Електрички по-іспанськи

Іспанська транспортна модель громадського транпорту визнана Всесвітнім банком однією з найкращих у світі. Розповімо про те, як народжувалась і як функціонує єдина система громадського транспорту в Іспанії та участь в ній залізниці.

Було як у нас: перевізники звинувачували пасажирів і навпаки

Системний підхід до організації громадських перевезень започатковано понад 30 років тому. До дій спонукали численні нарікання мадридців на якість послуг різних операторів — приміських поїздів, автобусів, метро, трамваїв. Між ними не було взаємодоповнюваності, інтеграції. Кожен розвивався сам по собі. Неефективний розподіл ресурсів, різке скорочення кількості користувачів та відчутне збільшення частки приватного автотранспорту призводило до заторів на автомагістралях і негативно впливало на екологію регіону. Про узгоджені тарифи на перевезення годі було й говорити.

За словами генерального директора з питань бізнесу та міжнародного розвитку транспортних проектних інститутів, колишнього директора Регіонального транспортного консорціуму Мадрида Хав’єра Де Коса, це було замкнуте коло: перевізники звинувачували пасажирів і навпаки. Аби його розірвати, створено спільний орган, який розпочав організацію мобільної моделі фінансування громадського транспорту та чітке встановлення ролі кожного з учасників перевезень.

Місцева влада не ухилялася від відповідальності

Звісно процес стартував із центрального регіону країни. Появі Регіонального транспортного консорціуму Мадрида сприяло й те, що місцеві органи влади теж отримали повноваження щодо організації роботи транспорту. Ставши відповідальними за перевезення, що здійснюються в їхньому регіоні, вони змушені шукати оптимальну форму для їх забезпечення. Врешті дійшли розуміння: для координації роботи усього громадського транспорту необхідно об’єднати зусилля. Тож на добровільних засадах почали входити до створеного консорціуму. Також до нього приєдналися різні державні підприємства з будівництва і проведення технічного обслуговування транспортної інфраструктури й державні та приватні оператори перевезень.

Таким чином автономна спільнота «Мадрид» із 6,5 млн мешканців, котрі проживають на території столиці та передмістя, отримала єдиний орган, який відповідає за всі види громадського та приватного транспорту в регіоні.

Протягом робочого дня тут перевозять 13 млн пасажирів. В основному це забезпечує транспорт громадського сектору, що не конкурує з приватним. Він має два структурні підрозділи — залізниця та метро. Оператор приміських залізничних перевезень — державне залізничне підприємство Renfe Cercanias — обслуговує дев’ять ліній (391 км).

У рамках консорціуму завдяки стабільній моделі фінансування спрощуються питання координації тарифної політики, надання послуг і розвитку інфраструктури. Майже половина витрат, 43 %, покривається тарифними надходженнями, решту становлять дотації від органів місцевої влади. Саме ці надходження спрямовуються на технології інтермодальності, що містять технології розумного управління транспортом. Місцеві органи влади своєю чергою отримують фінансову допомогу від центрального органу влади держави.

Тариф для всіх єдиний

Обов’язки між консорціумом і підприємствами-операторами розподілилися так. Підприємства-оператори надають свої пропозиції. Наприклад, щодо оптимальної ціни перевезення. Орган із питань транспорту їх розробляє та реалізує. Підприємства-оператори не контролюють втілення у життя технічних і комерційних пропозицій, які визначаються органом із питань транспорту (приміром, маршрути, періодичність курсування, технології транспортних засобів, тарифи). До їхньої компетенції належить контроль витрат за надання послуг. Спільно ж відбувається планування інфраструктури, послуг і визначення програм перевезень. Консорціум дбає про створення загального іміджу системи громадського транспорту, проводить узгодження з містобудуванням.

Повноваження консорціуму не поширюються на державного оператора приміських залізничних перевезень Renfe Cercanias. Проте укладено угоду про те, що його тарифи увійдуть до єдиного для всіх видів транспорту проїзного документа. Нині приміські залізничні перевезення на деяких лініях здійснюються саме за ним. Наприклад, у густо населеному муніципалітеті Гвадалахара, однойменний центр якого розташовано за 60 км від Мадрида.

Чому обирають залізницю

Про інтеграційні процеси у консорціумі розповіла його спеціаліст зі зв’язків із громадськістю Лаура Дельгадо. Із приміським залізничним сполученням ця інтеграція має інтермодальний характер.
З оператором Renfe Cercanias вона вибудовується на технічному рівні. Приміром, на початкових станціях приміського залізничного сполучення будуються паркінги для авто. Таким чином людям зручно діставатися пункту посадки, вирушаючи з дому та повертаючись назад. Це — один із чинників, завдяки якому населення обирає приміські потяги, що своєю чергою сприяє розвантаженню Мадрида від автомобільного транспорту.

Міжнародні, національні та регіональні пасажирські перевезення обслуговує державна залізнична компанія RENFE. Внутрішньоміське і приміське сполучення забезпечують поїзда, що належать каталонській регіональної залізничної компанії (FGC). Вони позначені емблемою «S». Залізничні гілки перетинаються з лініями метрополітену і мають загальні пересадочні станції.

Впроваджено абонементи на 30 днів і на рік, що використовується для здійснення 76,8 % поїздок громадським транспортом. Цей особистий проїзний дійсний на всі види транспорту на необмежену кількість поїздок у середині зони дії квитка. Його вартість диференційована. Пільги мають діти, молодь, люди похилого віку та безробітні. Як результат, із часу створення консорціуму користування громадським транспортом в регіоні зросло на понад 68 %. Водночас кількість населення — на 31 %.

P.S: Єдиної моделі органу з питань транспорту в столичних регіонах європейських країн немає. Кожен регіон впроваджує оптимальну для себе. Але всюди головна ідея полягає в координації роботи всього громадського транспорту. Регіональний транспортний консорціум Мадрида був одним із перших успішно реалізованих у Європі.Та став моделлю для багатьох країн і рекомендований Всесвітнім банком.