Майже третина неефективних «зернових» станцій тимчасово призупинить роботу

Лише 20 із 528 «зернових» станцій Укрзалізниці торік вантажили у середньому на добу більше 10 зерновозів. Загалом понад 60 % станцій навантаження збіжжя формували в середньому щодоби до двох вагонів.

Аби не розпорошувати свої потужності по малоефективних об’єктах, Укрзалізниця пішла шляхом їх оптимізації. Після чотиримісячної праці аналітиків компанії та десятків нарад з представниками агросектору прийнято консолідоване рішення тимчасово призупинити роботу або закрити для вантажних операцій у цьому сезоні майже третину неефективних «зернових» станцій.

 

Чотири рейтинги — один результат

На першому етапі роботи фахівці Укрзалізниці провели рейтингову оцінку станцій, які здійснюють вантажні операції зернових культур. Відібрано 300 найдепресивніших з точки зору навантаження об’єктів, які формували до двох зерновозів на добу. З цього переліку забрали стикові, вузлові, сортувальні станції, порти — загалом 123 об’єкти інфраструктури. Станції, що залишилися (177), поділили на три групи: ті, що вантажать до двох вагонів на добу, від трьох до шести вагонів та від семи до десяти вагонів протягом доби. Варто наголосити, що до уваги бралася й відстань від станції навантаження зерна до станції формування состава, куди доводиться відволікати локомотив. У деяких випадках вона сягає понад 200 км.

Аналіз ефективності цих об’єктів проводився за чотирма кейсами, точніше було складено чотири рейтинги станцій: за показниками роботи у 2017 р., у період з 2014-го до 2016 р., з урахуванням заявок на 2017 р., з урахуванням заявок на 2014—2015 рр. Після порівняння отриманих показників фахівці побачили, що результати роботи 101 станції зі 177 не змінювалися за останні чотири роки, а то й погіршилися.

Такий аналіз Укрзалізниця представила на обговорення експертам агробізнесу, інтереси яких представляє в Україні низка асоціацій: Європейська бізнес асоціація, Американська торговельна палата, Українська зернова асоціація, Український клуб аграрного бізнесу. Варто зазначити, що на перших зустрічах представники зернотрейдерів не сприймали ідею призупинення роботи окремих станцій через незначні обсяги навантаження збіжжя. Щоб змінити думку бізнесу, фахівці товариства не лише ідентифікували та продемонстрували ринку малоефективну залізничну інфраструктуру, а й предметно обґрунтували причини її таких великих обсягів.

«Менеджмент компанії зумів пояснити партнерам, що державний перевізник не може далі здійснювати неефективні перевезення, розпорошуючи свої й без того обмежені ресурси. Адже це призводить до збитків кожного гравця на ринку. Повна відкритість інформації, чіткі незаангажовані розрахунки та спільний повторний аналіз продемонстрували адекватність запропонованого рішення в наявних реаліях з інфраструктурою й тягою», — прокоментував директор з економіки і фінансів ПАТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев.

Письмові зобов’язання бізнесу

Після тривалих гарячих дебатів було враховано всі думки бізнесу й прийнято консолідоване рішення вилучити 78 станцій зі списку тих об’єктів, які тимчасово закриваються під навантажувально-розвантажувальну роботу. Причім бізнес, зацікавлений у роботі цих станцій, дав письмові зобов’язання покращити їх ефективність протягом 2018/2019 маркетингового року. Щодо решти 99 станцій у всіх учасників зернового ринку думка була одностайною: доцільно оптимізувати їх шляхом реструктуризації, санації, тимчасового чи повного закриття для вантажних операцій.

Зазначимо, що ці 99 малоефективних «зернових» станцій загалом працюють лише на 11 % від своєї спроможності. Тобто формують не лише мало зерновозів, а й вантажних вагонів загалом. Інфраструктура цих об’єктів дає змогу одночасно в середньому навантажувати майже 1 тис. вагонів, але по факту протягом доби Укрзалізниця працює тут із 157 одиницями рухомого складу. Ці 99 станцій — 19 % від тих, що вантажать зерно, — майже 1/5. Та обсяг їх робіт на тлі всіх 1074 вантажних станцій Укрзалізниці становить менш ніж 1,5 % від загального обсягу навантажувально-розвантажувальних операцій.

«Поступово відбувається змінення мислення, вчинків, сприйняття Укрзалізниці світом бізнесу. Такі перемоги мають стати системним явищем, аби колектив товариства та його партнери повірили й захотіли далі трансформуватися. Для цього потрібно чітко побачити причинно-наслідкові зв’язки між діями сьогодні та наслідками завтра. Наприклад, у вигляді покращення ситуації з обсягами перевезень на окремо взятих станціях. І не боятися помилитись. Бо чітко видно, що залишившись у такому стані, як є нині, за два—три роки галузь буде у мегаскрутному становищі. Це — лише початок великих змін, які трансформують Укрзалізницю в ринкову, надійну, гнучку для партнерів компанію», — мовив про результати проведеної роботи Андрій Рязанцев.

 

В. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов:

«Вперше у консолідованій роботі з ринком упродовж чотирьох місяців дискусій ми дійшли компромісу щодо складного економічного питання. Це свідчить про те, що Укрзалізниця кардинально змінюється. Ми почали слухати одне одного і знайшли спільну мову, приймаючи рішення на користь усім. Фахівці залізниці разом із зерновиками проаналізували ринок збіжжя, зокрема історичні показники 2014—2017 рр., та врахували прогнози обсягів перевезень зернових під час сезону 2018—2019 рр. До уваги бралися перспективи розвитку елеваторного господарства, потужності елеваторів, фронти навантаження, факти модернізації інфраструктури власниками під’їзних колій і підприємствами аграрного сектору. При цьому всі пропозиції бізнесу було враховано. Низку станцій тимчасово вилучено з базового рейтингу малоефективних під партнерську гарантію їх розвитку до наступного сезону. Ми плануємо й надалі використовувати цей інструмент і аналізувати карту навантаження зерна щороку в березні—квітні разом з іншими учасниками ринку. За результатами діяльності станцій за 2018 р. питання по станціях, вилучених із переліку малоефективних, буде додатково проаналізовано. При зміні показників діяльності цих об’єктів інфраструктури їх буде подано на процедуру реорганізації. Ми переконані, що прийняте рішення підвищить обсяги перевезень та стане стимулом для наших партнерів інвестувати в модернізацію потужностей зі зберігання зернових і зростання навантажувальних спроможностей малоефективних станцій».

 

Координатор Комітету з логістики Європейської бізнес асоціації Ярина Скороход:

«Для напрацювання оптимального рішення щодо роботи зернових станцій на базі Комітету з логістики Європейської бізнес асоціації було створено робочу групу, на якій в три етапи обговорювалось анонсоване рішення Укрзалізниці щодо закриття станцій. Спочатку ми наголосили на можливих негативних наслідках прийняття такого рішення. Найбільше занепокоєння у представників бізнесу викликало те, що скорочення станцій може призвести до руйнації усталеної конкуренції між аграріями, як наслідок, також постраждають дрібніші відправники.

Далі консолідували інформацію представників бізнесу щодо тих станцій, які однозначно не повинні бути закриті. Варто зазначити, що такий аналіз роботи зернових станцій буде проводитися відтепер щороку, й у випадку змінення показників ефективності їх буде реорганізовано. У березні—квітні наступного року питання перегляду роботи зернових станцій стане знов актуальним. Тому наразі вважаємо такий варіант рішення компромісним. До того ж ми задоволені діалогом з Укрзалізницею: усі пропозиції бізнесу щодо станцій, які необхідно залишити, було враховано».