Міністерство інфраструктури України, Укрзалізниця та компанія Wabtec Corporation (GE Transportation) підписали меморандум про взаєморозуміння, який передбачає спільну роботу сторін для підписання договорів на поставку 2020 р. 40 нових локомотивів. Кореспондент «Магістралі» з’ясовував, де працюватиме нова техніка та як зарекомендували себе майже впродовж року експлуатації наявні тепловози ТЕ33AС, наскільки вони ефективніші порівняно з попередниками.

 

Про особливості та перспективи тягового рухомого складу розповів перший заступник директора Департаменту локомотивного господарства АТ «Укрзалізниця» Ігор Режило.

 

— Які обсяги роботи здійснили у 2019 р. нові локомотиви ТЕ33AС?

— Загальний пробіг 30 локомотивів за підсумками минулого року вже перевищив 4,6 млн км. Обсяги перевезень — понад 12,2 млрд ткм брутто, що становить приблизно 30 % від загальної виконаної роботи у вантажному русі теплотягою
АТ «Укрзалізниця». Цього вдалося досягти за рахунок збільшеного до 41 % середньодобового пробігу, порівняно з іншими тепловозами.

— Наскільки експлуатаційні показники кращі? Зокрема, чи виправдалися очікування щодо зменшення витрат пального?

— Досвід експлуатації ТЕ33АС засвідчив їхню вагому ефективність перед наявними типами тепловозів, задіяних у перевізному процесі товариства. Зокрема, крім пробігу, до 30 % збільшилася середньодобова продуктивність.

 

Коефіцієнт технічної готовності локомотива зріс на 25 %, водночас значно знизилися витрати на технічне обслуговування й ремонт до 80 %. Що ж до питомих витрат, то вони зменшилися до 20 %.

 

— Зазвичай при впровадженні нової техніки не обходиться без відмов і позаштатних ситуацій. Скільки таких випадків було, і як вирішували питання?

— Упродовж 2019 р. виникали гарантійні випадки виходу з ладу вузлів та обладнання локомотивів ТЕ33АС. Їх усував виробник у межах виконання своїх зобов’язань у встановлені терміни. У разі виявлення відмов або зауважень щодо роботи тепловозів, згідно з договором фінансового лізингу, технічний консультант компанії-виробника разом із фахівцями Мелітопольського локомотивного депо вживають відповідних організаційно-технічних заходів щодо їхнього усунення.

— Як проводиться навчання персоналу для обслуговування тепловозів, зокрема локомотивних бригад?

— Наразі навчання пройшли вже 278 працівників. У першому кварталі поточного, 2020-го, року заплановані заняття для ще 150 осіб.

— Нещодавно Укрзалізниця підписала меморандум з Wabtec Corporation (до неї увійшла компанія-виробник GE Transportation) та проводить перемовини стосовно придбання ще 40 тепловозів. На яких напрямках передбачається використовувати ці локомотиви у разі надходження?

— Планується задіяти їх як на теперішніх дільницях експлуатації ТЕ33АС (Запоріжжя—Волноваха, Волноваха—Мелітополь, Долинська—Миколаїв, Миколаїв—Апостолове), так і на нових напрямках. Це лінії різних регіональних філій: Білгород-Дністровський—Ізмаїл, Ковель—Ізов, Житомир—Коростень—Калинковичі, Здолбунів—Сарни—Лунинець.

 

— Скільки ще таких тепловозів потрібно в локомотивному господарстві?

— Нині АТ «Укрзалізниця» експлуатує приблизно 200 вантажних тепловозів, спроєктованих і виготовлених у 70—80 роках минулого століття. Вони вже вичерпали подвійний термін служби. Такі машини в експлуатації потребують збільшених до 40—60 % витрат на ремонт і поточне утримання, мають низьку економічність порівняно із сучасними. Також вони не можуть забезпечити належного підвищення швидкостей руху вантажних і пасажирських поїздів. Крім того, ці локомотиви здійснюють значний шкідливий влив на навколишнє середовище. Отже, найближчим часом необхідно замінити їх новими.