УЗ перевозить фастівчан попри відсутність компенсації

Право на перевезення пільгових категорій громадян передбачене понад 30 правовими актами, а міські ради мають компенсовувати перевізникам вартість придбаних квитків пільговиками із власного бюджету внаслідок реалізації в Україні політики децентралізації. Роз’яснення з таким змістом представники ПАТ «Укрзалізниця» надіслали виконавчому комітету Фастівської міської ради. Як відомо, з цього регіону вже не перший рік не надходять кошти на покриття витрат, а мерія відмовляється підписувати договори про співпрацю із залізничниками.

Пояснили процедуру

Субвенцію до місцевих бюджетів на покриття витрат на проїзд пільговим категоріям населення з державного бюджету не передбачено з 2016 р. Про це у листі до Фастівської міської ради зазначає в. о. директора Департаменту економіки, планування та бюджетування ПАТ «Укрзалізниця» Володимир Кулачок.

«В умовах поглиблення децентралізації влади та розширення повноважень органів місцевого самоврядування одним із ключових завдань є наближення фінансування послуг до рівня, де вони надаються, — йдеться у письмовому зверненні Володимира Кулачка. — Таким чином, місцеві органи самоврядування мають можливість самостійно передбачати видатки, забезпечуючи при цьому контроль за ефективним і цільовим використанням коштів».

Звернулись до Кабміну

Щоб полегшити облік пільговиків та процедуру виплати компенсацій пасажирам, які проживають у регіоні, ПАТ «Укрзалізниця» звернулося з листом до Прем’єр­-Міністра України з проханням внести зміни до Порядку надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах, передбаченого Постановою Кабміну від 14.03.2018 р. за № 197. У зверненні попросили внести зміни до Порядку та передбачити надання пільг у готівковій формі для пенсіонерів за віком для оплати проїзду залізничним транспортом. Адже, як свідчить облікова форма про недоотримані кошти за перевезення, витрати на проїзд пенсіонерів за віком у 2017 р. становлять 89,2 % загальної суми наданих послуг окремим категоріям громадян.

У мерії боргів не бачать

Повертати гроші за пільгові перевезення виконком Фастівської міськради відмовляється. Мовляв, пільги гарантує держава, тому й фінансуватись вони повинні з державного бюджету. Про це повідомив нам у листі міський голова Фастова Михайло Нетяжук.

«Основним Законом — Конституцією України — у ст. 142 передбачено, що витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою. У Законах України про Державний бюджет на 2016­-й, 2017-­й, 2018­-й рр. взагалі не передбачені державні субвенції місцевим бюджетам щодо відшкодування перевізникам витрат за перевезення пільгових категорій громадян», — повідомив міський голова Фастова. Хоча Михайло Нетяжук погоджується: компенсація пільг можлива, проте за умови, якщо таке рішення прийме міська рада.

«Кошти з місцевих бюджетів можуть бути виділені на вищезазначену компенсацію, якщо відповідною місцевою радою приймалося рішення про надання таких пільг та за умови прийняття відповідної програми. Станом на 19 червня 2018 р. жодного такого рішення Фастівська міська рада не приймала і конкретні пільгові категорії громадян, проїзд яких у залізничному транспорті мав би компенсовуватися, не визначалися», — йдеться у листі міського голови.

Поки міський голова Фастова відмовляється від співпраці, Укрзалізниця продовжує надавати послуги з перевезення у приміських електропоїздах громадянам, які не платять за проїзд, та несе збитки. Це може призвести до того, що електричок, які курсують з Фастова, поменшає.

 

Заступник начальника Департаменту приміських пасажирських перевезень Олег Боков:

«Окрім того, що місцеві органи виконавчої влади відмовляються компенсувати збитки за перевезення пільгових категорій громадян, не виконуються вимоги ст. 10 Закону України «Про залізничний транспорт», яка передбачає залучення коштів місцевих бюджетів на придбання електропоїздів та дизель­-поїздів для приміського сполучення. Гроші на придбання рухомого складу жодного разу не виділялися. Систематичне недоотримання коштів від місцевих органів виконавчої влади не дає змоги в повному обсязі забезпечити придбання запасних частин, що негативно впливає на технічний стан, безпеку руху та призводить до зниження якості обслуговування пасажирів. Також така ситуація може призвести до значного скорочення обсягів приміського руху, зокрема відміни зупинок, скорочення маршрутів прямування чи повної відміни частини приміських поїздів».