Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци! Сільськогосподарська логістика: спільна справа

Власники елеваторів та зернотрейдери мають брати участь у розвитку залізничної інфраструктури у разі нарощення виробничих потужностей. Про таку законодавчу норму нагадав директор Департаменту комерційної роботи АТ «Укрзалізниця» Андрій Мірошніков під час чергового засідання Міжвідомчого штабу з оперативного вирішення питань логістики у сільському господарстві, що відбулося в Міністерстві аграрної політики та продовольства України.

«Якщо вантажовласник нарощує власні виробничі потужності, то має розвивати й залізничну станцію, що прилягає», — наголосив Андрій Мірошніков, відповідаючи на запитання щодо неможливості забезпечити подекуди вивезення збіжжя із новозбудованих потужних елеваторів на дільницях, які не були розраховані на  значні обсяги вантажних перевезень. Він також звернув увагу на те, що в разі планування нових великих підприємств необхідно заздалегідь узгоджувати питання вивезення вантажів із залізничниками, а не ставити їх перед фактом суттєвого збільшення роботи.

Подяка маршрутам

Фахівець також зазначив, що Укрзалізниця має обмежений ресурс вагонів та локомотивів і тому не в змозі забезпечити всі заявки вантажовідправників, які до того ж у кілька разів завищені для перестраховки. «Покращення результатів перевезень зернових вдалося досягти за рахунок маршрутів. Нині їх вже формують понад 70 станцій», — заявив керівник комерційного департаменту, додавши, що навіть зараз, коли приватні зерновози домінують на ринку, основна частина врожаю транспортується у вагонах державної компанії.

Про позитивну динаміку обсягів перевезень зернових проінформували під час заходу в режимі skype-зв’язку представники Адміністрації морських портів України. Так, з початку року було перевантажено 9 млн 311 тис. т зернових, що на 35 % більше показника за аналогічний період торік. У цей же період покращилося також відвантаження соняшникової олії: 1 млн 95 тис. т, або на 13 % більше.


Крім того, зросли показники обробки рухомого складу: якщо на початку року вивантажували 1,2 тис. вагонів, то на початку березня — до 1,6 тис. одиниць на добу. «Нині конвенцій у портах немає. Все працює в нормальному режимі», — повідомили в Адміністрації морських портів. Загалом, як додають у прес-службі Мінагрополітики, Україна вже експортувала 33,6 млн т зернових, зернобобових і борошна з початку 2018/2019 маркетингового року.

Під час заходу порушувалося питання малодіяльних станцій. Представники агробізнесу, які зацікавлені в їхній стабільній роботі, виступають проти будь-яких обмежень. У свою чергу, фахівці Укрзалізниці нагадали, що це питання активно обговорюється ще з 2017 р. Вже розроблено та впроваджено порядок визначення рейтингу станцій. Ним передбачене повернення підрозділів у нормальний режим роботи. За підсумками минулого року 24 станції вже вилучені з розряду малодіяльних.

Індексація як камінь спотикання

На наданні пріоритету на державному рівні перевезенням зернових, зокрема подаванні вдвічі більшої кількості локомотивів, наголосив президент Української зернової асоціації Микола Горбачов. «Якщо вартість пшениці, що перевозиться залізницею, становить $ 200—220 за 1 т, а продукції гірничо-металургійного комплексу — $ 60—70 за 1 т, то пріоритети на рівні держави мають бути очевидні», — вважає керівник профільної асоціації. Він вкотре наголосив, що найближчими роками очікується зростання врожайності до 100 млн т. Отже, питання розвитку потужностей для перевезень є дуже актуальним.

З іншого боку, для підтримання локомотивного парку та інфраструктури в належному стані Укрзалізниця потребує індексації тарифів на вантажні перевезення. Ще жодного разу цей процес не відбувся вчасно, що не могло не позначитися на стані основних технічних засобів. Наразі залізничники запропонували підвищення тарифу на 14,2 % за підсумками зростання індексу цін виробників минулого року, а надалі — впровадження автоматичної кореляції з цим макроекономічним показником. Крім того, йшлося про зближення тарифних класів, аби ліквідувати перехресне субсидіювання збиткових вантажів за рахунок вигідних. Проте такі пропозиції вкотре спричиняють непорозуміння та супротив бізнесу, який не бажає платити більше.

Натомість залізничникам пропонують оптимізувати витрати, приміром на заробітну плату працівників. На цьому, зокрема, наголосила координатор комітету з логістики Європейської Бізнес Асоціації Ярина Скороход. За її словами, частка витрат на зарплати у тарифі становить приблизно 50 %, тоді як в інших країнах цей показник значно менший. Проте, зауважив Андрій Мірошніков, це може бути саме свідченням недооцінки інфраструктурної складової, що має витрачатися на капітальні вкладення у галузі.

Пролунала від бізнес-асоціацій і така оригінальна думка, що тарифи не мають бути проіндексовані, оскільки вантажі, які перевозить залізниця, експортуються до держав, де немає високого рівня інфляції...

Діалог триває

Дійти спільного рішення щодо індексації тарифів під час засідання штабу не вдалося. Проте діалог триває. Як повідомила головуюча на засіданні в. о. міністра аграрної політики та продовольства України Ольга Трофімцева, найближчим часом планується провести нараду на вищому рівні. «Логістика сільгосппродукції залишається вузьким місцем українського експорту, тому є пропозиція та спільне бажання учасників штабу перевести його роботу в регулярно системне русло. Паралельно з актуальними і «гарячими» питаннями будемо працювати над довгостроковою стратегією розвитку та ефективності логістики в АПК, а спільно напрацьовані рішення і пропозиції будуть виноситися на засідання Кабінету Міністрів України», — зазначила О. Трофімцева.

 

Витяги із Закону України «Про залізничний транспорт»

Стаття 10. Будівництво і реконструкція залізничних станцій та інших об’єктів залізничного транспорту, пов’язаних з будівництвом або реконструкцією промислових підприємств, здійснюються за рахунок коштів підприємств або коштів, передбачених у Державному бюджеті України на зазначені цілі.

Стаття 21. Розвиток існуючих і будівництво нових станцій залізниць у зв’язку з будівництвом або реконструкцією під’їзних колій проводяться власниками цих колій за свій рахунок.