Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци! Заміна імпорту: на що здатен вітчизняний виробник

АТ «Укрзалізниця» в 2018 р. зменшило частку імпортних комплектуючих, що закуповуються для ремонту рухомого складу, на понад 12 млн грн. Цього вдалося досягти за рахунок переорієнтації на продукцію вітчизняних виробників. Ми проаналізували стан справ з імпортозаміщенням у галузі, проблемні питання та перспективи.

Заміщення імпортних запчастин для рухомого складу продукцією вітчизняного виробництва є одним із важливих напрямів реалізації технічної політики Укрзалізниці. Це дає можливість економити кошти, підвищити надійність поставок та актуально для економіки країни загалом. Останнім часом до цього переліку додався ще фактор державної безпеки щодо заміни продукції російського походження.

Пропозиції на мільйони

Найбільшу кількість іноземних запчастин містить тяговий рухомий склад.
Основна маса локомотивів, що експлуатуються на Українській залізниці, виготовлена за часів, коли існувала кооперація між підприємствами з різних республік Радянського Союзу, отже, в них багато комплектуючих, зокрема, виробництва Росії. Інша частина тягового рухомого складу була виготовлена у країнах соцтабору, розташованих у Східній Європі. Це, зокрема, Чехія та Угорщина.

Нині, за даними Департаменту розвитку і технічної політики Укрзалізниці, найбільше з-за кордону закуповується запчастин: для тепловозів 2ТЕ116, 2М62, 2ТЕ10 (орієнтовна сума закупівель станом на кінець листопада — 27 млн грн), для електропоїздів ЕР (12,7 млн грн) та дизель-поїздів Д1 (10,4 млн грн).

Укрзалізниця вже не перший рік проводить активну роботу з виробниками щодо заміщення запчастин. Зокрема, за цим посиланням на офіційному сайті компанії можна ознайомитися з переліком гостро необхідної продукції, що пропонується для освоєння українським підприємствам. Список містить понад 200 позицій. Здебільшого по локомотивному господарству, а також по господарствах: вагонному, пасажирських перевезень, колійному, енергопостачання, СЦБ тощо. Фахівці Укрзалізниці направили відповідні запити на деякі вітчизняні підприємства.

Проте, як відзначають у профільному департаменті, основна проблема полягає в невеликих обсягах закупівель, тоді як виробникам, аби покрити витрати на налагодження виробництва та отримати прибуток, необхідні масові довготривалі поставки.

Незважаючи на це, є певні зрушення. Зокрема, зменшилася частка імпортних комплектуючих для електровозів серії ЧС. Вітчизняні виробники освоїли виготовлення частини з них, і за рахунок цього Укрзалізниця поточного року знизила витрати на понад 12 млн грн. Йдеться, зокрема, про повідець та хрестовину карданної передачі для локомотивів ЧС4.

 

Виготовлено в Україні

Серед вдалих прикладів імпортозаміщення можна також відзначити деякі запасні частини для пасажирських вагонів. Зокрема, впроваджено виготовлення гідравлічних гасників коливань типу ГКГ-ЦП-190. Ця продукція виробництва ТОВ «НПП «ПРОК» (м. Дніпро) характеризується збільшеним міжремонтним пробігом (до 1 млн км) порівняно з російським аналогом. За кілька років вироблено вже майже 4 тис. вітчизняних гасників коливань. Крім того, налагоджене виробництво композиційних колодок 2ТР-155 із чавунними вставками (ТОВ «БЦЗ «Трібо», м. Біла Церква).

Окремим напрямом є виготовлення комплектуючих, що вже не постачаються закордонними заводами-виробниками. Це, наприклад, дахові кліматичні системи, які встановлюються на пасажирські вагони замість німецьких МАБ-ІІ. Таку продукцію робить ПАТ «Завод «Екватор» (м. Миколаїв).

Для забезпечення більш плідної співпраці в цьому напрямі АТ «Укрзалізниця» розпочало створення Асоціації виробників та споживачів продукції залізничного транспорту.

Велика робота щодо імпортозаміщення проводиться на заводах Укрзалізниці. У 2018 р. афілійованими підприємствами — «Дніпропетровський тепловозоремонтний завод», «Запорізький електровозоремонтний завод» та «Львівський локомотиворемонтний завод» — освоєно випуск 106 найменувань запасних частин. Однак, як відзначають у філії «Центр забезпечення виробництва» АТ «Укрзалізниця», укласти угоди з підприємствами на їх постачання поки проблематично через відсутність положення про філії. Цей документ наразі проходить узгодження в департаментах компанії.

Задля зменшення частки імпортних запасних частин та для підтримки вітчизняної промисловості виставляються вимоги щодо локалізації виробництва нового рухомого складу. Приклад — американські тепловози ТЕ33АС, які вже з першого зразка містять українські комплектуючі.