В цьому році ПАТ «Укрзалізниця» планує придбати від 350 до 500 нових зерновозів

Питання придбання зерновозів винесено на розгляд правління публічного акціонерного товариства. Крім того, наприкінці 2018 р. компанія має намір створити перший експериментальний зразок зерновоза власного виробництва з подальшими планами на їх виготовлення на 2019 р. Про це під час брифінгу із зернотрейдерами та вантажовідправниками «Ринок перевезення зерна: як уникнути дезорганізації процесу» заявив директор з економіки і фінансів ПАТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев.

 

 

За перші два місяці 2018 р. Укрзалізниця перевезла 6,1 млн т зерна. Це на 16 % більше, ніж за січень—лютий минулого року. На 12 % зменшено простій вагонів під навантажувальними операціями. Причому покращення всіх показників вдалося досягти наявним парком.

До речі, у 2017 р. компанія збільшила обсяги перевезень зернових з 48 % до 61 %. Тож сьогодні кожні 6 т з 10 т зерна перевозяться саме залізницею. Але недарма кажуть: хто везе, того й поганяють. Тоді, коли залізничники разом із зернотрейдерами — представниками компаній «Нібулон», «Укрлендфармінг», «Кернел» та «Гленкор Агрікалчер Україна» вели діалог з питань організації перевезення зернових вантажів, в іншому кінці Києва президент Української зернової асоціації Микола Горбачьов готувався до прес-конференції, на якій згодом заявив, що «робота Укрзалізниці може зупинити розвиток аграрного сектора».

Учасник брифінгу «Ринок перевезення зерна: як уникнути дезорганізації процесу» заступник генерального директора компанії «Нібулон» Володимир Клименко теж не так давно очолював Українську зернову асоціацію. Він впевнений, що і держава, і зернотрейдери повинні думати на перспективу і вкладати гроші в інфраструктуру України.

— В Україні колосальні резерви для підвищення врожайності, — вважає Володимир Клименко. — У 2030 р. на планеті Земля буде 9 млрд людей, тоді як сьогодні трохи більше 7 млрд. Тож ми як держава перебуваємо у винятково сприятливій ситуації. Будь-яка кількість зерна, яке виготовить Україна, будь-яка кількість продуктів переробки зерна будуть спожиті світовим ринком. Отже, якщо ми не інвестуватимемо в інфраструктуру, наші проблеми множитимуться щодня. У наступні 10 років Україна збільшить виробництво зерна удвічі, тому інфраструктура має змінюватись. На прикладі «Нібулона» можу стверджувати, що цю ситуацію в нашій компанії оцінили вже давно. Ми закуповуємо автотранспорт і, розуміючи те, що виникнуть проблеми з кількістю вагонів, адже обсяги виробництва зерна в Україні збільшуються, залучаємо і річковий транспорт, будуємо баржі. Минулого року завдяки судноплавству компанія перевезла 2,3 млн т зерна. Уявімо, що з цими додатковими 2,3 млн т ми прийшли до Укрзалізниці і запитали: «А чому ви не перевезли їх? Де вагони?».

У свою чергу директор з економіки і фінансів ПАТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев наголосив на тому, що нарощування зернових перевезень компанія визначила для себе як один з пріоритетних напрямів, адже для України експорт зерна дуже важливий. Він підкреслив, що зараз необхідно розпочати процес придбання нових вагонів і локомотивів через механізм фінансового лізингу і створення інвестиційного фонду, протестувати перевезення зернових вантажів у контейнерах та фітингових платформах, а також скласти перелік малодіяльних станцій, що здійснюють навантаження зернових вантажів, які доцільно було б закрити чи законсервувати. Справа в тому, що в 2017 р. на 324 з 518 станцій навантажували менше двох вагонів на добу. 136 станцій мали навантаження від трьох до шести вагонів на добу, 38 — від семи до 10 вагонів і тільки 20 — понад 10 вагонів. Тобто більш ніж 70 % вантажних станцій є низько активними та малорентабельними.

— В Укрзалізниці тривають структурні перетворення. Крім виконання основних завдань з перевезень, ми маємо стати економічно ефективною компанією, тому пропонуємо своїм клієнтам заходи з покращення взаємодії та оптимізації витрат, — сказав Андрій Рязанцев. — Основою нашого спілкування з партнерами є побудова прозорої та чіткої комунікації між усіма учасниками перевізного процесу. Це ключ до вирішення як тактичних, так і стратегічних питань.

 Серед кроків, спрямованих на покращення перевізного процесу, спеціалісти Укрзалізниці озвучили також проведення комунікацій з автомобільними перевізниками для формування маршрутних відправок, переговори з представниками портів та елеваторів з метою покращення логістики. Також компанія планує запропонувати своїм клієнтам перейти до зобов’язуючих річних постанційних планів, адже для того, щоб якісно та швидко перевезти вантажі, залізничники повинні розуміти, коли і в якій кількості знадобиться рухомий склад.

Директор з економіки і фінансів

ПАТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев:

«Укрзалізниця систематично підвищує якість перевезень зерна і збільшує їх обсяги. Наразі 6 т з 10 т усього українського зерна транспортує саме залізниця. Ми працюємо ефективно, постійно збільшуючи обсяги. Тому провокативні закиди щодо того, що Укрзалізниця знищила експорт чи поховала його, невиправдані, адже цифри свідчать про протилежне».

 

Директор філії «Центр транспортної логістики»

ПАТ «Укрзалізниця» Сергій Підгородецький:

«Залізницю звинувачують у неефективності, але ця ситуація парадоксальна, адже у 2017 р. компанія показала набагато ефективнішу роботу, ніж у 2016 р. По-перше, нам вдалося перевезти більше зерна тим же парком, за тих же умов. По-друге, з проблемою перевезення зернових зіштовхнулася не лише Україна, а і США. Ви знаєте, що в 2014 р. у США було значне відставання інфраструктури. Нагадаю, що на початку 80-х років вони провели тотальну реконструкцію, але коли чотири роки тому стався сплеск надходження зернових культур, це їх не врятувало. Маючи колосальні державні та приватні ресурси, вони, спрямувавши приблизно $ 21 млрд, зуміли за два роки побудувати необхідний парк вагонів та локомотивів, і на тій самій інфраструктурі успішно перевозять зернові. На жаль, Укрзалізниця немає таких фінансових можливостей і самотужки проблему не вирішить. Інфраструктура без капіталовкладень, без інвестицій і приватного сектору розвиватися не буде».

 

Заступник генерального директора компанії «Нібулон» Володимир Клименко:

«І наша держава, і всі компанії (а в Україні працюють найкрупніші компанії світу) мають переглянути свої плани і вкладати гроші в інфраструктуру України. Той, хто в неї інвестуватиме, залишиться в цьому бізнесі, інші ж просто вийдуть з нього».

 

Директор з маркетингу

«Гленкор Агрікалчер Україна» Олена Замятіна:

«Ми з розумінням ставимося до того, що нинішній команді Укрзалізниці дісталося підприємство, яке застаріло через відсутність реформ та інвестицій протягом останніх 25 років. Розуміємо їх необхідність і усвідомлюємо, що іншого шляху немає. Вважаємо, що компанії-експортери мають адаптуватися до існуючих реалій, оскільки впровадження реформ і реалізація структурних змін за один день не відбудеться».

 

Компанія «Укрлендфармінг» Андрій Лавришин:

«Укрзалізниця веде діалог із зернотрейдерами. Ми зустрічаємося щодекадно і плануємо роботу вже на місяць (раніше планували сьогодні на післязавтра). За ці зміни хочу подякувати команді, яка працює нині».