Тарифи отримали підтримку

ПАТ «Укрзалізниця» необхідна індексація тарифів на вантажні перевезення у 2017 р. Підстав і доводів у товариства для цього достатньо. Про це залізничники заявляли під час проведення конференції з обговорення проекту наказу щодо індексації тарифів з 1 жовтня на 22,5 %. Захід пройшов 22 вересня за ініціативи Державної регуляторної служби України.

«Ми максимально прозорі. Відкрили всі статті фінансового плану товариства на поточний рік. Крім того, вперше домовилися сісти за стіл переговорів з клієнтами щодо фінплану на 2018 р., стосовно якого пропонуємо простий і зрозумілий механізм прив’язки до макроекономічних показників, який має зняти 80 % питань при обговоренні рівня тарифів», — заявив в.о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов. Він підкреслив, що індексація проводилась і в попередні роки, проте останнього разу розмір тарифів був переглянутий у квітні 2016 р. З того часу істотно зросли ціни, зокрема, на комплектуючі для ремонту та виготовлення вагонів. Лише з початку поточного року вартість продукції вітчизняних металургів для залізничників збільшилася на 20 % і більше. Проте, навіть незважаючи на збільшення обсягів виробництва та сприятливу нині світову кон’юнктуру ринку, профільні асоціації металургійних підприємств продовжують «співати» традиційну пісню про те, що індексація тарифів погубить їхні заводи.

Між тим перед ПАТ «Укрзалізниця» постають нові виклики. Це, зокрема, масовий відтік кадрів за кордон через низький рівень заробітних плат. На цій проблемі особливо наголосив голова Профспілки залізничників та транспортних будівельників України Вадим Бубняк. «У нас критично не вистачає робітників основних спеціальностей. Наприклад, на станції Батьове начальник станції працює складачем поїздів. Це від хорошого життя? Скоро на возах будемо їздити», — попередив учасників зборів профспілковий лідер.

Низькі зарплати та нестача рухомого складу — одні з наслідків занижених тарифів. «Залізнична галузь може стати локомотивом економіки — завантажити машинобудівні підприємства. Проте, коли тариф на вагон ПАТ «Укрзалізниця» становить 160 грн, а його ринкова вартість 600—700 грн (тобто втричі вища), ніхто не буде вкладати у будівництво рухомого складу», — заявив народний депутат і один з керівників Федерації роботодавців України Анатолій Гіршфельд. За його словами, завантаження вітчизняних машинобудівних підприємств дасть такий ефект, коли завдяки залученню високотехнологічних виробництв з кожної вкладеної в економіку країни гривні повернеться в п’ять разів більше. І цього не може бути в металургійній галузі, яка повністю залежить від ситуації на сировинних світових ринках.

Індексацію вантажних перевезень підтримали і аграрії. Зокрема, заступник генерального директора компанії «Нібулон», екс-голова Української зернової асоціації Володимир Клименко заявив: «Я не бачу причин, чому аграрії сьогодні повинні бути проти індексації тарифів. Ми — за. Проте хотіли б, аби за виручені кошти компанія закуповувала зерновози», — наголосив він, привітавши також ініціативи ПАТ «Укрзалізниця» щодо відкритості інформації про фінансову діяльність та впровадження системи автоматизованого розподілу вагонів.

Відкритість інформації щодо фінплану галузі позитивно оцінила і голова Державної регуляторної служби Ксенія Ляпіна. «ПАТ «Укрзалізниця» підготувалося на високому рівні (щодо аргументації своєї позиції — авт.). Отже, я не бачу причин, чому ми повинні відмовляти в індексації тарифів у цьому році. Проте фахівцям необхідно прорахувати, на яку саме суму, аби і «Укрзалізниця» могла освоїти виручені кошти, і підприємства були рентабельними», — зауважила вона. На її переконання, наказ має пройти всі стадії, передбачені процедурою. У той же час голова Державної регуляторної служби не виключає, що тариф може бути змінений вже з 1 жовтня, якщо Мінінфраструктури поквапиться внести необхідні, на її думку, зміни.

Нагадаємо, що нещодавно Кабінет Міністрів України ухвалив фінансовий план ПАТ «Укрзалізниця» на 2017 р., у якому закладено індексацію вантажних тарифів з 1 жовтня на 22,5 %. За рахунок цього планується виручити 2,7 млрд грн, які будуть спрямовані на оновлення основних засобів.

Раніше Державна регуляторна служба відмовилась індексувати залізничні тарифи з 1 березня 2016 р. на 25 %.