Європейська бізнес-асоціація підтримає вступ Укрзалізниці до цієї організації

Ефективність та капінвестиції

Аналізуючи напруженість дільниць вантажного руху, фахівці ПАТ «Укрзалізниця» виявили, що 55 % мають завантаженість до 1 млн т вантажів на рік, при цьому 65 % протяжності залізничної інфраструктури працює з від’ємним фінансовим результатом.

«Нам треба шукати шляхи оптимізації витрат товариства. Головне завдання сьогодні — здійснити детальний аналіз причин збитковості окремих напрямів і визначити заходи щодо підвищення їх ефективності», — розповів присутнім перший заступник директора Департаменту стратегічного розвитку та планування ПАТ «Укрзалізниця» Олександр Малаков.

Також він зазначив, що існує чітка залежність між показниками парку локомотивів і тарифним вантажообігом. У зв’язку з тим, що останні роки тяговий рухомий склад практично не оновлювався, основ-ний акцент при здійсненні капінвестицій необхідно робити саме на цьому. «На жаль, в Україні сьогодні немає виробника, котрий міг би задовольнити потребу ПАТ «Укрзалізниця» в локомотивній тязі. Зараз ведуться переговори з General Electric щодо закупівлі тепловозів, локалізація виробництва яких буде здійснюватися на базі одного з вітчизняних підприємств. Максимум, на що ми можемо розраховувати у 2018 р., — це 30 нових локомотивів», — зазначив О. Малаков.

А от оновлення інвентарного парку вантажних вагонів має, за прогнозами фахівців товариства, відбуватися не так натужно. Відповідно до поточного проекту плану капінвестицій на 2018 р., у розпорядженні ПАТ «Укрзалізниця» має з’явитися 9 тис. нових робочих конячок. Із них своїми силами компанія збудує 4 тис. одиниць, а приблизно 5 тис. планує придбати у зовнішніх виробників.

Розглядається можливість оновлення й пасажирського рухомого складу. У 2018 р. передбачена закупівля 60 вагонів на суму 1,2 млрд грн.

Втім, треба розуміти, що Укрзалізниця щорічно отримує великі збитки від пасажирських перевезень у зв’язку з тим, що їх собівартість не покривається тарифом. Так, лише за шість місяців 2017 р. збитки від пасажирських перевезень у далекому сполученні сягнули 2,4 млрд грн, а у приміському — 2,6 млрд грн.

З метою зменшення розриву між доходами і витратами компанія розглядає можливість запуску у 2018 р. за деякими напрямками перевезень у далекому сполученні нового рухомого складу класу «Комфорт», вартість проїзду в якому дасть змогу забезпечити рентабельність. Водночас на цих напрямках також будуть курсувати поїзди класу «Стандарт», тож пасажир  зможе обирати рівень сервісу та ціну.

У приміських перевезеннях опрацьовується варіант укладання відповідних угод з місцевими органами влади для узгодження ціни та попиту на перевезення.

 

Створення оператора вагонів

Менеджери залізничної компанії розповіли бізнесменам про досвід провідних залізниць світу з точки зору організаційної структури компанії: де які активи перебувають, хто які послуги надає, яким чином налагоджена взаємодія між різними підприємствами цих корпорацій. У більшості залізничних компаній виділено в окрему структуру єдиного оператора логістичних послуг, через якого (у форматі єдиного вікна) здійснюють продажі всіх послуг у сфері вантажних перевезень. Крім того, оперування парком вантажних вагонів залізничної компанії перебуває в рамках повноважень однієї структури. У Західній Європі — це компанія-перевізник, а в Казахстані — окремий оператор вантажних вагонів. Послуги зі спеціалізованих інтермодальних перевезень надає окрема організаційна структура. Вона акумулює всі перевезення у контейнерах. Адже це окремий комплекс послуг, що дає змогу забезпечити доставку вантажу від дверей до дверей, підключивши автомобільний чи інший вид транспорту.

Наразі філія «Центр транспортної логістики» ПАТ «Укрзалізниця» виконує ряд функцій, пов’язаних із управлінням інфраструктурою, тож їх необхідно передати іншим структурам компанії. «У наступному році має відбутися перепідпорядкування всіх вантажних вагонів філії «ЦТЛ». Сьогодні операторами рухомого складу, по суті, є вагоноремонтні заводи, шість регіональних філій ПАТ «Укрзалізниця» та сама філія «ЦТЛ». У 2018 р. за кредитні кошти буде закуплено новий рухомий склад для ПАТ «Укрзалізниця». За вимогою кредитора ці вагони мають бути у віданні окремої компанії-експедитора. У 2019 р. має відбутися об’єднання філії «ЦТЛ» із цим оператором нового рухомого складу в структуру UZ Cargo, що стане єдиним оператором вантажних вагонів ПАТ «Укрзалізниця», — розповів заступник директора Департаменту стратегічного розвитку та планування ПАТ «Укрзалізниця» Олександр Карначев.

Система тарифоутворення

На ринку вантажних вагонів ПАТ «Укрзалізниця» вже давно не є монополістом. Вартість інвентарного рухомого складу, що визначається державою, значно менша за ринкову, тож це зумовлює високий попит на державні вагони та відповідно породжує їх дефіцит. Щоб отримати дешевий вагон, клієнти готові вдаватися до різних заходів. Але кінцевий споживач все одно отримує рухомий склад за вищою ціною, ніж встановлено ПАТ «Укрзалізниця», бо в ній «захована» вартість послуг посередника і «корупційна складова».

«Наше завдання — виокремити вагонну складову в тарифі та формувати її за ринковими принципами. Це вирівняє баланс попиту і пропозиції та нівелює корупційні ризики. Зникне штучний дефіцит, що в перспективі дасть змогу досягти зменшення середньої ціни користування вагонами на ринку», — відзначив О. Карначев.

Відірваний від реальності й існуючий принцип поділу тарифів на класи. У 2009 р., залежно від передбаченого розміру транспортної складової у ціні продукції, востаннє були розроблені коефіцієнти для кожного тарифного класу. В результаті неодноразової індексації тарифів збільшився розрив між цими класами. Тож нині склалася така ситуація, коли високовартісні вантажі третього класу (паливо, чорні метали) здебільшого переходять на автомобільний транспорт, другий клас, в якому багато масових вантажів (наприклад зернові), перехресно субсидіює вантажі першого класу — сировинні ресурси — та будівельні позакласові вантажі.

«Щоб уникнути перехресного субсидіювання одних вантажовласників іншими, потрібно знову переглянути підходи до формування тарифу, заново оцінити транспортну складову, подивитись, якими реально мають бути коефіцієнти. Звісно, різниця між класами залишиться, але розрив між ними потрібно зменшувати. Відповідні пропозиції ми найближчим часом будемо обговорювати з бізнесом і державними структурами», — мовив Олександр Карначев.

 

Іншим питанням є індексація тарифів на вантажні перевезення, яка наразі відбувається непрогнозовано як для вантажо-власників, так і для ПАТ «Укрзалізниця». Нині залізничники пропонують розробити кошик індексів відповідно до структури витрат компанії. Так, до матеріалів, палива й електроенергії будуть застосовувати індекс цін виробників, соціальних відрахувань і оплати праці — індекс споживчих цін, амортизації та інших витрат — ставку доходів фізичних осіб за депозитами. Цей пул індексів дає змогу прив’язатися до офіційних статистичних показників, які відображають збільшення витрат товариства з причин, що від нього не залежать, і саме на цей рівень індексувати тарифи на залізничні перевезення.

 

Про вступ до ЄБА

Учасники зустрічі домовилися вже на початку грудня спільно з фахівцями залізничної компанії провести логістичний комітет ЄБА щодо перевезення зернових вантажів. Його метою є пошук консенсусу щодо збільшення частки маршрутних відправлень зерновозів, зменшення точок відправлення збіжжя, які за цей рік зросли більш ніж на 40 %, що сприятиме покращенню обертання зерновоза та збільшенню обсягів перевезень. Директор з економіки і фінансів ПАТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев також зазначив, що Укрзалізниця готова до спільних із бізнесом інфраструктурних проектів на припортових станціях.

Наостанок присутні члени Європейської бізнес асоціації зголосилися підтримати вступ ПАТ «Укрзалізниця» до цієї організації. Заступник директора з представництва інтересів компаній-членів Світлана Михайловська повідомила, що питання членства ПАТ «Укрзалізниця» в організації буде розглянуте на початку грудня: «Укрзалізниця має досить великі шанси на вступ, якщо вибудовуватиме свою роботу та взаємодію з клієнтами на основі європейських цінностей і стандартів».

Директор з економіки і фінансів ПАТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев:

«Ми робимо все для того, аби перетворити державне підприємство з його відповідною психологією на бізнес-компанію. Це зближує нас із нашим клієнтом, бо ми починаємо думати тими самими категоріями, що й він. За три—п’ять років прагнемо отримати повноцінну корпорацію, в основі діяльності якої — клієнто-орієнтованість у всіх сферах надання послуг».