Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци! На електронні аукціони підуть не лише вагони

Підбиття підсумків перших аукціонів з продажу послуг з користування вантажними вагонами власності АТ «Укрзалізниця» засвідчило їхню успішність. Вони продемонстрували правильність курсу національної залізничної компанії на ринкове визначення вартості перевезень у рухомому складі. Про вдалий початок свідчить зацікавленість широкого кола учасників логістичного ринку та ціни, які вони запропонували. Передбачається, що на електронні торги будуть виставлятися найближчим часом цілі маршрутні відправки.

 

«Вагонні» аукціони на електронному майданчику системи «Прозорро.Продажі» стартували наприкінці 2018-го. Вони безпосередньо пов’язані із запровадженою на початку того ж року дерегуляцією вагонної складової тарифу. Більше того, є її продовженням, адже від початку задумувались як інструмент для визначення реальної ринкової вартості користування рухомим складом компанії, тарифи на оренду якого до цього жорстко регулювалися державою. Ринкова ціна має стати маркером для подальшого коригування ставок за користування вагонами.

Фітбек від ринку

Аукціони підтвердили те, що вагони власності АТ «Укрзалізниця» недооцінені. Як повідомив керівник компанії Євген Кравцов, кількість зареєстрованих учасників, а також вартість, встановлена за результатами торгів, засвідчили, що ринок сприймає цей інструмент як ефективний, доступний і прозорий механізм розподілу та визначення об’єктивної плати за користування вагонним парком Укрзалізниці. Хоча, треба відразу сказати, не обійшлося без деяких негараздів, як це завжди буває при впровадженні нововведень.

Отже, перші аукціони стартували 27 грудня 2018-го. На них заявлено 50 вантажних вагонів двох типів — піввагони та хопер-зерновози. Вони були поділені на невеликі лоти по 5—10 одиниць. Кількість претендентів виявилася чималою: майже 50 компаній-операторів перевезень, серед яких багато відомих на ринку. Торги проводилися в кілька етапів.

У результаті запропонована ціна за користування піввагоном піднялася з початкових 819 грн на добу до понад 1300 грн, тобто більш ніж на 60 %. Саме стільки запропонував один із переможців — ТОВ «Техно-Маг». Це ж підтвердив і другий аукціон, проведений уже на початку 2019 р. — 3 січня. Кінцева вартість піввагона на ньому перевищила 1400 грн.

У випадку з іншим типом рухомого складу — зерновозами — тенденція щодо зростання запропонованої плати за користування була окреслена ще виразніше. На перших торгах один із учасників — ТОВ «Алмейда Груп» — навіть запропонував майже у 8 (!) разів більшу суму від початкової. Це викликало подив у експертів ринку та хвилю дискусій в інформаційному просторі. Проте «переможець» згодом так і не підтвердив свої пропозиції в заявці, відповідно до регламенту. Імовірно, маємо справу з банальною помилкою в розрахунках. Прикро, що результат виявився нульовим.

Однак аукціон, що відбувся 3 січня, засвідчив: вартість зерновоза АТ «Укрзалізниця» насправді вища за наявну, хоч і не в таких пропорціях. При початковій заявленій вартості 1055 грн за добу користування ціла низка учасників запропонувала суму в понад 4 тис. грн. Серед переможців — ТОВ «Агрофілд», ТОВ «Юніс Компані», ТОВ «Реал-Тренд», а також ТОВ «Украгроспілка». Отже, за підсумками торгів можна зробити висновок, що хопери сьогодні є найзатребуванішим типом вагонів. І це не дивно, адже зараз розпал сезону перевезень зернових.

Подання під навантаження рухомого складу за виграними в результаті перших перед-новорічних аукціонів лотами має відбутися вже цього тижня — з 14 до 18 січня, а за другими — з 19 до 23 січня.

Наступний етап — маршрути

Тим часом аукціони набирають обертів: відповідні електронні торги, згідно із затвердженим керівництвом товариства графіком, відбуватимуться у січні щотижня, а на початку лютого навіть частіше. Адже не секрет, що перший місяць року через велику кількість святкових днів та погодні умови є доволі «кволим» щодо ділової активності й, зокрема, перевезень. Отже, в подальшому можна очікувати пожвавлення інтересу до електронних торгів.

Так виглядає аукціон на екрані комп’ютера

 

Важливою новиною, як повідомив заступник директора філії «Центр транспортної логістики» АТ «Укрзалізниця» (ЦТЛ) Артур Сухолітко, є те, що компанія планує виставити не лише окремі невеликі партії вагонів, а й ціле маршрутне відправлення.

«Кожного разу на торги намічено пропонувати по 50 зерновозів та 100 піввагонів. Із них 50 піввагонів — у складі маршрутного поїзда», — розповів фахівець кореспонденту «Магістралі», додавши, що для клієнтів при цьому не буде обмежено полігон навантаження. Тобто пропозиція, як то кажуть, діє на всій території України. Звісно, там, де є технічна можливість відправляти маршрути.

За словами Артура Сухолітка, нині процес організації та проведення електронних торгів проходить у штатному порядку, співпраця як з ДП «Прозорро.Продажі», так і з клієнтами у рамках системи — на відповідному рівні. Він зазначив, що додаткові угоди з філією «ЦТЛ» щодо участі в аукціонах на право користування вагонами уклали понад 100 компаній-учасників ринку перевезень.

У перспективі Укрзалізниця планує виставляти на аукціони в системі «Прозорро.Продажі» до 5 % робочого вагонного парку.

 

Заступник директора філії «Центр транспортної логістики» АТ «Укрзалізниця»
Артур Сухолітко:

«Реалізація торгів на право користування вагонами нині триває в плановому режимі. Ми добре співпрацюємо з командою ДП «Прозорро.Продажі». Два їхні електронні майданчики задіяні у процесі. Сподіваємося на збільшення активності з боку клієнтів у системі найближчим часом, адже плануємо запропонувати не лише невеликі партії у п’ять і 10 вагонів, а й маршрутні відправлення».