Ключі до розвитку: відкритість і комунікація

До активного діалогу, який Укрзалізниця вже тривалий час веде з учасниками ринку перевезень, долучається новосформована Наглядова рада компанії. Вона ініціювала зустріч у розширеному форматі з представниками впливових бізнес-об’єднань України. Під час першої спільної наради очільник вищого органу управління ПАТ «Укрзалізниця» Шевкі Аджунер та в. о. голови правління компанії Євген Кравцов обговорили з присутніми напрями співпраці, зокрема у сфері тарифної політики, стану парку локомотивів і відкриття ринку приватної тяги, організації роботи малодіяльних станцій тощо.

 

Потрібен фідбек від ринку

На зустріч прийшли очільники та провідні експерти Європейської Бізнес Асоціації (ЄБА), Американської торговельної палати (ACC), Українського союзу промисловців та підприємців (УСПП) і Торгово-промислової палати (ТППУ). Під час обговорення члени Наглядової ради Укрзалізниці зазначили, що для них є принципово важливим отримати фідбек від ринку щодо питань, які виникають у роботі з компанією. Особливо вагомим є зворотний зв’язок щодо тарифної політики, стану парку локомотивів та відкриття ринку приватної тяги, будівництва й розподілу вантажних вагонів, закриття малодіяльних зернових станцій і безпеки вантажів.

«Нам стратегічно важливо враховувати інтереси Укрзалізниці й учасників ринку та поєднати їх. Стан забезпечення рухомим складом клієнтів товариства нерозривно пов’язаний з недофінансуванням капітальних вкладень, дефіцитом інвестицій, потребою лібералізації тарифів і розширенням конкуренції. Без зміни тарифів не буде інвестиційних вливань, розвитку технічних потужностей Укрзалізниці, важливо це розуміти. Разом із тим необхідно підвищувати операційну ефективність компанії», — повідомив Шевкі Аджунер.

У свою чергу Євген Кравцов зазначив, що механізми розв’язання гострих питань функціонування галузі фахівці Укрзалізниці напрацьовують із широким колом учасників ринку. Товариство перебуває в постійному режимі консультацій з клієнтами. Наприклад, із зерновиками регулярно проходять конструктивні перемовини щодо ефективної організації маршрутних відправлень, зменшення обігу зерновозів, закриття малодіяльних станцій.

«Для ефективної співпраці й використання ресурсів Укрзалізниці нам необхідно заручитися взаємною підтримкою та досягти порозуміння. Аби зробити це, ми ведемо відкриту дискусію з учасниками бізнес-асоціацій. Ми не діємо, не порадившись із нашими діловими партнерами, ми — за відкритість і прозорість», — наголосив Євген Кравцов.

Керівник Укрзалізниці зауважив, що без достатніх інвестицій наразі складно задовольнити потреби учасників ринку. «Необхідно обговорювати питання ціноутворення, маржі, моделі державної підтримки пасажирських перевезень, покриття збитків від лібералізації ринку перевезень. Пошук рішень має здійснюватися комплексно та спільно. Самостійно Укрзалізниці не вирішити ці завдання», — зауважив очільник галузі.

 

Бізнес готовий до об’єднання зусиль

Представники бізнес-об’єднань України погодилися з потребою вести постійний діалог. Учасники ринку підтримали ідею об’єднання зусиль для вирішення актуальних питань розвитку компанії та ринку залізничних перевезень.

«Ми хотіли, щоб започаткований діалог продовжувався на регулярній основі, бо це важливо для вирішення питань, які сьогодні були озвучені бізнес-спільнотою. У нас вже налагоджений діалог із керівництвом Укрзалізниці, за що ми дуже вдячні. Враховуючи те, що зараз з’явилася нова Наглядова рада Укрзалізниці, котра, певно, має свіжий погляд на розвиток перевезень, сподіваюся, що разом зможемо напрацювати алгоритм продуктивної взаємодії. Чекаємо на подальші зустрічі. Зі свого боку ми обов’язково спрямуємо до Укрзалізниці пропозиції й опишемо проблеми, які виникають у бізнесу», — зазначив президент ACC Андрій Гундер.

Висловила вдячність Наглядовій раді та керівництву Укрзалізниці за запрошення на зустріч координатор логістичного комітету Європейської Бізнес Асоціації Ярина Скороход. Вона підкреслила, що продовження Наглядовою радою політики Укрзалізниці щодо обговорення ініціатив із бізнесом — це гарний сигнал.

«Для нас було важливо озвучити проблемні моменти, які зараз бачимо стратегічно, а також питання з операційної діяльності. Нам дуже важливо бути почутими. Є рішення довгострокові, які справді потрібно опрацьовувати системно, і маємо певний запас часу. Але також є питання, що потребують негайного врегулювання та які ми сьогодні проговорили. Зокрема, найважливіший аспект — ринок локомотивної тяги. ЄБА виступає за те, щоб він був відкритий для приватних користувачів. Також зараз обговорюється оптимізація роботи, чи так зване закриття малодіяльних зернових станцій. Крім того, збільшення операційних характеристик, таких як обіг вагона і підхід до маршрутизації, також потребує опрацювання. Нині представники ринку говорять про те, що розуміють, звідки виникло таке бачення вирішення проблемних моментів, але вони не можуть настільки оперативно пристосуватися до цих швидких рішень. Тобто потрібен час, необхідні інвестиції у відповідну інфраструктуру. Бізнес має значні сподівання, що такі питання будуть вирішуватися дуже виважено. Це — наші ключові моменти», — прокоментувала Ярина Скороход.

За словами президента ОП «Укрметалургпром» Олександра Каленкова, позитивним сигналом є участь у діалозі Наглядової ради товариства. «Укрзалізниця повинна бути прибутковою, важливо, щоб вона працювала прозоро», — зазначив О. Каленков.

 

Завдання від Уряду

Наглядова рада ПАТ «Укрзалізниця» також провела зустріч із акціонером товариства — Урядом України. Віце-прем’єр-міністр Володимир Кістіон повідомив, що Кабінет Міністрів України чекає від новосформованої Наглядової ради ПАТ «Укрзалізниця» стратегії компанії, котра б на перспективу визначала чіткий вектор розвитку Української залізниці. За його словами, для акціонера важливо, щоб система корпоративного управління Укрзалізниці відповідала кращим європейським практикам і жодна копійка підприємства не витрачалася марно, а працювала на розвиток підприємства — модернізацію рухомого складу й забезпечення потреб української економіки у перевезеннях.

Зі свого боку представники Наглядової ради ПАТ «Укрзалізниця» запевнили Віце-прем’єр-міністра в тому, що вони налаштовані на ефективне виконання своїх обов’язків. «Сьогодні ініціювали зустріч із представниками бізнес-середовища, аби з перших вуст почути, що хвилює учасників ринку. Разом із правлінням Укрзалізниці готові виконувати всі поставлені Урядом завдання та прискорити розвиток головного перевізника країни», — зазначив голова Наглядової ради ПАТ «Укрзалізниця» Шевкі Аджунер.

КОМЕНТАРІ

Голова Наглядової ради ПАТ «Укрзалізниця» Шевкі Аджунер:

«Нам стратегічно важливо враховувати інтереси Укрзалізниці й учасників ринку та поєднати їх. Стан забезпечення рухомим складом клієнтів товариства нерозривно пов’язаний з недофінансуванням капітальних вкладень, дефіцитом інвестицій, потребою лібералізації тарифів і розширенням конкуренції. Без зміни тарифів не буде інвестиційних вливань, розвитку технічних потужностей Укрзалізниці, важливо це розуміти. Разом із тим необхідно підвищувати операційну ефективність компанії».

 

 

В. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов:

«Для ефективної співпраці й використання ресурсів Укрзалізниці нам необхідно заручитися взаємною підтримкою та досягти порозуміння. Аби зробити це, ми ведемо відкриту дискусію з учасниками бізнес-асоціацій. Ми не діємо, не порадившись із нашими діловими партнерами, ми — за відкритість і прозорість».

 

 

Директор з економіки і фінансів ПАТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев:

«Відбувся ще один важливий крок для сприйняття Укрзалізниці як бізнес-корпорації. Тепер дискусія виглядає вже зовсім по-іншому, ніж півтора роки тому. Сьогодні йдеться уже про одні й ті самі речі, факти, учасники діалогу спільно пропонують, як вирішити наявні проблеми. Усі розуміють: треба говорити про тарифи, пасажирські перевезення, оптимізацію інфраструктури. Не менш вагомо те, що керівництво українських бізнес-асоціацій побачило сформовану команду Укрзалізниці, з якою воно буде спілкуватися й досягати необхідних результатів у сфері залізничних перевезень».

 

Президент ACC Андрій Гундер:

«Розраховуємо, що думку учасників ринку перевезень буде почуто й враховано. У нашої асоціації вже налагоджений діалог із керівництвом Укрзалізниці, за що ми дуже вдячні. Але, враховуючи те, що зараз в Укрзалізниці з’явилася нова Наглядова рада, яка, певно, має свіжий погляд на усі ці питання, сподіваюся, що разом зможемо напрацювати алгоритм продуктивної взаємодії. Це перша зустріч, маю надію на подальший діалог. У свою чергу ми обов’язково направимо до Укрзалізниці свої пропозиції та опишемо проблеми, які виникають у бізнесу».

 

Координатор логістичного комітету Європейської Бізнес Асоціації Ярина Скороход:

«Є рішення довгострокові, які справді потрібно опрацьовувати системно, і маємо певний запас часу. Але також є питання, що потребують негайного врегулювання, ми їх сьогодні озвучили. Зокрема, найважливіше питання — це, звісно, забезпечення локомотивами. Ми виступаємо за те, щоб ринок локомотивної тяги був відкритий для приватних користувачів ще до прийняття законопроекту «Про залізничний транспорт» № 7316. Бізнес — за пілотні проекти в цьому напрямі, тому що навіть із прийняттям закону буде потрібно багато часу на адаптацію. Звичайно, є питання безпеки, але знову ж таки ми готові йти на всі обговорення щодо цього важливого аспекту».

 

Співголова логістичного комітету Європейської Бізнес Асоціації, голова робочої групи ЄБА з розвитку залізничного транспорту Андрій Шкляр:

«В асоціації великі сподівання на новостворену Наглядову раду, на нову кров Укрзалізниці. Дуже приємно бачити, що розмова відбувається на досить високому рівні, із залученням міжнародного досвіду, наведенням аргументів глобального характеру. Ми чекаємо регулярності такої комунікації, можливості не лише висловити проблеми, а й реакцію на них і пошук шляхів розв’язання».