Одним зі стратегічних напрямів підвищення ефективності роботи АТ «Укрзалізниця» є зниження споживання паливно-енергетичних ресурсів. На виконання завдання голови правління АТ «Укрзалізниця» проведено моніторинг наявного потенціалу енерго-, ресурсозбереження, а також можливостей впровадження у 2020 р. інноваційних енергоефективних заходів, техніки, технологій, обладнання, матеріалів, засобів вимірювання, контролю та управління витратами енергоресурсів. Визначено інструменти, які дадуть можливість зменшити витрати енергоресурсів на 52,8 тис. т палива в умовному обчисленні.

 

За результатами моніторингу визначено конкретні енергозберігаючі заходи, які було розглянуто на засіданні секції «Ресурсо- (енерго-) збереження» Науково-технічної ради АТ «Укрзалізниця» під головуванням члена правління Франтішека Буреша та директора з інженерно-технічного забезпечення Григорія Бойка.

На заході було представлено багато енергозберігаючих інструментів, реалізація та впровадження яких у 2020 р. дасть можливість знизити загальне споживання палива в умовному обчисленні на 2,6 % від річного обсягу (детальніше див. інфографіку).

 

Автоматизований контроль дизеля

 

Досягти такого результату допоможе, зокрема, модернізація та облаштування складів палива більш досконалою вимірювальною технікою (рівнемірами-лічильниками, витратомірами-лічильниками та програмно-апаратними комплексами). Насамперед таке інноваційне обладнання встановлять на 83 складах, на які централізовано постачають паливо. В це потрібно інвестувати 211,7 млн грн. Очікуваний розрахунковий економічний ефект становитиме понад 155 млн грн, а окупиться цей проєкт менше ніж за 1,5 року. На другому етапі заплановано модернізувати ще 182 склади.

Щоб унеможливити несанкціонований доступ до пального, пломбування паливних систем тепловозів та дизель-поїздів виконується номерними трикомпонентними пломбами. Їхній випуск налагоджують на виробничих потужностях філії «Вінницятрансприлад». Ці пристрої матимуть оригінальну конструкцію та індивідуальні номери, що дозволить впровадити їхній жорсткий облік та унеможливить підміну.

Запобігти нераціональному використанню дизельного пального також допоможе впровадження «Єдиної автоматизованої системи контролю та обліку витрат палива». Вона дасть можливість точно відслідковувати маршрут локомотива за допомогою супутникових систем, оперативно оцінювати характеристики роботи двигуна, точно фіксувати кількість екіпірованого пального та його витрати під час роботи тепловоза. Впровадження системи допоможе проводити детальний аналіз ефективності витрат пального тепловозом, визначати факти нераціонального ведення поїзда та унеможливить випадки крадіжок.

 

Пілотний проєкт із впровадження «Єдиної автоматизованої системи контролю та обліку витрат палива» стартував у локомотивних депо Мелітополь і Пологи регіональної філії «Придніпровська залізниця». У його рамках планується приєднати до системи 23 тепловози 2ТЕ116, а також доопрацювати програмне забезпечення обробки електронного маршруту машиніста. За результатами пілоту, після відпрацювання всіх технічних деталей, ІТ-рішення поширюватиметься на весь тяговий рухомий склад АТ «Укрзалізниця».

 

Осучаснення двигунів

 

Не секрет, що локомотивний парк Укрзалізниці в останні десятиліття оновлювався мало і більшість тепловозів працюють ще з радянських часів. Зрозуміло, що за такого терміну експлуатації виникло багато технічних проблем, що призводять до понаднормових витрат пального й електроенергії. Відтак їх необхідно вирішувати.

Зокрема, пропонується реалізувати пілотний проєкт з модернізації двигунів 20 тепловозів ЧМЕ3 та 50 тепловозів 2ТЕ116 зі встановленням на них системи електронно-керованої подачі дизельного пального. Серед можливостей такої системи — забезпечення оптимальних витрат пального на всіх режимах роботи, відключення частини циліндрів на холостому ходу і при малих навантаженнях, оптимізація роботи паливної апаратури, забезпечення рівномірності розподілу навантаження всіх циліндрів двигуна. За попередніми розрахунками, вартість пілотного проєкту становитиме 41,6 млн грн. Його реалізація дасть можливість знизити витрати дизельного пального на 776 т/рік (на загальну суму 28 млн грн).

Розглянуто можливості відновлення роботи обладнання, яке вже встановлено на тепловозах, але з різних причин не працює. Зокрема, йдеться про системи автономного підігріву охолоджуючої рідини Webasto, якою обладнано 67 тепловозів ЧМЕ3. Нині 26 з цих систем є несправними. Ще гірша ситуація із системами конденсаторного пуску, якими обладнано 507 тепловозів ЧМЕ3. Проте майже половина з них — 249 одиниць — перебувають у неробочому стані і потребують відновлення.

 

Придбання нового рухомого складу також є важливим фактором підвищення енергоефективності.

 

30 тепловозів ТЕ33АС, отримані Укрзалізницею, тільки за сім місяців нинішнього року забезпечили економію дизельного пального в обсязі 2,9 тис. т на суму 89,9 млн грн. Придбання у 2020 р. та введення в експлуатацію ще 20 таких машин дасть можливість знизити річні витрати дизельного пального на 6 тис. т.

 

Заощадження електроенергії

 

Протягом найближчого часу планується також вжити дієвих заходів з економії електроенергії. Зокрема, має бути продовжена робота з переходу з ламп розжарювання на сучасні світлодіодні. В останні роки цей процес активно набирає обертів. Впровадження світлодіодних світильників дасть змогу досягти річної економії енергії у 4,6 млн кВт•год на суму 10,7 млн грн. У 2020 р. планується замінити на світлодіодні ще 2,5 тис. світильників, що дасть додаткову економію в 3,5 млн кВт•год.

Назріла необхідність модернізації потужних трансформаторів. В експлуатації по АТ «Укрзалізниця» перебуває 823 силові та тягові трансформатори, із яких 717 (84 %) вже працюють понад 40 років. Після тривалої експлуатації, за результатами діагностики, сумарні втрати електроенергії збільшуються. Скоротити енерговитрати можна, забезпечивши капітальний ремонт обладнання. У 2020 р. передбачено капітально оновити 22 силові та тягові трансформатори. Загальна вартість проєкту становитиме майже 55 млн грн, при цьому зниження річних обсягів споживання електроенергії — 10,1 млн кВт•год (30,8 млн грн).

Ще одне джерело економії електроенергії — системи рекуперативного гальмування на електровозах, які можуть віддавати електроенергію в контактну мережу і за рахунок цього суттєво знижувати її витрати. Одним з проєктів підвищення енергоефективності пропонується модернізувати 29 електровозів серій ВЛ11, ВЛ11М сучасними системами рекуперативного гальмування. Це дасть можливість зекономити електроенергію на тягу поїздів в обсязі 5,8 млн кВт•год на загальну суму 17,5 млн грн/рік.

Як зауважив директор з інженерно-технічного забезпечення АТ «Укрзалізниця» Григорій Бойко, забезпечення енергоефективності є одним з основних напрямів технічної політики АТ «Укрзалізниця».