Ефективність роботи вантажних станцій: три етапи аналізу

14 серпня 2018, 14:32
Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци!
Тетяна Копилова, «Магістраль». Інфографіка Іллі Наумова

На початку 2018 р. фахівці Укрзалізниці вперше чітко ідентифікували проблематику надлишкової залізничної інфраструктури та продемонстрували її на прикладі малоефективних зернових вантажних станцій. Прийнято консолідоване рішення з учасниками зернового ринку щодо 99 станцій: оптимізувати шляхом реструктуризації, санації, тимчасового чи повного закриття для вантажних операцій. Найближчим часом у цьому напрямку необхідно зробити черговий крок — оптимізувати решту станційного господарства відповідно до наявних обсягів перевезень.

Завдання

Ще на початку 90-х років минулого сторіччя українською залізничною інфраструктурою перевозилося вантажів понад 1 млрд т на рік. Відтоді довжина залізничного полотна зменшилася лише на 8 %, а вантажопотік після розпаду Радянського Союзу скоротився втричі. «Звісно, Укрзалізниця повинна працювати ефективніше та перевозити більше. Але реанімація колишніх потужностей потребує як інвестицій, так і продуманого підходу в частині побудови логістичної системи. У нинішніх умовах, коли час окупності локомотива чи об’єкта інфраструктури можна окреслити словом «ніколи», важко спонукати приватний бізнес до вливання капіталу в розбудову вітчизняної залізниці. Тут спрацюють лише ринкові інструменти, які добре показали себе у випадку з дерегуляцією вагонної складової тарифу. Наразі одним із дієвих способів підвищення ефективності роботи товариства є оптимізація роботи навантажувально-розвантажувальних станцій, дільниць, депо тощо», — зазначає директор з економіки і фінансів ПАТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев.

Для визначення стратегії підвищення ефективності роботи станційного господарства товариства фахівці фінансово-економічного блоку спільно з Управлінням статистики проаналізували діяльність 945 станцій щодо навантаження/вивантаження.

Робота експертів проводилась у три етапи. Вона була аналогічною до методики рейтингування станцій навантаження зерна. На першому етапі надано рейтингову оцінку цих об’єктів. Завважимо, що із загальної кількості станцій було вилучено 803. Майже 65 % із них — це «зернові», щодо яких уже прийнято консолідоване рішення з бізнесом. Решта — вузлові, стикові, сортувальні.

Для решти 142 вантажних станцій, які, до речі, обробляють до двох вагонів на добу, й вибудовувався рейтинг. Він враховував цілу низку факторів: відсоток фактично виконаної у 2017 р. вантажної роботи відповідно до технічної спроможності, наявні фронти одночасного навантаження вагонів, середньодобове загальне навантаження та вивантаження, динаміку показників 2016—2017 рр. До уваги також бралася середня відстань від станції навантаження до станції формування поїздів.

Рішення

Згідно з проведеним аналізом, 12 станцій мають середнє значення загального навантаження/вивантаження 1,45 вагона на добу. Порівнюючи з іншими об’єктами, це дуже хороший показник. Теоретично такі станції може бути тимчасово вилучено з рейтингу до закінчення розгляду І—ІІІ групи.

Решту 130 об’єктів експерти поділили на три основні групи: І група — 45 станцій, на яких в середньому на добу навантажують/вивантажують 0,23 вагона; ІІ — 45 станцій, де середньодобово обслуговують 0,67 вагона; ІІІ — 40 станцій із середнім значенням загального навантаження/вивантаження по групі 0,87 вагона на добу.

«Отримані в результаті аналізу цифри дуже показові. Основними шляхами вирішення питання оптимізації інфраструктури може бути повне зупинення для вантажної роботи першої групи станцій. Щодо другої групи, то варто розглянути доцільність їх тимчасового призупинення для вантажної роботи у піковий період (з 15 серпня до 31 грудня 2018 р.) із подальшим відновленням за умови наявності заявок на середньоденне навантаження/розвантаження п’яти вагонів. Станції, що увійшли до третьої групи, також мають «зупинитись» у найнапруженіший період вантажних перевезень із правом відновлення роботи за умови наявності заявок на середньоденне навантаження/розвантаження 10 вагонів», — озвучив результати аналізу директор з економіки і фінансів ПАТ «Укрзалізниця».

Експерт зазначив, що остаточне рішення буде прийнято після того, як напрацьовані матеріали вивчать і додатково проаналізують причетні директори і департаменти, філії та регіональні філії ПАТ «Укрзалізниця». Всі пропозиції врахують під час прийняття остаточного рішення правлінням товариства.

Директор з економіки і фінансів ПАТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев:

«Важливим для нас є те, що змінюється сприйняття Укрзалізниці вантажовідправниками. Ми шукаємо компроміси та даємо роз’яснення обраних підходів, від яких виграють усі. Будемо напрацьовувати механізми взаємодії з партнерами, що дадуть змогу мінімізувати дискомфорт».

 

Magistral logo

Поширити y соціальній мережі



Чи не хочете поділитися своїми думками з цього приводу?