До кінця року транспортне законодавство приведуть у відповідність до євродиректив

Нещодавно Генеральний директор Європейської комісії з питань мобільності та транспорту Хенрік Хололей під час Транспортного діалогу в рамках співпраці Україна—ЄС провів у нашій країні низку зустрічей з посадовцями, бізнесменами та керівництвом Укрзалізниці. Обговорювалися механізми покращення досягнутих результатів та необхідність приведення нормативно-правої бази України до формату євродиректив вже цього року.

 

Сила в логістиці

Ідея започаткувати діалог Україна—ЄС у транспортній сфері була озвучена ще рік тому. Це обумовлено насамперед тим, що, відповідно до Угоди про асоціацію між ЄС та Україною, остання зобов’язалася наблизити своє законодавство в транспортній сфері до 48 європейських директив і регуляторних актів. Також торік восени, під час Саміту Східного партнерства в Брюсселі, його учасники прийняли рішення поширити транспортні мережі ЄС на територію України. Зі слів Хенріка Хололея, під час зустрічі з бізнесом в українському офісі Європейської Бізнес Асоціації серед ключових цілей до 2020 р., визначених на
Саміті, — розвиток українських транспортних мереж та співфінансування ключових проектів.

Забезпечення мобільності та розвиток співпраці в транспортній сфері є важливим для обох сторін. Водночас, Х. Хололей зазначив, що процес перетворень в Україні триває, але нове законодавство, прийняте відповідно до стандартів Європейського Союзу, має з’явитися якнайшвидше. Це, на думку експерта, сприятиме відкриттю ринків та підвищенню безпеки на транспорті. Він має надію, що протягом найближчих 9 місяців будуть реалізовані прагнення Уряду країни прийняти ряд важливих законів, які стосуються сфери транспорту.

 

Закон та прикордонні переходи

«Європейська Комісія готова надавати всебічну допомогу в сфері експертних консультацій, аби Україна змогла скористатися своїм транспортним потенціалом. А це дасть можливість покращити інвестиційну приваб-ливість країни, яка багато в чому залежить від логістики», — наголосив під час робочої зустрічі з членами ЄБА Генеральний директор Європейської комісії з питань мобільності та транспорту.

Діалог з експертами Єврокомісії щодо транспорту мав місце у значно ширшому форматі 20 лютого у профільному міністерстві. Тут була розглянута Національна транспортна стратегія України, яка, за словами Міністра інфраструктури України Володимира Омеляна, має бути прийнята Урядом вже до кінця зими.

Під час цієї наради в Міністерстві інфраструктури в. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов окреслив два напрямки, в яких залізнична галузь потребує залучення європейських експертів і фінансової підтримки. За словами Є. Кравцова, сьогодні для українських транспортників важливий досвід реформування європейських залізниць, зокрема запровадження лібералізації ринку вантажних перевезень, що передбачає проект Закону «Про залізничний транспорт».

«Важливо, щоб європейські колеги поділилися не тільки успішним досвідом, отриманим у процесі приватизації рухомого складу. Зокрема, лібералізація ринку вантажних перевезень має обговорюватися в комплексі з механізмом фінансування пасажирських перевезень. Виокремлення лише прибуткових сегментів і їх передача бізнесу, як показує приклад європейських колег, — це не той шлях, що забезпечує гармонійний розвиток залізничного транспорту», — резюмував Євген Кравцов.

Також головний залізничник зазначив, що наразі бізнес в Україні переорієнтовується на перевезення у напрямку Європейського Союзу і залізничний транспорт тут стає особливо затребуваним. Втім, обсяги
перевезень, що зростають на залізниці, стримуються недостатніми потужностями західних залізничних переходів.

Укрзалізниця має низку ініціатив, які прагне обговорити з європейськими експертами. Зокрема, розбудова прикордонних переходів з тим, щоб вони відповідали актуальним вантажопотокам. Представник Агенції із залізничних перевезень Єврокомісії зазначила, що при сполученні української залізничної мережі з європейською важливо забезпечити інтероперабельність прикордонних пунктів. А це — серйозне завдання технічного характеру, що буде темою діалогу під час наступних зустрічей.

 

Перспектива євроколії

Укрзалізниця пропонує реконструювати євроколії на деяких дільницях, що проходять територією України. Зокрема, це Мукачево—Чоп та Ковель— Ягодин. «Наразі ми пропонуємо перейти до першого кроку в бік об’єднання залізничних мереж України та ЄС. За підтримки Єврокомісії зможемо швидко реконструювати дільницю колії європейського стандарту до Ковеля. Це місто може стати потужним транспортним
хабом, — наголосив Є.Кравцов. — Діючі колії євростандарту зараз
перебувають у незадовільному технічному стані. Ними наразі курсує пара потягів на тиждень. Не потрібно робити нічого нового, а лише модернізувати те, що є. Європейські вагони зможуть завантажуватися в Україні. Це забезпечить доступність українського експорту до всієї європейської мережі, де немає такого перевалочного пункту, який ми пропонуємо зробити. Крім того, у цій точці сходяться три незалежні вітки, які спростять транспортування імпортних європейських товарів Україною. Раніше цей проект відкрито не обговорювався, але Укрзалізниця наразі ініціює діалог з цього приводу».

Питанням євроколії в Україні переймаються і європейці. Один із членів директорату розповів, що дільниці залізничної інфраструктури Мукачево—Чоп (у напрямку Словаччини) та Ягодин—Ковель (у напрямку Угорщини) вже відмічені на предмет можливого співфінансування. Наразі тривають перемовини з Європейським інвестиційним банком. Втім, є необхідність у подальшому обґрунтуванні проекту для залучення співфінансування.

 

Експертна оцінка

 

Генеральний директор Європейської комісії з питань мобільності та транспорту

Хенрік Хололей:

«Ринкова конкуренція у сфері залізничних послуг та вільний, на принципах рівності, доступ до неї має місце в усіх країнах ЄС у різних проявах. Який формат обере Україна, залежить від неї. Але хочу сказати, що ринок залізничних послуг — це можливість додаткових зборів до державного бюджету, залучення приватних інвестицій. Але для цього потрібно мати потужного, належним чином оформленого регулятора, який відповідатиме за рівність доступу до залізничної інфраструктури всіх учасників ринку, якість послуг, безпеку на залізниці. Щодо збитковості пасажирських перевезень, то вона є в усіх країнах європейського співтовариства. Якщо не йдеться про швидкісний рух далекого сполучення, то рентабельність забезпечити важко. Тут потрібне чітке законодавство, яке регулює публічні зобов’язання щодо забезпечення пасажирських
перевезень залізницею. Наразі виклики й завдання Укрзалізниці — у сфері забезпечення вантажними вагонами й локомотивами на необхідному рівні. Адже зростають обсяги торгівлі з
ЄС — збільшується навантаження на залізничну інфраструктуру. Відтак потрібно підвищити ефективність її використання, аби мінімізувати експлуатацію залізничної інфраструктури та відповідно її зношення. Також варто подумати над тим, як залучити сучасні системи управління залізничним рухом. Директорат Європейської комісії з питань транспорту готовий і надалі допомагати та ділитися досвідом для ефективних змін на транспортному ринку, розвитку конкуренції та лібералізації вантажних перевезень. Ми готові долучитися до такого масштабного завдання як реформування залізничного транспорту в Україні. І законодавство — один з важливих кроків, які необхідно зробити. Втім, найважчою є імплементація європейських норм».

 

Довідка

DG MOVE — Генеральний директорат Європейської комісії з питань мобільності та транспорту в рамках Європейського Союзу, який бере участь у розробці політики ЄС у транспортному секторі, обробці досьє державної допомоги та управляє програмами фінансування для транс’європейських мереж і технологічного розвитку й інновацій. Директорат, створений 17 лютого 2010 р., розташовується у Брюсселі (Королівство Бельгія).