ЄБА допоможе Укрзалізниці з корпоратизацією

Про допомогу Європейської Бізнес Асоціації в корпоратизації Укрзалізниці, про погляд ринку на зміни, що відбуваються в компанії, та умови, за яких впровадження дерегуляції вагонної складової залізничного тарифу буде успішним, розповів кореспонденту газети «Магістраль» співголова логістичного комітету ЄБА Юрій Вахель.

— Як бізнес-середовище ставиться до вступу Укрзалізниці до Європейської Бізнес Асоціації?

— Учасники Асоціації неоднозначні у своєму ставленні до такого факту через певний досвід взаємодії з компанією. Це не вина нинішнього менеджменту Укрзалізниці, адже негативний імідж державного товариства формувався протягом не одного десятиріччя. Якщо компанія хоче піднятися до європейських стандартів, їй потрібно прагнути неможливого й робити найкраще. Аби відчути зміни, які зараз відбуваються в державному товаристві, має минути певний час.

Важливо, щоб завершення корпоратизації проходило відкрито й зрозуміло для бізнесу. Всі компанії-члени ЄБА мають певну структуру бізнесу, до якого повинна прагнути й Укрзалізниця. Коли інвестор хоче зайти в ту чи іншу сферу, він в першу чергу моніторить фінансову звітність. Якщо трапляються незрозумілі операції фінансового характеру, проект позиціонується як ризикований. І тут немає якихось моральних питань чи упереджень, інвестор керується бізнес-категоріями.

Укрзалізниця почала позиціонувати себе як бізнес, тож має відповідати цьому формату. Під час вступу до Асоціації керівництво товариства поручилося, що компанія буде приведена до сучасних бізнес-стандартів, а корупційні ризики зведуть нанівець. ЄБА може і хоче допомогти у вирішенні цих завдань. Бізнесу потрібна успішна Укрзалізниця, бо від її діяльності залежить успішність усіх компаній, які входять до Асоціації.

— Які інструменти є в Асоціації, щоб допомогти Укрзалізниці досягнути сучасних бізнес-стандартів?

— Маємо багато майданчиків для перемовин та реалізації ініціатив. На базі відкритих комітетів (такими є податковий і митний) всі члени Асоціації можуть провадити свою діяльність. Тобто ЄБА для Укрзалізниці може стати майданчиком для перемовин із державними органами, з якими ми завжди тісно співпрацюємо за всіма лобінговими ініціативами.

Крім того, основне завдання комітету з логістики — це підтримка розвитку інфраструктури, саме тому ми впроваджуємо зміни до чинного законодавства. Бізнес наповнює державний бюджет, і представники влади повинні розуміти важливість здійснення реформ задля покращення інвестиційного клімату, якісної інфраструктури та захисту бізнесу.

Багато наших заходів дають можливості нетворкінгу, що є одним із інструментів пошуку партнерів, колег та інвесторів. А в Центрі професійного розвитку Асоціації — безліч програм, які базуються на світових стандартах чи на досвіді найуспішніших українських компаній. Вони стануть поштовхом для розвитку персоналу і ключових осіб у підприємстві, що нині є запорукою успішності компанії.

— Чи змінюється Укрзалізниця?

— Сьогоднішня команда починає не з нуля, а з мінусів, і ми це розуміємо. Керівництву Укрзалізниці потрібно не лише фізично оновити активи, закупити новий рухомий склад, а й, що важливіше, вибудувати систему довіри до компанії, бо вона сьогодні все ще досить слабка. Це робота не одного дня. Зі свого боку ЄБА готова бути фасилітатором (від англ. facilitate — допомагати, полегшувати, сприяти) під час цих перетворень. Адже «здоров’я» компанії важливе не лише для нашого комітету, а й для всієї країни. Від того, в якому стані приїде український зерновоз до Європи, якою побачать іноземці залізничну інфраструктуру й пасажирський рухомий склад, залежить не лише образ Укрзалізниці, а й усієї країни, тобто нас із вами.

Тут ключову роль відіграє діалог, розгляд питань і знаходження консолідованих рішень. За останні два роки в цьому плані багато чого змінилося. Так, сезон 2018 р. логістичного комітету відкрила команда Укрзалізниці, аби з перших уст донести бізнесу принципи дерегуляції вагонної складової залізничного тарифу. І так повинно бути, бо в результаті діалогу не лише озвучують ідеї, а й є можливість знаходити інструменти для їх якнайкращої реалізації. Дуже хочеться, щоб задум виходу вагонів на ринок через дерегуляцію вагонної складової був позитивним досвідом.

— Що, на вашу думку, потрібно для успішної реалізації нової системи дерегуляції?

— Сьогодні важливо зняти всі питання бізнесу до нового механізму. Потрібно відпрацювати низку технічних моментів. Менеджменту Укрзалізниці необхідно реагувати на всі інформаційні запити, бо бізнес підозрілий через попередній негативний досвід спів-праці.

Думаю, що про успішність проекту потрібно дбати зараз, з точки зору комунікації, розкриття й обґрунтування ідеї. Укрзалізниця має проінформувати: «Ми в це вкладаємо таку от економіку й бачимо, що має бути ось цей ефект». І бізнес буде оцінювати та аналізувати інформацію.

Аби директорам профільних департаментів Укрзалізниці не обривали телефони, необхідно розробити FAQ — такий собі довідник питань, що найчастіше виникають під час роботи системи, й відповіді на них. Прості лаконічні зрозумілі відповіді за принципом «чим простіше, тим краще» зроблять нововведення більш прогнозованим і зрозумілим. Ми готові долучитися до розробки такого довідника й надати питання, що, на нашу думку, виникатимуть у багатьох учасників процесу.

— Що б ви побажали залізничникам?

— Сміливості, куражу, наполегливості, впевненості у своїх силах. Не бійтеся покладатися на тих, хто вірить у вас. Карт-бланш у компанії від бізнесу досить великий.