Нові американо-українські тепловози працюватимуть в Україні уже цього року

Про те, чим тепловози General Electric для української залізниці відрізняються від аналогічних для американського чи індійського ринку, а також про перспективи локалізації нашому виданню розповів керівник компанії GE в Україні В’ячеслав Феклін.

 

 

 

— В’ячеславе, розкажіть про початок виробництва в США перших 30 тепловозів для Укрзалізниці. Де їх складають і комплектуючі яких виробників використовують?

— У лютому 2018 р. ми підписали рамкову угоду з ПАТ «Укрзалізниця» щодо оновлення парку тепловозів компанії. Складання локомотивів стартувало в травні цього року на заводі GE Transportation в американському місті Ері, штат Пенсильванія. До речі, це найперший локомотивобудівний завод GE: він працює з 1907 р. Високоефективні дизелі виготовляються на власному підприємстві в Гров-Сіті, також у цьому штаті. Щодо мережі постачальників інших комплектуючих, то до неї входять сотні компаній-партнерів по всьому світу. В рамках виробництва першої партії 30 локомотивів для Укрзалізниці будемо залучати й українські машинобудівні підприємства.

— Що входить у 10 % локалізації виробництва в Україні на першому етапі, а в 40 % — на другому?

— Ми пишаємося тим, що найперші локомотиви GE для Укрзалізниці будуть оснащені комплектуючими, виробленими в Україні. На даному етапі плануємо закуповувати сигнальні та радіосистеми, певні елементи кабіни і корпусу. Зараз розробляємо детальний покроковий план для збільшення локалізації до 40 % при подальшій реалізації домовленостей згідно з рамковою угодою.

На початку шляху

— Які українські підприємства, крім ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод» (КВБЗ), братимуть участь у проекті? Чи є серед них виробництва, що входять до сфери управління Укрзалізниці?

— У червні 2018 р. в Одесі відбулася перша в Україні конференція GE Transportation для потенційних постачальників комплектуючих і матеріалів у сфері транспортного машинобудування, в якій взяли участь десятки провідних локальних виробників. Цей захід дав старт оцінці можливості виробничих майданчиків щодо участі в проекті. Ми знаходимося на початку шляху і відкриті до співпраці з компаніями-виробниками, які відповідають нашим стандартам, у тому числі з підприємствами, що належать до сфери управління ПАТ «Укрзалізниця».

— Чи планує GE підтримувати вітчизняні компанії, які беруть участь у реалізації проекту, і яким чином?

— Безумовно, ми маємо намір тісно співпрацювати з партнерами для досягнення спільного успіху. В рамках першого етапу ділимося знаннями і міжнародним досвідом GE у сфері локомотивобудування з  КВБЗ. Водночас плануємо взаємодіяти з низкою інших місцевих виробників, щоб допомогти їм успішно пройти процес сертифікації, зокрема аудит в області контролю якості, трудових норм, захисту навколишнього середовища, охорони праці та промислової безпеки. Після цього українські компанії зможуть брати участь у міжнародних тендерах і приєднатися до глобальної мережі поставок GE.

— Коли очікувати вихід першого локомотива на колії України?

— Перші одиниці для фінального складання на Крюківському вагонобудівному заводі будуть відвантажені найближчим часом. І вже до кінця цього року ви зможете побачити локомотиви GE в роботі.

— А чи можна порівнювати ці тепловози, що виготовляються для України, з локомотивами, які випускаються для американського ринку, в Казахстані або в Індії? У чому відмінності?

— Сьогодні експлуатується понад 300 тепловозів ТЕ33АC на просторі з шириною колії 1520 мм, у тому числі в Казахстані, Азербайджані, Туркменістані, Киргизстані і Таджикистані. Вони абсолютно ідентичні тепловозам, які будуть поставлені для України. Основна відмінність від локомотивів GE, випущених для американського ринку, полягає у вазі тепловоза і, відповідно, навантаженні на вісь, яке в Північній Америці вище більш ніж на 30 %. Така різниця зумовлена національними стандартами і можливостями інфраструктури. Порівняно з локомотивами, що випускаються в Індії, TЕ33АC має більшу тягову силу і може експлуатуватися в кліматичних умовах з температурами повітря від —45 до +40 °С. Хочу сказати, що в розробку серії Evolution (до якої належить і TЕ33АC — ред.) з 2005 р. GE інвестувала понад $600 млн. Порівняно з існуючим парком тягового рухомого складу Укрзалізниці нові тепловози дають можливість скоротити споживання пального на 25 %, а мастильних матеріалів — на 80 %. При цьому міжремонтний інтервал збільшений із трьох до 90 днів.

Перспективи сервісу і модернізації

— Хто обслуговуватиме техніку в Україні? Як відбуватиметься підготовка машиністів і слюсарів з ремонту?

— Загальний парк локомотивів GE містить понад 20 тис. одиниць, які експлуатуються у понад 50 країнах світу. Компанія має багаторічний досвід як в обслуговуванні тепловозів, так і в навчанні машиністів і технічного персоналу, організації постачання матеріалів та інструментів, локалізації середніх і капітальних ремонтів обладнання. Зараз ідуть спільні переговори з Укрзалізницею про локальні сервісні рішення, спрямовані на ефективну експлуатацію нового парку. Безумовно, обслуговування й управління передовою технікою має проводитись кваліфікованими фахівцями. Ми будемо раді поділитися нашою експертизою з українськими машиністами та технічним персоналом. Процес важливий, і ми знаємо, як його реалізувати, враховуючи досвід у багатьох країнах.

— Крім будівництва локомотивів, планується ще їхня модернізація. Що зараз робиться в цьому напрямку?

— За останні 10 років GE Transportation розробила і реалізувала проекти з модернізації 2 тис. локомотивів у 27 країнах, включаючи всі основні радянські вантажні тепловози — від маневрового ТЕМ2 і легкого вантажного магістрального 2М62 до важкого магістрального 2ТЕ10. Модернізація забезпечує збільшення потужності, надійності і міжремонтного інтервалу, а також зменшення споживання пального і мастильних матеріалів. Також досягається більш швидка локалізація процесів. Рамкова угода передбачає модернізацію існуючих локомотивів, і ми працюємо над тим, щоб дати старт цьому етапу проекту якомога швидше.

— Яка кількість робочих місць буде створена в результаті реалізації проектів в Україні, і що загалом отримає вітчизняна економіка?

— Ми очікуємо, що в Україні буде задіяна велика кількість компаній, кожна з яких має власну бізнес-стратегію, включаючи план з найму персоналу. Я можу лише сказати, що досягнення 40 % локалізації однозначно справить позитивний ефект як для економіки окремого підприємства, так і країни в цілому. Україна є одним зі світових лідерів у виробництві промислової та сільськогосподарської продукції. Цей факт, а також географічне положення є основою унікального експортного потенціалу нашої країни. Ми сподіваємося, що сучасні локомотиви допоможуть наростити експорт у ключових галузях і, таким чином, сприятимуть довгостроковому економічному зростанню.