Перший локомотив «Тризуб» прибуде в Україну вже у серпні

Делегація ПАТ «Укрзалізниця» на чолі з в. о. голови правління Євгеном Кравцовим у липні відвідала підприємства групи General Electric у Сполучених Штатах Америки, де виконується замовлення на першу партію тепловозів для України. Своїми враженнями від поїздки кореспондент газети «Магістраль» попросив поділитися учасників делегації.

Зазначимо, що на всіх опитаних керівників компанії відвідини виробництва у містах Ері та Гров-Сіті у штаті Пенсильванія справили позитивні враження. Виробництво має високий технологічний рівень, що характеризується інноваційними підходами до всіх процесів.

 

 

Як локомотив отримав назву

Про виконання графіка робіт й подальші перспективи оновлення тягового рухомого складу розповів директор з економіки і фінансів ПАТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев.

— Розкажіть про загальні враження від поїздки та її результати.

— Ми змогли оглянути й оцінити безпосередньо процес виготовлення дизелів та збирання локомотивів для Укрзалізниці. Побачили, що тепловози перебувають на різних стадіях готовності. Роботи йдуть відповідно до затвердженого у контракті графіка, зривів за термінами поставок не передбачається. А це означає, що вже найближчим часом, у серпні, перші локомотиви надійдуть до України.

— Коли ж локомотиви братимуть участь безпосередньо в перевізному процесі?

— Необхідно ще буде доопрацювати поставлені тепловози на 10 % локалізації, після дооснащення провести випробування. Сподіваюся, що вітчизняні підприємства, які братимуть участь у локалізації, зокрема Крюківський вагонобудівний завод, зможуть оперативно та швидко надати нам локомотиви в остаточному вигляді. Думаю, що це станеться у вересні—жовтні. А до лютого—березня 2019 р., маю надію, всі 30 локомотивів (передбачених проектом на цьому етапі, — прим. ред.) повноцінно долучаться до щоденної роботи. І таким чином підсилять тяговий потенціал Укрзалізниці.

— Чи розглядаються підприємства Укрзалізниці як партнери локалізації?

— У рамках проекту локалізації партнери з GE проводять перемовини з різними підприємствами в Україні. Проте можу зауважити, що наші локомотиворемонтні заводи сьогодні на повну силу працюють, аби підтримувати у робочому стані наявний парк. Тому варто зважати на те, щоб разом із локалізацією ми не знизили темпи ремонтів.

— Яким чином тепловози отримали назву «Тризуб»?

— У американських виробників є традиція присвоювати імена новим локомотивам. Це аналогічно до того, як мають свої назви автомобілі для спрощення ідентифікації. Таку ідею запропонували і нам під час урочистого відкриття серії в ході поїздки. Делегація спільним рішенням обрала для першого зразка назву «Тризуб». Отже, думаю, і щодо всієї серії до звичної номерної класифікації, закладеної під час виготовлення, буде додано таке найменування. Мені назва здається знаковою, адже заміна нашого тягового рухомого складу посилює економічну незалежність країни, забезпечує розрив зв’язків із Радянським Союзом, де було виготовлено більшість локомотивів, які сьогодні в нас функціонують...

— Які подальші кроки у співпраці з GE?

— Є чітке розуміння того, що ми б хотіли продовжувати та розширювати співпрацю, адже весь проект загалом передбачає значно більшу кількість нових і модернізованих тепловозів — на загальну суму майже $ 1 млрд. Нинішній стан справ із виготовленням локомотивів дає нам змогу провадити подальші переговори щодо цього. І в останні місяці поточного року маємо вийти на наступні показники, що буде внесено до фінансового плану компанії на 2019 р.

 

Нові інвестиції

Про фінансування проектів з оновлення тяги розповів директор Департаменту інвестиційної політики ПАТ «Укрзалізниця» Володимир Кузьо.

— Чи йшлося в ході поїздки про майбутнє фінансування проектів оновлення тягового рухомого складу Укрзалізниці?

— Так, ми проводили перемовини щодо умов і джерел фінансування. Розглядаємо декілька варіантів, аби за рахунок доступних умов кредитування продовжити фінансування програми оновлення парку локомотивів для Укрзалізниці. Обговорюємо пряме фінансування, зокрема від міжнародних фінансових організацій, з міжнародних ринків капіталу, за участі експортно-кредитних агентств. Найближчим часом плануємо завершити такі перемовини й отримати оптимальні для компанії умови.

 

 

Орієнтир для ефективності

У свою чергу директор із стратегічного розвитку та інвестиційної політики ПАТ «Укрзалізниця» Антон Саболевський вважає, що організація виробництва тепловозів може бути орієнтиром для розвитку української залізничної компанії, а самі тепловози стануть рушійною силою для реформ у галузі.

— Ваші найяскравіші враження від поїздки?

— Найбільше вразило, що на заводі з виробництва дизельних двигунів для тепловозів у Гров-Сіті працює лише 200 людей. При цьому підприємство минулого року виготовило 1,6 тис. двигунів! Приблизно 30 складних великих конструкцій на тиждень. І не лише двигунів для тепловозів, а й, зокрема, для морських суден. Якщо порівняти з нашими підприємствами, котрі ремонтують умовно чотири—п’ять локомотивів на місяць, але кількість працівників становить понад 1 тис., то стає очевидним, що в нас є величезний потенціал для збільшення продуктивності та інвестицій у локомотиворемонтну галузь... Також сподобалася висока культура виробництва. Зокрема, відполірована до дзеркального блиску підлога. Крім того, на підприємстві зведено до мінімуму викиди в атмосферу.

— Що ще цікавого й корисного було? І що, на вашу думку, варто впровадити у нас?

— Здивував головний офіс компанії GE у Чикаго. Там власні окремі кабінети мають лише генеральний директор і два його заступники. Всі інші керівники та їхні підлеглі перебувають разом у великих приміщеннях — у «відкритому просторі». Це дає змогу швидко приймати рішення. Також цікаво було відвідати центр з оперативного управління локомотивами. Сюди надходить інформація про всі 17 тис. локомотивів GE, що експлуатуються по всьому світу: в США, Казахстані, Туреччині, Індії та інших країнах. Підрозділ відповідає за те, щоб локомотиви якомога швидше виходили з ремонту. Зважаючи на значні обсяги роботи, вражає те, що там працює лише п’ять осіб.

— А на чому ґрунтується принцип роботи такого центру?

— Річ у тім, що для діагностики на кожен локомотив встановлено майже 250 датчиків, які контролюють параметри роботи. Дані з них аналізуються в автоматичному режимі, після чого видається блок попереджень про те, на що потрібно звернути увагу при обслуговуванні та ремонтах. Тобто, коли локомотив заходить у депо, персонал має перелік того, що необхідно здійснити на додаток до регламентних робіт. Це допомагає заздалегідь планувати поставки запчастин, забезпечувати вищий ступінь технічної готовності до проведення операцій. Загалом автоматизація та цифровізація керування й виробництва забезпечують зменшення кількості персоналу та покращення якості процесів. Нам потрібно переймати передовий західний досвід у цій сфері.

— Наскільки виконання замовлення Укрзалізниці важливе для американського виробника?

— На головному локомотивобудівному заводі в Ері працює 3 тис. робітників. Загалом же підприємство забезпечує роботою в регіоні понад 10 тис. осіб. Отже, виконання контракту є важливим і для цього регіону США.

— Якими є перспективи подальшої роботи з GE?

— Як зазначалося, 30 локомотивів — лише перша партія. Надалі передбачається закупівля ще до 200 нових машин. Рішення щодо точної кількості буде прийнято після отримання досвіду введення в експлуатацію перших локомотивів. Нинішній робочий парк магістральних тепловозів Укрзалізниці становить 240—250 одиниць. Проте нові локомотиви спроможні замінити кілька старих. І загалом, у моєму розумінні нові тепловози є ключовим фактором реформування локомотивного господарства Укрзалізниці та нашого підходу до організації перевезень.

— Що саме маєте на увазі?

— Нині наші локомотиви мають малі плечі обслуговування, адже їм доводиться заходити на технічне обслуговування кожні три—чотири доби. Тепловозам GE така процедура потрібна раз на 90 діб. Це дає можливість зовсім по-іншому підійти до роботи локомотивів, суттєво підвищити ефективність їх використання. У мене великі сподівання, що нова техніка приведе нас до впровадження сучасних техпроцесів, дасть змогу зменшити операційні витрати на пальне, масло, обслуговування. У підсумку це забезпечить вивільнення коштів для подальших інвестицій у тепловози, електровози, вагони або інфраструктуру.

— Чи порушувалися питання підготовки персоналу та сервісного обслуговування техніки в Україні?

— Так. Проте в основному ці питання обговорюються в Україні. Представники GE — часті гості в Укрзалізниці. Детальніше про це можуть розповісти відповідні фахівці.

 

 

Терміни поставок скорочено

Про результати поїздки, походження назви локомотивів і терміни поставок розповів в. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов.

— Які головні результати поїздки?

— Під час візиту до Сполучених Штатів Америки фахівці Укрзалізниці переконалися, що будівництво локомотивів для України провадиться з дотриманням найвищих стандартів якості. Крім того, з боку американського виробника є запевнення, що вся перша партія із 30 локомотивів GE TE33AC буде поставлена в Україну в поточному, 2018-му, році. Хоча раніше передбачалося здійснення таких поставок упродовж 2018—початку 2019 рр.

— Звідки така назва тепловозів — «Тризуб»?

— На заводі в Ері працюють, у тому числі, українці, нащадки перших іммігрантів, які переїхали до Пенсильванії в 1950-х роках, після Другої світової війни. Відомо, що українські переселенці називали свої осередки «Тризуб» чи «Тризубівка». Вони ставали центрами культурного, спортивного та громадського життя українців. Загалом тризуб є давнім символом. Його найдавніше зображення, віднайдене археологами, датується X ст. Припускають, що це був магічний знак роду, оберіг.  Отже, прийнято рішення дати саме таку назву новим локомотивам. Крім того, є певна символічність у тому, що 25 лютого 2018 р. відзначалося 100 років, відколи тризуб став державним гербом УНР, а наш контракт і рамкова угода з General Eleсtric були підписані 23 лютого 2018 р.

— Чи проводяться переговори щодо оновлення парку інших типів тягового рухомого складу, зокрема електровозів?

— Компанія веде активні перемовини зі світовими виробниками тягового рухомого складу, зокрема електровозів. Йдеться про Alstom, Bombardier, CRRC, Siemens. Рішення щодо вибору постачальника цього виду тяги має бути прийняте на конкурсній основі до кінця 2018 р.