Переходи для життя: світлова і звукова сигналізація, кольорова розмітка і огородження лабіринтного типу

Перетинати залізничні колії в не передбачених для цього місцях — небезпечніше, ніж переходити у брід бурхливу гірську річку. І це не просто слова. Понад 500 життів щороку обриваються саме через легковажну поведінку та забуття прописних істин. Адже людям з дитинства пояснюють, що залізниця — це територія підвищеної небезпеки. Проте зробити всіх розсудливими неможливо, тож Укрзалізниця розпочала масштабну програму з попередження невиробничого травматизму.
У цьому та наступному роках з’являться десятки сучасних безпечних пішохідних переходів через колії саме в тих місцях, де зручно людям (звісно, якщо це технологічно можливо). Перші такі переходи, зроблені за найсучаснішими стандартами, вже оцінили у містах Біла Церква, Ірпінь, Київ та Львів.

Вихід — сучасний перехід

Про те, як виникла ідея будувати переходи, досвід яких країн використовувався та чому для початку обрані саме ці місця, кореспондентці «Магістралі» розповів в. о. директора регіональної філії «Південно-Західна залізниця» АТ «Укрзалізниця» Роман Веприцький.

В. о. голови правління товариства Євген Кравцов із членом правління Желько Марчеком дали завдання директорам регіональних філій розробити альтернативні заходи з попередження невиробничого травматизму. Першою впоралась із завданням регіональна філія «Південно-Західна залізниця», розробивши сучасні пішохідні переходи. Зараз її досвід починають переймати й інші філії.

Спочатку вивчали вирішення питання в Білорусі, Польщі, Австрії, Естонії та США з урахуванням особливостей українського менталітету. В результаті розглянули три варіанти. Перший — будівництво мостів. Складний довготривалий інфраструктурний проект. Тим паче, як показав час, люди цими об’єктами не користуються. Переважно вони пересуваються з тачками, велосипедами і великими сумками, тож ходять протоптаною поруч із мостом стежкою.

Другий — будівництво підземних тунелів. Його відхилили через те, що дуже витратний та потребує багато часу, а слід було діяти тут і зараз. Тож обрали третій — пішохідний перехід через колії.

Один такий можна спорудити лише за місяць, враховуючи розробку проектної документації та будівництво. Крім того, він вартує 1 млн грн, міст — до 20 млн грн, а тунель — ще більше. Варто пам’ятати й про те, що у підземному переході потрібно буде постійно відкачувати талі води, а конструкція мосту, зокрема опори, потребує постійного обслуговування.

В інших країн «запозичили» світлову і звукову сигналізації та кольорову розмітку. Також розробили унікальні огородження лабіринтного типу. «Ми адаптували практику аеропортів, — пояснює Роман Веприцький. — Це зроблено для того, аби, перш ніж ступити на перехід, людина спочатку трохи пройшла праворуч уздовж колії, потім ліворуч і подивилася, чи немає поїзда. Коли вона певний час рухається таким чином, то навіть якщо буде в навушниках і не зверне увагу на звукове попередження, помітить поїзд, що наближається».

 

Три об’єкти за плечима

Перші місця для спорудження переходів обирали, зважаючи на рівень травматизму. Так, у Білій Церкві, де залізниця фактично «розрізає» місто навпіл, лише цього року загинуло під колесами поїздів семеро людей, з яких троє — діти. Важливо, що до ініціативи АТ «Укрзалізниця» долучилася місцева влада, котра допомагала й у розробці, й фінансово. Перехід спорудили без залучення сторонніх організацій фахівці Фастівської дистанції колії. Тут багато яскравих попереджувальних знаків, нанесена горизонтальна розмітка, є світлова сигналізація. Для маломобільних громадян забезпечений безбар’єрний доступ. Після позитивних відгуків білоцерківців такі проекти вирішили реалізовувати далі.

Другий перехід звели в Ірпені, де за останні два роки травмовано п’ятеро осіб. «Ми посилюємо безпеку на об’єктах залізниці, особливо в тих місцях, де є гостра потреба зробити цивілізованими та безпечними місця стихійного перетину залізничних колій. Новий перехід аналогічний тому, що був відкритий в Білій Церкві», — зазначив член правління АТ «Укрзалізниця» Желько Марчек.

Третій перехід у регіональній філії «Південно-Західна залізниця» зведений поблизу станції Дарниця в Києві. Тут є всі необхідні елементи безпеки і навіть відеоспостереження.

 

Враження місцевих жителів

Четвертий перехід наприкінці жовтня збудували в регіональній філії «Львівська залізниця» — у Львові. Наш кореспондент дізнавався, чи до душі людям така інновація.

У відповідь почув, що тепер перетинати колії справді стало зручніше та безпечніше. Адже залізничники продумали все до дрібниць: підходи вимощено тротуарною бруківкою, безпосередньо до колій можна піднятися пандусом, а на самому проході укладено два комплекти залізобетонних плит. Про наближення потяга інформують звукова та світлова сигналізація.

«Пішохідний перехід зроблений на совість, адже ним можуть безперешкодно й безпечно скористатись і мами з дітьми у візочках, і навіть самотужки люди з інвалідністю. Пандуси ж зроблені з дотриманням усіх сучасних стандартів», — сказала перехожа Оксана.

А от літній чоловік, який відмовився представлятися, переконаний, що такий перехід змусить дотримуватися правил перетину колій і людей похилого віку. Бо, мовляв, навіть там, де є підземний або надземний переходи, пенсіонери все одно йдуть навпростець, адже їм важко підніматися та спускатися сходинками. Колії вони перетинають повільно, чим наражають себе на небезпеку. А тут рівнесенька доріжка, яка ще й освітлюється у темну пору доби.

Подбали і про безпеку слабозорих та незрячих пішоходів: для них шлях до колій і початок переходу через них «показує» тактильна плитка.

 

Далі: плазмові панелі та світлові стіни

До речі, лише одним сучасним пішохідним переходом регіональна філія «Львівська залізниця» не обмежуватиметься. Наразі служба колійного господарства вже підготувала виконавчому директорові регіональної філії Володимиру Кроту пропозиції щодо місць облаштування наступних.

Найближчі плани Південно-Західної залізниці — це спорудження переходів у Хмельницькому та біля Вінниці. Загалом у 2019 р. планують побудувати ще 12 об’єктів. Усі вони матимуть тверде неслизьке покриття, огородження навколо колій, LED-освітлення. Також планується доповнити ці зони плазмовими панелями, де транслюватимуть мотиваційні ролики і показуватимуть, до чого може призвести недотримання правил безпеки. Нині залізничники працюють над тим, аби зробити ці панелі антивандальними. Ще одна ідея — світлові стіни, які можуть бути червоними («Стій!») і зеленими («Іди!»). Поки що ведеться економічне обрахування такого ноу-хау.

Пішохідні переходи — не єдина ідея порятунку громадян. Після побудови сполучення для курсування Kyiv Boryspil Express і зведення навколо нього металевої огорожі залізничники вирішили зарежимлювати й інші об’єкти.

Наразі як пілотний проект зводиться металевий паркан зі спеціального дроту з освітленням, відео-спостереженням й інформаційними табличками у районі торговельного центру «ОушенПлаза» в Києві. Поки що це лише 1 км, але в планах —
100—200-кілометрові огорожі довкола колій. Такий паркан коштує дешевше, ніж бетонні стіни, та його не можуть розмалювати графітери.

Наразі до ідеї зведення сучасних пішохідних переходів долучилася регіональна філія «Донецька залізниця». Якщо місцева влада підтримає ініціативу Укрзалізниці, то компанія готова продовжувати роботу скрізь, де в цьому є потреба.

 

Досвід США: 5 цікавинок для пішохідних переходів

• Яскрава кольорова розмітка. На підлозі червоним кольором нанесена розмітка зі вказівкою «Зупинитися тут». Крім того, встановлені жовті попереджувальні таблички про те, що потрібно подивитися в обидва боки, перш ніж перейти.

• Сигнальні вогні та звукове попередження. На фото — пішохідний перехід на залізничному вокзалі Сан-Хосе (Каліфорнія). Є два світлофори: з далекими і близькими світлодіодними ліхтарями. Блимання світлових сигналів поєднується зі звуком.

• Неслизька поверхня. Спеціальні плити, з яких складається перехід, мають нековзке покриття. У деяких місцях використовуються об’ємні елементи — кола, смужки тощо.

• Мінімізована величина жолоба між колійною рейкою та контррейкою. У жолобі потенційно можуть застрягати палиці для ходіння, підбори, ходунки, інвалідні візки та скутери. Американське законодавство вимагає, щоб ширина фланців була не більше 2,5 дюйма ширини від внутрішнього шару рейки до поверхні, а глибина — 1,5 дюйма до дна. Для заповнення жолоба використовують спеціальну еластичну каучукову вставку. Таким чином особи з інвалідністю, велосипедисти та жінки на підборах вільно пересуваються переходом.

• Поворотні ворота. Їх перед входом на перехід використовують у Мілуокі та Вашингтоні. Через збільшення травматизму, особливо серед велосипедистів, такі «двері» вирішили встановити у Портленді. Вони легко відчиняються та зачиняються за допомогою довідного механізму. Щоб вийти на колії, треба потягнути двері на себе. Щоб зійти з них, слід лише трохи підштовхнути двері — й ворота відчиняться.