Податок на землю під смугами відведення залізниці є лише в Україні

08 квітня 2019, 11:14
Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци!
Ілона Мироненко, «Магістраль». Інфографіка Олексія Посудієвського

Для Укрзалізниці в чотири рази зріс коефіцієнт зі сплати земельного податку у 2019 р. Через це товариство має віддати 4,2 млрд грн, що втричі більше, ніж минулоріч. Таким чином, враховуючи інші податки, рівень податкового навантаження на залізничну компанію зріс до 51—57 %. Чи відповідає він практикам розвинених країн світу?

Причиною такого стану речей стали зміни у Податковому кодексі України, що набули чинності з 1 січня 2019 р. Залізнична галузь повністю позбавлена пільги зі сплати земельного податку в розмірі 25 % нарахованої ставки.

Як повідомив директор з економіки і фінансів АТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев, наявний рівень податкового навантаження на залізничну компанію зріс до 51— 57 %. Цей показник перевищує збір в Японії та країнах Західної Європи, де сягає максимально 37 %. Також варто зазначити, що за кордоном залізничні колії не обкладаються жодним податком. Це стосується не лише розвинених країн Заходу, а й сусідніх Польщі та Білорусі.

На думку Андрія Рязанцева, державі, котра хоче підвищити податкові надходження, та підприємствам, які прагнуть їх зменшити, потрібно шукати компроміс: «Необхідно встановлювати оптимальне податкове навантаження, щоб платники відносно безболісно для своїх фінансів сплачували встановлені платежі, отримуючи за це адекватні суспільні послуги».

Висловився з цього приводу і голова Асоціації власників вагонів Олександр Криворучко. На своїй сторінці у Facebook він написав, що балансоутримувачі доріг не сплачують податок на землю, мовляв, чому це має робити Укрзалізниця? Він також нагадав, що раніше вже виникали ситуації, коли місцева влада самовільно підвищувала ставку податку на землю для товариства заднім числом. Загалом у користуванні Укрзалізниці перебуває майже 134 тис. га землі. В межах одного населеного пункту це в середньому 10—25 га, і підвищення навіть на 1 % може вартувати компанії сотень тисяч гривень. Відтак, на думку фахівця, за підсумками року означена нині сума у 4,2 млрд грн може виявитися ще більшою.

 

Генеральний директор Федерації роботодавців України Руслан Іллічов:

«Вимальовується дуже цікава картина, коли держава, з одного боку, обкладає Укрзалізницю додатковим податком. А з іншого, нібито надає соціальні гарантії на перевезення пільгових категорій населення, при цьому їх не компенсує. Фактично держава перевозить пільговиків за рахунок Укрзалізниці та вантажовідправників, які змушені погодитися на підвищення тарифу. Покажіть бодай одну залізницю в світі, котра возить пасажирів собі у збиток. Немає таких. Ми, підприємці, які користуються послугами Укрзалізниці, вважаємо, що така ситуація неприпустима. У світовій практиці податком не обкладається земля, надана залізниці у межах смуг відведення. Тому, по-перше, на президії Федерації роботодавців України, що відбулася 21 березня, ми ухвалили рішення спільно з Укрзалізницею звернутися до Кабінету Міністрів України та до профільного комітету Верховної Ради щодо підготовки Закону України про повернення пільги на земельний податок для залізниці в межах смуги відведення розміром у 25 % відповідно до ст. 274 і 277 Податкового кодексу України. По-друге, будемо вимагати, щоб згідно зі ст. 10 Закону України «Про залізничний транспорт» держава нарешті почала відшкодовувати збитки за перевезення пільгових категорій населення. Якщо ж вона не може виконати своє зобов’язання, то його треба відмінити».

 

Magistral logo

Поширити y соціальній мережі


Читайте також



Чи не хочете поділитися своїми думками з цього приводу?