Вдалося збільшити перевезення контейнерними поїздами ПАТ «Укрзалізниця» на 76 %

ПАТ «Укрзалізниця» має великий потенціал для розвитку контейнерних перевезень, що може дозволити їй успішно конкурувати з автомобільним транспортом. Читайте про те, як він реалізовується та які перепони стоять на цьому шляху.

На заваді — портові збори

Україна має колосальні резерви для нарощення контейнерних перевезень. Однією з перепон у реалізації цього проекту є падіння транзиту через територію країни, що триває вже кілька років поспіль. Один із шляхів залучення нових вантажів – доставка контейнерів  міжнародним коридором ТРАСЕКА, що включає перевезення кількома видами транспорту через Чорне та Каспійське моря, країни Кавказу та Казахстан. Цей шлях перспективний ще й тому, що виходить до Китаю, країни з однією із найпотужніших економік у світі.

Проте, як зазначив генеральний директор асоціації «Портове співтовариство» Василь Зубков в ході конференції «Інноваційний розвиток транспортних технологій для забезпечення потреб міжнародної торгівлі», що відбулася в рамках виставки TransUkraine минулого тижня в Києві, проблемним питанням є значне підвищення портових зборів в українських гаванях.

«Морські перевізники свій внесок зробили (у тарифну політику з перевезень по коридору ТРАСЕКА, — прим. авт.). Якщо зазвичай стандартні тарифи були $ 2700 за вагон, то зараз, враховуючи, що основний потік іде на Азербайджан, Казахстан і Середню Азію, це вже $ 1700. Натомість Міністерство інфраструктури України в 10 разів підняло портові збори для цих залізничних поромів і втричі — загальну вартість суднозаходу», — заявив він.

Це призвело до зменшення перевезень. Якщо з Чорноморська до портів Грузії після введення російських санкцій у вересні 2016 р. поромами транспортували понад 1,1 тис. вагонів, то в наступні два роки перевезення скоротилися втричі — до 351 вагона у вересні 2018 р.

ПАТ «Укрзалізниця» своєю чергою співпрацює з дружніми залізничними компаніями Грузії, Азербайджану та Казахстану щодо розвитку перевезень у цьому напрямку, зваженої тарифної політики та залучення нових вантажів.

Що ж стосується перевезень у напрямку західного кордону України, то, як зазначає Начальник відділу моніторингу вантажних перевезень Департаменту комерційної роботи ПАТ «Укрзалізниця» Ольга Саніна, великі надії залізничники пов’язують із відкритим цього року новим Бескидським тунелем. Адже стара споруда була суттєвим обмеженням для П’ятого міжнародного транспортного коридору, який пролягає через нього. Увага приділяється в цілому розвитку залізничного сполучення з країнами Євросоюзу. До речі, два основні транспортні коридори TEN-T, згідно з новою стратегією ЄС, межують із західним кордоном України з боку Словаччини та Угорщини.

Успішні маршрути

За інформацією фахівця Департаменту комерційної роботи ПАТ «Укрзалізниця» Ольги Саніної, контейнерні перевезення дають можливість залізниці збільшити доходи за рахунок доставки більш високовартісних товарів, а також конкурувати з автомобільним транспортом, що розвивається швидкими темпами.

І результати вельми позитивні. Так, за підсумками 9 місяців 2018 р. загальні обсяги перевезень зросли на 42 % до аналогічного періоду минулого року, сягнувши 88,6 тис. контейнерів (у 20-футовому еквіваленті — TEU). Левова частка при цьому припадає на контейнерні потяги (67,8 тис.).

Свою роль відіграло те, що цього року залізничники вже запровадили або відродили курсування восьми регулярних спеціалізованих поїздів, збільшивши таким чином їхню загальну кількість до 16. Одним із найбільш успішних міжнародних проектів став поїзд, що прямує з Китаю до Словаччини через Україну. Починаючи з лютого поточного року, ним перевезено понад 6 тис. контейнерів. Позитивну динаміку демонструють міжнародні поїзди «Вікінг» та «Зубр».

У внутрішньому сполученні найбільш затребуваний напрям перевезень контейнерів Нікополь—Чорноморськ. Успішними проектами з точки зору обсягів перевезень також уже можна назвати контейнерні поїзди Київ-Ліски—Чорноморська (курсує з січня 2018 р.) та Одеса-Порт—Рожнятів (з травня 2018 р.).

У плані транспортування контейнерів в Укрзалізниці ще є суттєвий потенціал, адже робота в цьому сегменті нині становить лише 1 % від загальних обсягів вантажних перевезень. У розвинених країнах Європи цей показник значно вищий. У транспортній стратегії, розробленій Міністерством інфраструктури, Україна ставить собі за мету до 2030 р. досягти 20 % контейнеризації перевезень вантажів.

Для підвищення попиту на перевезення контейнерів залізницею, як зазначають експерти, є потреба в розвитку вантажної інфраструктури на станціях.

 

Начальник відділу моніторингу вантажних перевезень Департаменту комерційної роботи ПАТ «Укрзалізниця» Ольга Саніна:

«Переваги перевезень у контейнерах для клієнта — зручність доставки «від дверей до дверей» і краще збереження вантажу, ніж, наприклад, при транспортуванні у піввагонах. Для залізниці — це можливість отримувати гідну плату за рахунок перевезення високовартісного вантажу. Для суспільства загалом  — поліпшення екологічної ситуації та якості автодоріг за рахунок переведення вантажів з автотранспорту на залізницю».