Дерегуляція вагонної складової: перші результати

Два місяці тому набув чинності новий порядок визначення плати за використання власних вагонів перевізника ПАТ «Укрзалізниця» у процесі надання послуг із перевезення вантажів. Про те, чи вплинула відміна державного регулювання вагонної складової у платі за вантажні перевезення на комерційну діяльність регіональної філії та як вдається залучати нових клієнтів, — наша розмова з начальником служби комерційної роботи та маркетингу регіональної філії «Південна залізниця» ПАТ «Укрзалізниця» Дмитром Тройниковим.

— Дмитре Сергійовичу, зміни вагонної складової тарифу зобов’язали клієнтів перереєструвати договори про надання послуг із перевезення вантажів. Наскільки виправдали себе нововведення та як наразі просувається договірна робота?

— Необхідність переоформлення документів назріла у зв’язку з тим, що теперішній договір щодо надання послуг з перевезення має новий порядок нарахування плати за перевезення вантажу. Він складається з плати за перевезення власне вантажу у вагонах ПАТ «Укрзалізниця», компенсації витрат товариства на перевезення вагона в порожньому стані й плати за використання вагона перевізника. Попри нововведення, якихось суттєвих складнощів із перереєстрацією договірних відносин між ПАТ «Укрзалізниця» та вантажовідправниками не відбулося. Наразі відомо, що акціонерне товариство вже уклало понад 7,5 тис. угод за новим зразком. Активну роботу у цьому напрямку проводить і наша регіональна філія, де договірна кампанія триває. Зокрема, з початку року у регіональній філії «Південна залізниця» вже зареєстровано 869 договорів, переважна більшість яких — в електронному вигляді з використанням електронного цифрового підпису. Це значно спрощує процедуру: за відсутності перепон представник клієнта, з яким залізниця вже мала попередній договір, може оформити її за 5 хв.

Зазначу, що для залізничного транспорту, яким здійснюється перевезення 37 % усіх вантажів країни, дерегуляція вагонної складової тарифу має вкрай важливе значення. Вона ліквідовує невідповідність вартості використання вагонів ПАТ «Укрзалізниця» та ринкової вартості використання власних вагонів. Отже, за цим аспектом робить акціонерне товариство конкурентоспроможним оператором вантажних вагонів. До того ж це дає змогу збільшити грошові надходження на подальший розвиток інфраструктури товариства. Вже відомо, що у перспективі — впровадження другого етапу дерегуляції вагонної складової тарифу, відповідно до якого планується введення електронних торгів у системі «Prozorro. Продажі». На торги виставлятиметься частина порожнього парку вагонів, і за їх результатами визначатиметься ціна для всього парку вагонів за видами і на певну дату. Але наразі це лише у планах.

— Плата за користування власними вантажними вагонами вже збільшила дохідні надходження?

— Наразі можна сказати, що у середньому тарифна ставка зросла приблизно на 30 %. Це свідчить про те, що новий порядок визначення плати за використання власних вагонів перевізника ПАТ «Укрзалізниця» в процесі надання послуг із перевезення вантажів позитивно впливатиме на показники з дохідних надходжень. За результатами І кварталу поточного року ми транспортували 7 млн 41 тис. т вантажів. Як і 2017-го, найбільше наші клієнти були зацікавлені у перевезенні залізної руди та зерна, питома вага яких серед усіх відправлених Південною залізницею вантажів за перші три місяці була на рівні 37 % та 35 % відповідно. Понад 10 % усіх обсягів перевезення становили будівельні вантажі та 5 % — нафтові. При цьому нарахування грошових надходжень за І квартал поточного року сягає 2 млрд 198 тис. грн. За аналогічний період 2017-го сума становила 1 млрд 854 тис. грн. Однією з найвагоміших причин зростання слід вважати активну роботу щодо залучення нових клієнтів.

— Наразі конкуренцію залізниці з перевезення вантажів складає автотранспорт. Як, зважаючи на це, вдається знаходити нових вантажовідправників?

— Залізничний транспорт має чимало переваг, серед яких і можливість відправлення негабаритних вантажів чи великої партії промислового товару, зручність транспортування сипучих речовин, невисока вартість перевезення на чималу відстань, надійність та безпека під час руху тощо. Уже не перший рік неабиякою популярністю користується перевезення у контейнерах. Зокрема, впродовж 2017 р. для виконання комерційних операцій з контейнерами на території регіональної філії «Південна залізниця» відкрито 12 станцій, з яких одна (Білий Колодязь) працює постійно, і ще 11 — сезонно. Йдеться про станції Водолага, Нова Баварія, Орілька, Краснопавлівка, Індустріальна, Харків-Сортувальний, Заоскілля, Основа, Лихачове, Куряж та Тернове. Завдяки проведеній роботі вдалося збільшити обсяг навантаження контейнерів на 30 % порівняно з 2016 р. і відповідно перевезти 9 тис. 625 контейнерів.

Цього року робота із переведення перевезень вантажів із автотранспорту на залізничні контейнери тривала, і за три місяці відкрито ще дев’ять нових станцій, чотири з яких — на постійній основі. Тож наразі для виконання комерційних операцій із контейнерами на Південній магістралі працює вже 44 станції. А в цілому від початку року для проведення комерційних операцій за окремими параграфами почали працювати 16 станцій: вдалося залучити нових вантажовідправників зернових, добрив, цукру, соняшникової та кам’яновугільної олій, кондитерських виробів, шин тощо. Це станції ім. Олега Крючкова, Лівобережна, Полтава-Київська, Харків-Сортувальний, Терешківка, Абазівка, Лохвиця, Сула, Залютине, Біловоди, Андріяшівка, Шебелинка, Куряж, Линовиці, Золотнишине та Водолага.

— Які напрями роботи ви вбачаєте найбільш актуальними та перспективними?

— Нещодавно ми почали пропонувати вантажовідправникам порівняно новий спосіб транспортування наливних рідин вагою понад 10 т у спеціальних контейнерах із так званим флексі-танком. По суті це одноразова високотехнологічна пластикова м’яка ємність із клапанним обладнанням для зливання і наливання продукту, у якій рідина заповнює фактично увесь 20-футовий (6-метровий — ред.) контейнер. У флексі-танках можна відправляти соки та напої, водорозчинні фарби, побутову хімію, олії та інші рідини. Наразі цим типом рухомого складу на Південній залізниці користуються лише для перевезення соняшникової та соєвої олій, які відправляють зі станцій Лівобережна та Глобине. Проте маю надію, що нам вдасться посилити роботу у цьому напрямку. Адже перевезення рідин у флексі-танках та сипучих речовин у контейнерних вкладках зараз є найперспективнішими для залізничного транспорту.