ПАТ «Укрзалізниця» — за зближення тарифних класів

ПАТ «Укрзалізниця» проводить роботу щодо наближення тарифних класів на перевезення вантажів. Планується, що зміни, спрямовані на ліквідацію збитковості транспортування ряду товарів, наберуть чинності з 1 липня цього року.

 

 

 

Загальновідомо, що збиткові пасажирські перевезення Укрзалізниця змушена компенсувати за рахунок рентабельної вантажної роботи. Проте не всі знають, що є також групи товарної продукції, які залізничники возять собі у збиток. Таким чином відбувається перехресне субсидування й у сфері вантажних перевезень. Причина —
у застарілій системі тарифних класів, що не відповідає принципам ринкової економіки, загальноприйнятим у європейських країнах, та потребує змін.

Так вже історично склалося, що в Україні та інших пострадянських країнах діє система поділу вантажів на три тарифні класи. І чим нижче ранг, тим менше коефіцієнт до тарифу на перевезення. Окрім того, існує ще одна група — позакласні вантажі. Вони найдешевші за вартістю перевезення.

Збиткові обсяги

Парадокс полягає в тому, що собівартість залізничних перевезень приблизно однакова для всіх груп вантажів, як-то дешевий щебінь або дорогий бензин. А локомотиву все одно, що везти: його двигуни використовують однакову кількість енергоносіїв відповідно до маси потяга та інших чинників. До того ж багато по-різному оцінених вантажів перевозять в одних і тих самих вагонах.

Не впливає напряму градація вантажів і на рівень заробітної плати персоналу або інші складові собівартості, такі як витрати на запчастини та матеріали. Більше того, ціни на них з року в рік зростають і не прив’язані до рівня тарифу.

У результаті виходить невідповідність значної частки низьковартісних вантажів у загальному вантажообігу до заробітку від їх перевезення. Найчіткіше це видно по масових вантажах, що належать до 1 класу. Причина — у від’ємній рентабельності перевезення, яка, наприклад, по цементу при існуючому тарифі дорівнює мінус 4 %.

Зрештою дорожчі вантажі переходять на інші види транспорту: в українських реаліях на вантажні автомобілі, які розбивають дороги. Залізниці ж лишаються збиткові перевезення. Отже, система поділу на тарифні класи не дає можливості розвиватися сталевим магістралям та, зрештою, є збитковою для економіки держави.

Це вже давно зрозуміли в європейських країнах, де такої складної системи не існує, а залізничний тариф єдиний для всіх груп товарів. Зокрема, такий алгоритм успішно застосовується у найближчих західних сусідів — у Польщі.

В Україні поки що не позбулися практики поділу вантажів на класи, більш притаманній радянській плановій, а не ринковій економіці. Проте фахівці ПАТ «Укрзалізниця» напрацювали пропозиції щодо поступового переходу на нову систему.

Нові першокласники

Зближення тарифних класів пропонується за рахунок насамперед перенесення глибоко збиткових позакласних вантажів — щебінь, пісок, гранвідсів, шлаки, зола, сіль — до першого класу. Нині їх перевезення на 25 % нижче рентабельності для власних вагонів та на 37 % — для вагонів перевізника.

Деякі вантажі 1-го тарифного класу, серед яких цукровий буряк, лісоматеріали, цемент, добрива, планується перевести до 2-го класу.

В той же час, до цієї ж середньої групи вже віднесено за наказом Міністерства інфраструктури України від 27 грудня 2017 р. за № 476 ряд вантажів 3-го класу: бензинова сировина (газолін, бензол), натрію гідроксид тощо.

Отже, загалом буде спрощена система визначення вартості перевезень (за рахунок ліквідації позакласної групи) та всі тарифи тяжітимуть до середніх показників, тобто 2-го класу.

Уніфікація порожняку

Разом із тим планується уніфікувати тарифи на перевезення порожніх вагонів. Як не дивно, вони також залежать від класу вантажу, з під вивантаження якого подаються замовнику. Різниця в ціні сягає майже 2,5 раза. У багатьох випадках також не досягається рівень собівартості. Позбутися такої практики планується за рахунок застосування єдиного коефіцієнта.

Прогноз результатів

Як зазначає директор з економіки і фінансів ПАТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев, все це скоротить збитковість окремих перевезень, а за рахунок зменшення перехресного субсидування дасть додатковий дохід залізничній компанії. За підсумками року, якщо така система почне діяти з 1 липня, це принесе понад 2,5 млрд грн. Це забезпечить виконання фінансового плану компанії, яким передбачені суттєві кошти на оновлення галузі, а також дасть можливість компенсувати зменшення прибутків від перевезення понижених в класності вантажів хімічної групи.

Від нововведення держава отримає до бюджету понад 233 млн грн податків. До речі, головним фінансовим документом галузі, ухваленим Кабінетом Міністрів, також передбачено наближення класів.

Для введення в дію змін до Збірника тарифів необхідно лише затвердження Міністерством інфраструктури України відповідного наказу. Він має бути погоджений із іншими відомствами — Міністерством економічного розвитку і торгівлі, Міністерством фінансів, Державною регуляторною службою. Нині проект наказу, розроблений фахівцями ПАТ «Укрзалізниця», перебуває на розгляді профільного міністерства.

Варто додати, що, навіть з урахуванням наведеної реформи, тарифи на вантажні перевезення та транспортування порожніх вагонів в Україні все одно залишаться одними з найнижчих, порівняно з іншими країнами СНД та, тим паче, Євросоюзу.