

«Немає ніякої можливості надати переваги певній компанії. Адже перемагає не один, а наприклад, п’ять. Немає сенсу з кимось домовлятися, — пояснює Юрій Шиганов. — Як тільки стартує другий етап торгів, стати постачальником може кожен із переможців першого, поставивши меншу ціну».

Довготривалий контракт вигідний за рахунок плановості, проте і тут є підводні камені. Одна з основних переваг рамкових угод — довготривалість співпраці (до чотирьох років). Проте Укрзалізниця складає фінансові плани лише на рік.

«Фінансовий план зараз річний. Але ведеться робота на рівні міністерств та Кабміну про продовження етапів до трьох років. Утім, поки що це проект», — каже в. о. директора Департаменту матеріально-технічного забезпечення АТ «Укрзалізниця».

Тривалий контракт має ще одні ризики, адже за чотири роки в Україні може кардинально змінитися ціна товару. А законом передбачені умови, за яких ціна, зазначена у рамковій угоді, може змінюватися, але лише до 10 %.

«А раптом збільшення вартості товару вийде за межі 10 %? Зараз ми спостерігаємо певні групи товарів, де цінові стрибки сягають 30—40 %. У такому разі рамкові угоди не спрацьовують. При коливанні валютного курсу, різких падіннях та підйомах гривні існує можливість не увійти в ціновий діапазон, встановлюючи початкову ціну на довгий термін», — наголошує Юрій Шиганов.

 

Заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України Максим Нефьодов:

«Тепер замовники зможуть укладати рамкову угоду строком до чотирьох років одночасно із кількома компаніями-постачальниками (мінімум трьома), обраними у ході аукціону. Надалі, у разі виникнення потреби в певній частині товару (з усього обсягу), на який укладена рамкова угода, замовник оголошує міні-аукціон між учасниками рамкової угоди. Коли в замовника з’являється потреба в наступній партії товару, він знову оголошує міні-аукціон, і в ньому вже може перемогти інший учасник рамки.

Це зручно для великих замовників, які постійно купують однотипні товари. Їм не треба  збирати довідки від учасників, перевіряти їхні документи та репутацію. А постачальнику не потрібно знову подавати документи. Усе це робиться один раз — на першому етапі. Співпраця ж триватиме декілька років.

Переваги для замовників — можливість у стислі терміни придбати необхідний товар чи послугу. Для постачальників — налагодити довгострокову співпрацю із державою та планувати свою участь у тендерах. Сьогодні тендер за рамковою угодою оголосило лише АТ «Укрпошта», але процедура не завершена».

 

 

В. о. директора Департаменту матеріально-технічного забезпечення АТ «Укрзалізниця» Юрій Шиганов:

«Через тривалість тендерної процедури поставки товару можуть відбуватися тоді, коли потреба в ньому вже відпала. Наприклад, через зміну програми виробництва. Інколи, щоб уникнути невчасного надходження комплектуючих, доводиться наперед замовляти їх певний обсяг. У такому разі фінансовий ресурс не використовується тут і зараз, а, так би мовити, заморожується. Втім, якщо проводити торги на різні обсяги, залежно від існуючої на конкретний момент необхідності, ми просто не встигатимемо щоразу отримувати потрібні поставки. Плюс за звичайними угодами про закупівлю ціна на товар залишається незмінною протягом усього періоду виконання угоди, навіть за цінових коливань на ринку».

 

 

 

Magistral logo

Поширити y соціальній мережі


Читайте також



Чи не хочете поділитися своїми думками з цього приводу?