Триває електрифікація дільниці Золотнишине—Потоки (Полтавська область)

Електрифікація дільниці Золотнишине—Потоки (Полтавська область) регіональної філії «Південна залізниця» ПАТ «Укрзалізниця» — у розпалі. У переході з тепловозної на електричну тягу зацікавлені не лише залізничники, а й вантажовідправники.

 

Залізна руда вимагає енергію

Довжина одноколійної дільниці Золотнишине—Потоки лише 12 км. Проте вона є однією з найважливіших артерій регіональної філії «Південна залізниця». Так основний вантаж станції Золотнишине — залізорудна сировина, яку видобуває Полтавський гірничо-збагачувальний комбінат. Середньодобове навантаження станції сягає 500 піввагонів (35 тис. т), тобто за місяць «набігає» приблизно 1 млн т. У транспортуванні цього вантажу в напрямку портів задіяно 10 пар вантажних поїздів. Окрім того, є підстави вважати, що обсяги перевезень з роками зростуть, оскільки Кременчуцька магнітна аномалія має понад
10 млрд т запасу руди. За словами керівництва правління ВАТ «Полтавський ГЗК», завданням підприємства на найближчі 5—7 років є утримання стандартів якості та збільшення обсягів виробництва залізної руди до 20 млн т на рік. Проектна продуктивність підприємства — 34 млн т на рік.

Реалізація зазначеного проекту дасть можливість Полтавському ГЗК формувати маршрутні відправки, використовуючи електротягу. До того ж завершення будівництва Єристівського ГЗК (за 5 км від станції Золотнишине) збільшить обсяги виробництва залізорудної сировини та, відповідно, навантаження на залізницю.

Нинішня арифметика

Проте електрифікація вигідна не лише гірникам, а й насамперед залізничникам. Так загальна довжина дільниці Золотнишине—Потоки—Кременчук — 28 км. Відрізок Потоки—Кременчук — уже давно електрифікований. Відтак тепловози 2ТЕ116 змушені долати під контактним дротом приблизно половину маршруту. Перевезення на цій дільниці забезпечують чотири тепловози цілодобово. Їх щодобовий пробіг сягає 336 км. Експлуатаційні витрати на їх утримання (зарплату локомотивних бригад, дизельне пальне, виконання технічних оглядів і поточних ремонтів) становлять 217,4 тис. грн на добу (чотири тепловози, бюджет роботи 96,0 год). А експлуатаційні витрати на утримання електровозів для обслуговування 10 пар вантажних поїздів на дільниці Кременчук—Знам’янка, які будуть виставлятися зі станції Золотнишине, становитимуть за попередніми розрахунками 142,9 тис. грн на добу (п’ять електровозів, бюджет роботи 50,0 год).

Загальні експлуатаційні витрати для обслуговування 10 пар вантажних поїздів на дільниці Золотнишине—Знам’янка з розміном тепловозів на електровози по станції Кременчук становлять 360,3 тис. грн на добу (дев’ять локомотивів, бюджет роботи 146 год).

 

Вузлові технології

Після завершення електрифікації дільниці з’являється можливість змінити технологію тягового обслуговування на станції Кременчук та станцій вузла. Насамперед пропонується відмовитися від заміни локомотивних бригад та локомотивів по станції Кременчук і перерозподілити тягові плечі обслуговування локомотивів та локомотивних бригад на всьому полігоні перевезень продукції Полтавського ГЗК у межах регіональних філій Південної та Одеської залізниць. Так у разі заміни вивізних тепловозів серії 2ТЕ116 на електровози ВЛ80ТК і забезпечення обслуговування 10 пар вантажних поїздів на дільниці Золотнишине—Знам’янка з розміном електровозів по станції Кременчук бюджет роботи залишиться на тому ж рівні й становитиме 146 год. Але витрати на утримання дев’яти електровозів становитимуть 257,1 тис. грн на добу, що менше на 103,2 тис. грн на добу, ніж нині.

Також реально забезпечити обслуговування 10 пар вантажних поїздів п’ятьма електровозами ВЛ80ТК на дільниці Золотнишине—Знам’янка без розміну локомотивів по станції Кременчук. Зміна локомотивних бригад буде здійснюватися на станції Кременчук при проходженні з поїздом назад зі Знам’янки до Золотнишиного. Звідти до Знам’янки бригада пройде станцію Кременчук на ходу. При цьому режим роботи локомотивної бригади становитиме 12 год. Таким чином для обслуговування 10 пар вантажних поїздів в експлуатації можна утримувати п’ять електровозів. За попередніми розрахунками витрати становитимуть 155,4 тис. грн на добу, що менше на 204,9 тис. грн на добу, ніж нині.

Щорічна економія витрат сягає 49,9 млн грн. Таким чином окупність проекту становить три роки.

 

 

В. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов:

«Одним із пріоритетних напрямків модернізації інфраструктури є електрифікація виходу до Миколаївського порту (Долинська—Миколаїв—Колосівка), що є стратегічно важливим насамперед для аграрної галузі. Для розвитку металургійного і рудного господарств буде електрифіковано дільницю Потоки—Золотнишине. Вихід до європейських ринків для українських вантажів забезпечить електрифікація напрямку Ковель—Ізов—Держкордон. Компанія працюватиме і над збільшенням пропускної спроможності на маршруті у напрямку Маріуполя: Запоріжжя—Комиш-Зоря—Волноваха».

 

 

 

Начальник служби електропостачання регіональної філії «Південна залізниця»

ПАТ «Укрзалізниця» Сергій Кравчук:

«Електрифікація виконується без допомоги сторонніх підприємств. Задіяні лише фахівці ПАТ «Укрзалізниця», зокрема Полтавське ТУ філії «ЦБМЕС» та працівники філії «Енергоремтранс». Відтак залізничникам вдалось уникнути додаткових витрат».

 

 

 

Важливий факт

Електрифікація дільниці Потоки—Золотнишине передбачає масштабні роботи не лише для енергетиків. Так докорінно будуть оновлені стрілочні переводи, колія, пристрої СЦБ, зв’язок. А також — реконструйовані споруди гірочного посту, адміністративно-побутового корпусу, пасажирська будівля на станції Золотнишине та навіс для дрезини станції Потоки. Окрім того, на станції Золотнишине буде впроваджена система відеоспостереження.

Загалом по об’єкту заплановано встановити:

463 опори контактної мережі, 71 анкер, 53 жорсткі поперечини, 176 фундаментів. Змонтувати 284 консолі, 27,820 км несучого тросу та контактного дроту, 21,310 км живлячого фідера та інших необхідних конструкцій.