Справедливі тарифи —бар’єр для корупції

В останній день жовтня цього року набрав чинності наказ Міністерства інфраструктури України, згідно з яким вантажні тарифи ПАТ «Укрзалізниця» проіндексовано на 15 %. Така цифра з’явилася в результаті непростого компромісу із бізнесом. Проте, як сподіваються залізничники, налагоджений діалог — лише початок реорганізації системи тарифоутворення, що також допоможе припинити корупцію в цьому секторі.

Надходження від нинішньої індексації тарифів залізнична компанія акумулюватиме на окремому інвестиційному рахунку та звітуватиме про їхнє використання. «Кошти ми спрямуємо, зокрема, на модернізацію, будівництво та придбання рухомого складу, а також інфраструктуру, — заявив в. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов. — Програма оновлення рухомого складу до 2021 р. передбачає спрямувати на ці цілі 108 млрд грн. Це значні інвестиції, яких довго не мала галузь та які допоможуть стабілізувати її роботу, нарощувати обсяги перевезень, зміцнювати економіку України». У зазначеній сумі надходження від індексації тарифів становитимуть менше третини.

Паралельно з цим залізничники представили клієнтам план дій з подолання корупції в сфері розподілу доходів при здійсненні перевезень вагонами Укрзалізниці. У результаті, як відмічає директор з економіки і фінансів акціонерного товариства Андрій Рязанцев, бізнес може отримати дешевші на 10 % вагони, а Укрзалізниця — додаткові гроші на модернізацію та розвиток, котрі експерти ринку оцінили від 1,8 млрд грн до 4 млрд грн.

Річ у тім, що ПАТ «Укрзалізниця» одержує в рази менше за свої вагони, ніж за них платять вантажовідправники. Різниця іде посередникам-експедиторам. Що, до речі, викликало непорозуміння в бізнес-середовищі у процесі обговорення індексації тарифів. Багато хто з клієнтів навіть не розуміли, яку саме вартість перевезень залізничники пропонують змінити.

Для порівняння, вартість користування піввагоном ПАТ «Укрзалізниця» (середня розрахункова за фактичними даними 9 місяців 2017 р.) становила 81 грн на добу, тоді як ринкова ціна 700 грн/доба. Різниця — у 8 разів! Подібні тенденції і щодо іншого рухомого складу (див. інфографіку на стор. 1).

Враховуючи те, що велика кількість споживачів транспортних послуг користуються послугами експедиторів та не бажають підписувати прямі договори із залізницею, реальної вартості вони не знають. Бачать же лише ту ціну, яку їм виставляють компанії-посередники.

Причиною занижених вантажних тарифів ПАТ «Укрзалізниця», порівняно з їхньою ринковою вартістю, є недосконала система державного регулювання. Вона вже довела свою недієздатність, адже протягом багатьох років ціни на послуги залізничників не можуть наздогнати рівень інфляції. Отже, доходи не компенсують витрат на закупівлі матеріалів для ремонту рухомого складу, пального та ін.

У той же час занижена по відношенню до ринкової гранична ціна на вагони Укрзалізниці створює сприятливе поле для корупції при їхньому розподілі. «На активах компанії наживаються ті, хто протоптав стежку до «рішунів» на всіх рівнях компанії, — зазначає Андрій Рязанцев на своїй сторінці у Facebook. — Оскільки частка Укрзалізниці в загальному ринку вагонів становить лише майже третину, то настав час формувати ціну на вагон за законами ринку. Це знищить поле для корупції в тому сегменті. Зникне штучний дефіцит вагонів, і, як наслідок, ціна на перевезення знизиться».

Одним зі шляхів для наближення тарифів до ринкового рівня є також прив’язка їх до рівня індексу промислових цін вітчизняних виробників. З такою ініціативою Укрзалізниця виступає вже не перший місяць. Переговори з представниками бізнесу тривають.

 

Згідно з діючою системою формування тарифів на вантажні перевезення, їхній рівень встановлюється рішенням профільного відомства за погодженням з низкою інших держорганів, не маючих прямого відношення до транспорту. Крім того, для різних вантажів, залежно від їхнього класу, встановлюється різна вартість. Незважаючи на те, що перевозяться вони в одних і тих самих вагонах.