Дерегуляція вагонної складової тарифу спричинила вагонний бум

Дерегуляція вагонної складової тарифу на перевезення вантажів уже дає свої позитивні результати, а саме: вагонний парк в Україні оновлюється і збільшується. Приватні підприємства і перевізники масово замовляють рухомий склад різних типів у вітчизняних виробників. Таким чином, намітилася тенденція щодо ліквідації дефіциту вагонів на логістичному ринку.

Як і прогнозували фахівці ПАТ «Укрзалізниці» при впровадженні дерегуляції вагонної складової тарифу на перевезення вантажів у лютому цього року, цей процес приносить свої плоди у подоланні дефіциту рухомого складу. Оскільки нова система розрахунків плати за перевезення зробила вигідними інвестиції в рухомий склад, принаймні, на рівні його окупності, то бізнес розпочав масово його закуповувати.

Нині рахунок іде на тисячі нових вагонів загалом. Це позитивно як для вітчизняних машинобудівників, так і для суміжних галузей. Отже, добре і для національної економіки в цілому.

За інформацією Департаменту вагонного господарства ПАТ «Укрзалізниця», парк приватних піввагонів (наймасовішого типу рухомого складу) станом на 13 квітня становив 44 тис. 61 одиницю. Тим часом як до дерегуляції, станом на 1 лютого, цього рухомого складу у приватній власності українських підприємств було 43 тис. 128. Зростання — на 933 вагони, абсолютна більшість з яких — новозбудовані. І це всього лише за 2,5 місяця!

Позитивна тенденція, згідно з останніми новинами на логістичному ринку, має тривати. Зокрема, минулого тижня прес-центр ПАТ «Арселор Міттал Кривий Ріг» повідомив про те, що підприємство планує в поточному році придбати за схемою фінансового лізингу та ввести в експлуатацію 500 вагонів для перевезення власної продукції та постачання сировини на комбінат. З них 50 піввагонів уже отримані на початку року. Загалом же парк рухомого складу цього гіганта вітчизняної металургії зросте до 1 тис. вагонів. Замовлення на рухомий склад отримає вітчизняне ПАТ «Дніпровагонмаш».

Раніше металургійний холдинг «Метінвест» заявив про намір довести свій парк вагонів до 4 тис. одиниць. Зокрема, цього року планується придбати 1 тис. піввагонів.

Вагони закуповують не лише металургійні підприємства, а й агрохолдинги. За даними електронних систем обліку рухомого складу, за період від початку впровадження дерегуляції парк приватних зерновозів збільшився з 5 тис. 858 до 6 тис. 406 одиниць. Тобто поповнився на 548 вагонів, з яких 212 — новозбудовані. Виробники — вітчизняні машинобудівні підприємства, зокрема, ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод» та ДМЗ «Карпати».

Не стоїть осторонь вагонобудівного буму і ПАТ «Укрзалізниця». Загалом цього року, станом на початок квітня, парк вагонів компанії вже поповнився на понад 1,2 тис. нових піввагонів, 805 з яких були збудовані на трьох афілійованих підприємствах, а інші закуплені у сторонніх виробників. Планується виготовляти на власних потужностях і зерновози.

Нагадаємо, що про дерегуляцію вагонної складової тарифу на вантажні перевезення у вагонах ПАТ «Укрзалізниця» було оголошено в січні поточного року, а набрала чинності вона з 19 лютого. Нині процес приведення плати за користування рухомим складом компанії до ринкових умов триває.

 

Директор Департаменту вагонного господарства ПАТ «Укрзалізниця» Олег Мотін:

«Дерегуляція вагонної складової зробила інвестиції в будівництво рухомого складу привабливішими, адже вона скорочує терміни окупності вкладень. Проте мушу сказати, що зростання виробництва вагонів в Україні триває вже третій рік поспіль. Якщо у 2016 р. було збудовано 1773 вагони, то у 2017-му — 6617. А за три з половиною місяці поточного року — вже 2630 одиниць рухомого складу. Причому ПАТ «Укрзалізниця» завжди було локомотивом такого процесу, адже державна компанія — один із найбільших замовників та виробників. І це загалом дуже позитивно для економіки України, розвитку різних галузей її промисловості. Разом із бізнесом ми подолали дефіцит вагонів на ринку перевезень, що утворився через залишення частини парку на непідконтрольній території на Сході країни та в Криму. Нині потрібно продовжувати оновлення вагонів і посилювати ефективність їх експлуатації: прискорювати обіг, підвищувати швидкість перевезень. Для цього вже потрібна локомотивна тяга та вкладення в інфраструктуру».