Аби позбавити громадян звички ходити по коліях, УЗ витратить в цьому році 70 млн грн

Соціальні мережі рясніють новинами про загибель молодих людей на коліях внаслідок наїзду локомотива та на дахах пасажирського рухомого складу через ураження струмом. Допоки українці обговорюють, як зарадити тому стихійному лиху, Укрзалізниця відпрацювала план дій для профілактики такого невиробничого травматизму. На ці заходи в нинішньому році спрямують майже 70 млн грн. Втім, українці не поспішають відмовлятися від звички ходити коліями у невстановлених місцях.

Протягом 2018 р. на підприємствах ПАТ «Укрзалізниця» (на станціях, перегонах, територіях товариства) 288 сторонніх осіб отримали травми різного ступеня важкості, 58 % постраждалих загинуло. Хоча кількість надзвичайних подій, які мали смертельні наслідки, дорівнює минулорічній, але побільшало травмованих — на 32 особи, порівняно з аналогічним періодом 2017 р.

Найбільше люди калічаться на коліях регіональної філії «Південно­-Західна залізниця»: у 2018 р. 36,1 % загальної кількості травмованих. Причім, якщо торік постраждало 86 осіб, то цього року — 104. Також зафіксовано зростання кількості випадків невиробничого травматизму в регіональних філіях «Львівська залізниця», «Одеська залізниця» та «Південна залізниця». Варто зазначити, що на Львівській магістралі суттєво погіршилася статистика смертельно травмованих порушників правил поведінки на залізничній колії. Поточного року загинуло 30 осіб проти 19 у 2017­-му.

За цього 90 % залізничних станцій облаштовано наочною інформацією про небезпеку під час перебування на залізничних коліях. На переїздах великі плакати демонструють водіям і перехожим жахливі наслідки порушення встановлених правил поведінки на колії, але людей це не зупиняє. Інтелігентно вдягнені, з сумками та папками, люди похилого віку, дорослі, малі українці поспішають на роботу, до магазину чи в інших справах протоптаними через колії стежками, що окроплені кров’ю.

 

Коментар експерта

Директор Департаменту охорони праці та промислової безпеки ПАТ «Укрзалізниця» Валерій Сусленко:

«ПАТ «Укрзалізниця» докладає зусиль, аби максимально обмежити доступ сторонніх осіб до небезпечних зон залізничної інфраструктури. Відповідно до Програми з попередження нещасних випадків невиробничого характеру на залізничному транспорті України, на 2018 р. заплановано спрямувати на встановлення парканів уздовж колій поблизу станцій та інші заходи 69 млн грн. Наразі загальна довжина змонтованого огородження поблизу шести станцій — понад 2,1 км.

Активно проводиться й агітаційна робота. Протягом липня 2018 р. в ПАТ «Укрзалізниця» триває місячник профілактично-­роз’яснювальної роботи щодо запобігання невиробничого травматизму на залізничному транспорті серед населення, працівників підприємств, що розташовані в районах, прилеглих до залізничних колій. Протягом місяця фахівцями структурних підрозділів апарату управління ПАТ «Укрзалізниця», регіональних філій та філій заплановано провести бесіди і лекції на 2 тис. 341 підприємстві.

Крім того, департаментом спільно з регіональними філіями надіслано 66 листів до обласних державних адміністрацій і департаментів освіти та науки із запрошенням до співпраці й здійснення профілактичних заходів організаційно­-освітнього характеру щодо попередження травматизму на залізничному транспорті серед населення, учнів шкіл, студентів, працівників підприємств, що розташовані в районах, прилеглих до залізничних колій. Паралельно до селищних та районних рад регулярно надсилаються листи з описом нещасних випадків, що сталися з мешканцями відповідних населених пунктів на залізничному транспорті, для проведення профілактичної роботи серед населення».

 

Паркан від смерті

Після того, як торік у квітні та вересні на колії поблизу станції Ірпінь (Київська обл.) під колесами потяга загинуло два юнаки, котрі переходили залізничне полотно у невстановленому місці, залізничники витратили майже 1 млн грн, аби поставити тут огорожу загальною довжиною 740 м. Утім, місцеві мешканці її зламали та продовжують ходити протоптаними тропами, щоб скоротити час або не платити за проїзд в електричці.

Виламані та погнуті прути утворили проходи в новенькому металевому паркані (збудованому наприкінці 2017 р.), що користуються популярністю і серед молоді, і людей старшого віку. Мешканці Ірпеня та його гості масово порушують правила, які забороняють перехід залізничного полотна у невстановлених місцях. Вони замість того, щоб скористатися підземним переходом, звикли йти навпростець через колії, бо так швидше до зупинки автобуса чи магазину, та й за проїзд в електричці можна не платити.

Минуло трохи більше півроку з моменту, коли залізничники, згідно з галузевою програмою ПАТ «Укрзалізниця» «Попередження виникнення нещасних випадків невиробничого характеру на залізничному транспорті», завершили будівництво залізобетонної огорожі й металевого паркану загальною довжиною 740 м на станції Ірпінь регіональної філії «Південно­-Західна залізниця». Роботи проводилися протягом місяця. На них було спрямовано 973 тис. грн.

Однак повністю унеможливити вільний доступ перехожих до колій і пасажирських платформ не вдалося. Кореспондент газети «Магістраль» зафіксував у неділю, 24 червня, що в огорожі вже несанкціоновано зроблено два проходи: погнуто прути металевого паркану. Крім того, поламані частини огорожі, що обмежували доступ до острівної високої пасажирської платформи. Таким чином місцеві мешканці продовжують масово порушувати правила поведінки на об’єкті підвищеної небезпеки, яким є залізниця.

Згідно з Правилами поведінки громадян на залізничному транспорті (ухвалені Постановою Кабміну від 10 листопада
1995 р. за № 903), особи, які не є працівниками залізничного транспорту, «не мають права ходити залізничними коліями». Для проходу до поїзда або виходу до вокзалу пасажири повинні користуватися призначеними для цього пішохідними мостами, тунелями чи переходами.

 

 

Діючим Кодексом України про адміністративні правопорушення (ст. 109) за недотримання цих правил у частині проходження залізничними коліями у невстановлених місцях передбачено накладання штрафу від двох до 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (до 170 грн). Крім того, за пошкодження залізничних об’єктів законом передбачено штраф до 30 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

На зазначеному місці на станції Ірпінь сталася не одна жахлива трагедія. Як повідомила інженер Київського регіонального відділу контролю за умовами праці та промисловою безпекою Департаменту охорони праці та промислової безпеки Тетяна Тищенко, лише протягом минулого року — у квітні та верес­ні — тут загинуло двоє юнаків, які переходили залізницю в невстановленому місці, й одну особу травмовано. А цього року, вже після монтажу огорожі, станом на 25 червня травмовано три особи, двох із них — смертельно.

Залізничники докладають усіх зусиль, аби зупинити людей, які, нехтуючи правилами, наражають себе та близьких на небезпеку й ходять коліями у невстановлених місцях. Один із найбільших проектів, які цього року планує реалізувати Укрзалізниця, — встановлення майже 2 км огорожі вздовж колії поблизу станції Київ­-Деміївський і спорудження шляхопроводу.

Дірки, зроблені ірпінчанами в паркані вздовж залізниці, буде залатано найближчим часом. А от чи зміниться в такий короткий термін свідомість громадян?