В Європейській Бізнес Асоціації обговорили переваги дерегуляції вагонної складової

ПАТ «Укрзалізниця» веде активний діалог з партнерами щодо деталей впровадження дерегуляції вагонної складової. Такий захід, зокрема, відбувся в Європейській Бізнес Асоціації (ЄБА), членом якої віднедавна є товариство. Причини, етапи та нюанси нововведення обговорювалися під час засідання профільної робочої групи комітету з логістики асоціації, що відбулося 22 січня.

Виступаючи перед клієнтами­вантажовласниками, операторами перевезень і експедиторами, в. о. голови правління ПАТ «Укр­залізниця» Євген Кравцов зазначив, що хотів би бачити майданчик ЄБА як один з інструментів для отримання зворотного зв’язку з учасниками ринку щодо впровадження дерегуляції вагонної складової плати за перевезення.

Він детально розповів про причини, етапи введення в дію та наслідки для економіки від нововведення. Євген Кравцов повідомив, що
головна мета впровадження дере­гуляції — повернути в компанію кошти, котрі нині становлять різницю між номінальною та реальною вартістю вагона на ринку перевезень. Внаслідок багаторічного жорсткого обмеження рівня тарифу на послуги залізничників вартість користування вагонами ПАТ «Укрзалізниця» стала у п’ять—сім разів нижча за ринкову. Цим і користувалися певні експедитори, створюючи надприбутки та стимулюючи корупцію в рядах залізничників.

Те, що оплачувалися послуги за надання доступу до дешевого рухомого складу Укрзалізниці, до речі, підтвердили під час зустрічі й деякі представники ринку. Загалом же в тіні опинилися суми, що, на думку експертів, становлять мільярди гривень на рік.

Відповідно не вкладалися необхідні кошти в оновлення рухомого складу, його парк стрімко скорочувався. Сьогодні за наймасовішим типом вагонів — піввагонами —
він уже становить лише 31 % від загального в Україні.

Все має змінитися з 19 лютого, коли буде введено в дію дерегуляцію вагонної складової. Кошти повернуться в компанію та, як завірив Євген Кравцов, будуть спрямовані на закупівлю нового рухомого складу. Нині правління товариства затвердило процедуру визначення плати за користування вагонами. Згідно з формульним розрахунком (виходячи з вартості життєвого циклу вагона та економічних показників), ціна, наприклад, критого вагона має становити 570 грн/доба. Тоді як нині вона — на рівні 178 грн. Ринкова вартість подібного рухомого складу, визначена шляхом опитування учасників ринку й аналітики спеціалізованого видання «Промислові вантажі», — 700 грн.

БАЗА ДЛЯ ІНВЕСТИЦІЙ

Загалом вартість користування вагонами ПАТ «Укрзалізниця» становитиме своєрідний базовий нижній рівень. Саме на нього зможуть орієнтуватися інвестори при розрахунках прибутковості вкладень у закупівлю нового рухомого складу. Привабливість інвестицій має суттєво підвищитися із введенням дерегуляції, а вітчизняні машинобудівники отримають додаткові замовлення. Це пожвавить економіку України загалом.

Невисока вартість користування вагонами Укрзалізниці на першому етапі певним чином пов’язана і з тим, що рухомий склад державної компанії загалом більш зношений, ніж приватний. Проте з часом ситуація має вирівнятися.

На другому етапі (вже навесні) частину вільного рухомого складу буде виставлено на продаж на аукціоні у системі електронних торгів «Прозорро». Це остаточно продемонструє, яку суму готові платити учасники ринку за вагони держкомпанії.

Учасники засідання в Євро­пейській Бізнес Асоціації поставили стільки запитань, що через їхню кількість довелося відтермінувати закінчення зустрічі більш ніж на годину.

Цікавило, зокрема, те: чи не вийде так, що в гонитві за виконанням бажаного графіка руху в умовах, коли добова плата стягуватиметься за 200 км/доба, залізничники будуть брати до перевезення, в першу чергу, вагони Укрзалізниці, а інший власний рухомий склад залишиться поза увагою. На це Євген Кравцов відповів, що нині, навпаки, в першу чергу, їдуть приватні вагони. Проте, якщо будуть нюанси, попросив клієнтів відразу ж повідомляти.

ПРЕФЕРЕНЦІЙ НЕ ПЕРЕДБАЧЕНО

Керівник наголосив, що жодних преференцій або пільг в оплаті за користування вагонами Укрзалізниці не передбачено.

«Ціна єдина для всіх та залежить лише від типу рухомого складу. Водночас закладено пріоритет маршрутних відправлень перед повагонними. Вартість останніх буде на 10 — 15 % вища (передбачена й інша нормативна швидкість для таких перевезень — 320 км/доба, — ред.). Маршрутні відправлення ефективніші. Тому плануємо розвивати їх у подальшому, зокрема через нижчу плату за перевезення», — підкреслив Євген Кравцов.

Велику зацікавленість у клієнтів залізниці викликало питання щодо можливості укладення прямих договорів на перевезення з філією
«Центр транспортної логістики» ПАТ «Укрзалізниця» та купівлі права користування вагонами через відкриті аукціони «Прозорро». Детально про це — у відповідях фахівців ПАТ «Укрзалізниця».

 

ПИТАННЯ—ВІДПОВІДІ

Відповідає директор філії «Центр транспортної логістики» ПАТ «Укрзалізниця» Сергій ПІДГОРОДЕЦЬКИЙ.

— Де можна знайти інформацію про впровадження нової системи нарахування вагонної складової?

— Вона вже є в електронній автоматизованій системі планування «Месплан», доступ до якої мають клієнти залізниці. Також найближчим часом вона має бути опублікована в офіційному виданні «Урядовий кур’єр». Крім того, можна звертатися за роз’ясненнями напряму до філії «ЦТС» і Департаменту комерційної роботи ПАТ «Укрзалізниця».

— Яким чином буде нараховуватися добова плата за користування вагонами
ПАТ «Укрзалізниця»?

— Плата нараховуватиметься від моменту відкриття до закриття пам’ятки за перевезення. При цьому буде враховуватися і простій вагонів. Це для нас дуже болюча тема. Наприклад, щодоби приблизно 5—8 тис. зерновозів простоюють в очікуванні вивантаження у портах через неузгодженість дій між учасниками ринку. Думаю, новий тариф стимулюватиме краще прораховувати логістику. Одна доба — на навантаження, друга — на вивантаження, плюс час у дорозі. Такими мають бути основні складові оплати.

— Чи можна працювати напряму з філією «Центр транспортної логістики» і так, щоб не набирати додатково штат працівників для організації перевезень?

— Звичайно. Будь­який вантажовласник має право звернутися й укласти з нами відповідну угоду. При цьому не обов’язково набирати робітників: ми все організуємо. Для зручності можна, приміром, залишити на аутсорсингу з експедитором лише оформлення документів на перевезення. В усьому іншому — запрошуємо до прямої співпраці з нами.

 

 

Відповідає директор з економіки та фінансів ПАТ «Укрзалізниця» Андрій РЯЗАНЦЕВ.

— Як будуть організовані аукціони з продажу рухомого складу ПАТ «Укрзаліз­
ниця?

— Спочатку ми плануємо виставляти на торги від 5 до 10 % порожнього рухомого складу. Купівля права на тимчасове користування передбачається на один рейс із наданням вагонів через 10 днів після проведення аукціону. Подивимось, як працює система, і згодом будемо збільшувати відсоток рухомого складу, що виставляється на торги.

— Що дадуть такі аукціони?

— Система продажу вагонів, разом з визначенням реальної ринкової вартості рухомого складу, дасть змогу запровадити раннє планування перевезень, не допускати дефіциту. Наприклад, якщо будемо бачити стрімке підвищення попиту, зможемо заздалегідь звертатися по вагонну допомогу до колег з інших країн.