Данило Білак: «Випуск тепловозів GE — пряма інвестиція в економіку України»

Укладена угода між ПАТ «Укрзалізниця» та корпорацією General Electric на постачання та модернізацію тепловозів може принести українським підприємствам сотні мільйонів доларів прямих інвестицій та забезпечити вихід на світові ринки. Крім того, нині проводяться переговори щодо оновлення електровозів, пріоритетом яких є максимальна локалізація. Про все це кореспонденту газети «Магістраль» розповів директор Офісу сприяння інвестиціям Кабінету Міністрів України Данило Білак.

— Пане Даниле, розкажіть, будь ласка, про вашу участь у переговорах щодо підписання угоди на постачання тепловозів GE для Української залізниці.

— За дорученням Прем’єр-міністра України ми працювали над цим проектом у тісній взаємодії з керівництвом ПАТ «Укрзалізниця», особисто з в. о. голови правління Євгеном Кравцовим. Були на всіх засіданнях і в складних моментах намагалися допомогти як Укрзалізниці, так і General Electric знаходити порозуміння. Загалом бути третьою особою в таких процесах дуже зручно й корисно. Серед наших ключових завдань — залучення інвестицій від глобальних брендів, великих компаній, які мають світовий ланцюг доданої вартості та можуть використовувати для цього Україну. GE блискуче підпадає під це визначення.

— Як ви оцінюєте угоду, а також участь у переговорах представників Укрзалізниці?

— Я як юрист вів дуже багато справ на міжнародному рівні та можу сказати, що мені було приємно співпрацювати з командою Укрзалізниці, котра дуже професійно проводила перемовини. Варто зазначити, що вони були складними. У декількох моментах доводилося брати паузу. Проте ми знаходили точку дотику. Це абсолютно нормальний процес і свідчить про добрі наміри обох сторін знайти необхідні компроміси, аби завершити справу, щоб було, як кажуть англійською, «win-win» (взаємна вигода). Вважаю, що переговори були дуже успішними для української сторони.

— Я так розумію, результату вдалося досягти не без участі вищого керівництва держави?

— Так, ми мали політичну підтримку. Зрозуміло, що це стратегічне рішення і крок для держави.

— А в чому вигоди для України?

— Є два позитивні моменти. Перший — прямі інвестиції в національне виробництво, що корисно для розвитку парку рухомого складу Укрзалізниці. Нам дійсно треба оновлювати локомотиви. Тепловози вже застарілі, й ремонтувати їх уже нема куди. Другий — доступ українських виробників до постачання товарів по всьому світу.

— Розкажіть про це детальніше.

— Вартість угоди — приблизно мільярд доларів сукупно. Але дуже важливо, що майже 40 %, тобто до $ 400 млн прямих інвестицій підуть на українське виробництво, на запчастини й обладнання саме для цих тепловозів та їхнє подальше обслуговування. Це — і створення робочих місць, і податки, які сплачуються до бюджету, тощо. Але дуже важливо, що українське обладнання та запчастини використовуватимуться не лише на тих тепловозах, що буде поставлено й вироблено тут. Вони стануть частиною світового ланцюга доданої вартості самої компанії GE. Тобто якщо їх вже буде сертифіковано відповідно до стандартів американської корпорації, то її мережа в усьому світі зможе замовляти запчастини від України. Ця програма для нас архіважлива.

— Які компанії зацікавлені в цьому?

— У нас є Крюківський вагонобудівний завод, Дарницький вагоноремонтний завод і деякі інші. Для них це — підвищення технологій, кваліфікації робітників у провідній інженерній технології щодо тепловозів у світі.

— А хто буде інвестувати у виробництво на українських підприємствах? GE братиме в цьому участь?

— Так. Ці 40 % — саме інвестиції General Electric.

— Досягти рівня локалізації у 40 % — це, на вашу думку, реально?

— Досягнемо. Але ви поставили правильне запитання, бо це не так легко, тим паче що в нас немає виготовлених запчастин, які відповідають умовам постачальника. Тому йдеться про прямі інвестиції саме в ті українські компанії, які будуть їх виробляти, і про те, що підвищиться рівень спроможності конкурувати з провідними компаніями у світі. Я вважаю, що це дуже значний внесок в економіку України.

— А яким чином загалом залучатимуться інвестиції?

— Схема дуже проста. Частина як лізинг застосовуватиметься щодо перших 30 тепловозів, які постачатимуться цього року. Вони закуповуватимуться через Укрексімбанк. Також у цьому бере участь всесвітньо відомий Citibank. Щодо решти із 225 нових тепловозів та ремонту 75 існуючих, то зараз триває пошук фінансування, зокрема можливий кредит від OPIC (Американська урядова фінансово-кредитна установа). Якщо ця організація виступає гарантом або фінансує сама, то інші банки зазвичай консолідуються навколо і також беруть участь. Це — класична міжнародна структура.

— Тепловози — лише частина того, що потрібно оновлювати на залізниці. Чи проводяться якісь перемовини щодо електровозів? Яка перспектива залучення інвестицій у цей рухомий склад?

— Про деталі, думаю, краще розповість керівництво Укрзалізниці. Ми зараз дуже тісно співпрацюємо щодо електровозів. Адже вони — наше майбутнє. Чим більше залізниця буде електрифікована, тим ефективніше працюватиме. І ті перешкоди, що зараз є в системі транспортування товарів, зокрема зерна, буде усунуто. Якщо проводити аналогії з медициною, це все одно, що поставити стенти на серці, аби уникнути закупорювання судин. Зараз тривають переговори з деякими провідними компаніями світу, які виготовляють електровози. Ми хотіли б, аби вони були вироблені в Україні максимально, до повного їх складання. Але дуже багато залежить від результатів перемовин.

— Чи можете навести як приклад інші інвестиційні проекти, що відповідають за вартістю угоді щодо постачання тепловозів GE?

— У транспортній галузі таких поки що немає. Розглядаються магістральні автодороги, а також перетворення Дніпра та інших рік України на логістичні шляхи. До речі, це дуже важливо для Укрзалізниці. Як мені говорять керівники компанії, річковий транспорт — не конкурент, а партнер залізниці. Дві баржі перевозитимуть стільки ж, скільки 100 вагонів або 500 фур. Уявляєте, яке це може бути розвантаження для залізничної системи та автодоріг! І це все можна синхронно скомбінувати. Тому зараз ми разом із Міністерством інфраструктури, Укрзалізницею та іншими організаціями пробуємо цьому посприяти. Крім того, є великі проекти в енергетичній галузі — побудова вітряних електростанцій потужністю 600 МВт (також мільярд євро). Переговори нелегкі, проте сподіваємося, що стануть успішними. Знову ж таки це робиться з фінансуванням OPIC. Тобто ми бачимо стратегічну підтримку з боку Сполучених Штатів Америки тих проектів, які мають розвивати українську економіку і допомогти нашій державі стати сильним гравцем на світових ринках.